باشد [، بلکه بهدلیل کامل شدن آن با صحف ابراهیم بوده است.] پس هر پیامبری بعد از ابراهیم آمد، به شریعت و سیره و صحف ابراهیم عمل کرد…
تا زمانی که حضرت موسی (علیهالسلام) با تورات و شریعت و سیرهاش و با عزمِ ترک صُحُف آمد. هر پیامبری که بعد از موسی آمد، به تورات و شریعت و سیرهی موسی عمل کرد…
تا زمانی که حضرت مسیح (علیهالسلام) با انجیل و عزمِ ترک شریعت موسی و سیرهاش آمد. پس هر پیامبری که بعد از مسیح آمد، به شریعت و سیرهی مسیح عمل کرد…
تا زمانی که حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآله) با قرآن و شریعت و سیرهاش آمد. پس حلال رسول خدا تا روز قیامت حلال است و حرام ایشان تا روز قیامت حرام است.
آنها رسولان اولوالعزم هستند.»
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_صادق_علیه_السلام #حضرت_نوح_علیه_السلام #حضرت_ابراهیم_علیه_السلام #حضرت_موسی_علیه_السلام #حضرت_عیسی_علیه_السلام #دین #کتاب #شریعت #یهودیت #مسیحیت #اسلام #نبوت #پیامبر #رسول #رسالت #اولو_العزم #حدیث
جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
@hadithona
@hadithona
رسول خدا؛ آخرین پیامبر اولوالعزم
…عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ» فَقَالَ: نُوحٌ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ مُوسَى وَ عِيسَى وَ مُحَمَّدٌ ص. قُلْتُ: كَيْفَ صَارُوا أُولِي الْعَزْمِ؟ قَالَ: «لِأَنَّ نُوحاً بُعِثَ بِكِتَابٍ وَ شَرِيعَةٍ وَ كُلُّ مَنْ جَاءَ بَعْدَ نُوحٍ أَخَذَ بِكِتَابِ نُوحٍ وَ شَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ حَتَّى جَاءَ إِبْرَاهِيمُ ع بِالصُّحُفِ وَ بِعَزِيمَةِ تَرْكِ كِتَابِ نُوحٍ لَا كُفْراً بِهِ فَكُلُّ نَبِيٍّ جَاءَ بَعْدَ إِبْرَاهِيمَ ع أَخَذَ بِشَرِيعَةِ إِبْرَاهِيمَ وَ مِنْهَاجِهِ وَ بِالصُّحُفِ حَتَّى جَاءَ مُوسَى بِالتَّوْرَاةِ وَ شَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ وَ بِعَزِيمَةِ تَرْكِ الصُّحُفِ وَ كُلُّ نَبِيٍّ جَاءَ بَعْدَ مُوسَى ع أَخَذَ بِالتَّوْرَاةِ وَ شَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ حَتَّى جَاءَ الْمَسِيحُ ع بِالْإِنْجِيلِ وَ بِعَزِيمَةِ تَرْكِ شَرِيعَةِ مُوسَى وَ مِنْهَاجِهِ فَكُلُّ نَبِيٍّ جَاءَ بَعْدَ الْمَسِيحِ أَخَذَ بِشَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ حَتَّى جَاءَ مُحَمَّدٌ ص فَجَاءَ بِالْقُرْآنِ وَ بِشَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ فَحَلَالُهُ حَلَالٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَهَؤُلَاءِ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ ع.»
الكافي، ج۲، ص۱۷
از سماعه بن مهران نقل شده است:
از امام صادق (علیهالسلام) در مورد [مصادیق «اولوالعزم» در] این سخن خداوند (عزّوجلّ) سؤال کردم: «فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ»؛ «پس (ای پیامبر!) صبر کن! همانطور که رسولان اولوالعزم صبر کردند.» [أحقاف:۳۵]
حضرت فرمودند:
«نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد (صلواتاللهعلیهم)»
عرض کردم:
چهگونه اولوالعزم شدند؟
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«زیرا حضرت نوح (علیهالسلام) با کتاب و شریعتی مبعوث شد و هر کسی (پیامبری) بعد از نوح آمد، به کتاب و شریعت و سیرهی نوح عمل کرد…
تا زمانی که حضرت ابراهیم (علیهالسلام) با صُحُف و با عزم (تصمیمِ) ترک کتاب نوح آمد. [البته] نهاینکه ترک کتاب نوح از روی کفر به آن بوده
🤍چنین قلبی را به خداوند تحویل دهیم…
خداوند در سورهی شُعراء با اشاره به روز قیامت، میفرماید:
«يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَ لَا بَنُونَ * إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» (شعراء:۸۸و۸۹)
«روزی که هیچ مال و فرزندی سودی نمیرساند، مگر کسی که قلبی سلیم
به درگاه خداوند آورد.»
یکی از اصحاب امام صادق (علیهالسلام) در مورد این دستآویز نجاتبخش از ایشان سؤال کرده است…
…عَنِ الْمِنْقَرِيِّ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» قَالَ: «الْقَلْبُ السَّلِيمُ الَّذِي يَلْقَى رَبَّهُ وَ لَيْسَ فِيهِ أَحَدٌ سِوَاهُ.» قَالَ: «وَ كُلُّ قَلْبٍ فِيهِ شِرْكٌ أَوْ شَكٌّ فَهُوَ سَاقِطٌ وَ إِنَّمَا أَرَادُوا الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا لِتَفْرُغَ قُلُوبُهُمْ لِلْآخِرَةِ.»
الكافي، ج۲، ص۱۶
از سُفیان بن عُیَینه نقل شده است:
از امام صادق (علیهالسلام) در مورد این سخن خداوند (عزّوجلّ) سؤال کردم: «إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ»؛ «مگر کسی که قلبی سلیم
به درگاه خداوند آورد.»
حضرت فرمودند:
«قلب سلیمی که درحالی پروردگارش را ملاقات میکند که هیچکس جز خدا در آن نیست.»
همچنین فرمودند:
«و هر قلبی که در آن شرک یا شک باشد، سقوطیافته (بیارزش) است.
آنان (که خداوند در این آیه به آنها اشاره فرموده،) زهد در دنیا را فقط برای این پیش گرفتهاند که قلبهایشان را برای آخرت (از غیر خدا) فارغ باشد.»
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
«سلیم» بر وزن فعیل (صفت مشبهه) است و معنای «سلامت»ی است باثبات از هر عیب و نقصی.
#امام_صادق_علیه_السلام #قلب #دل #اخلاص #سلامت #آخرت #قیامت #زهد #دنیا #شرک #شک #مال #فرزند #حدیث
جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
@hadithona
@hadithona
![icon download](/img/icon-download.png)
سخنان استاد محمد احسانیفر لنگرودی، پیرامون روایات گمراه شمردن پرچمهای برافراشته قبل از قیام حضرت حجّت (صلوات الله علیه)؛ در پاسخ به شبههافکنی برخی جریانات انحرافی یا وابسته به بیگانه
لطفاً تا انتها بشنوید.
#دلیل؟ #تجربه!
از امیر مؤمنان (علیهالسلام) نقل شده است:
«لَمْ یَذْهَبْ مِنْ مَالِکَ مَا وَعَظَکَ.»
نهجالبلاغة، ص۵۰۴
«مالی که نابودیاش تو را پند دهد، هرگز از دستت نرفته است.»
#مذاکره #برجام
#امتیاز #سخاوت
#عقل #شرافت
#امام_علی_علیه_السلام #حدیث
@hadithona
@hadithona
ارزش شگفتانگیز فعالیت علمی
…عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
«الْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ الْوَرَقَةُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّارِ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ الدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَقْعُدُ سَاعَةً عِنْدَ الْعَالِمِ إِلَّا نَادَاهُ رَبُّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «جَلَسْتَ إِلَى حَبِيبِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأَسْكَنْتُكَ الْجَنَّةَ مَعَهُ وَ لَا أُبَالِي.»»
الأمالي(للصدوق)، ص۳۷
از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده است:
«مؤمن وقتی بمیرد و (از خود) یک ورق باقی بگذارد که بر آن علمی باشد، آن ورق در روز قیامت میان او و آتشِ (جهنم) پردهای (محافظ) خواهد شد و خداوند (تبارکوتعالی) بهازای هر حرفی که بر آن نوشته شده باشد، شهری به او عطا خواهد کرد که هفت برابر (کلِ) دنیا باشد.
هیچ مؤمنی نیست که ساعتی نزد عالِمی بنشیند، مگراینکه پروردگارش (عزّوجلّ) به او ندا خواهد کرد: «نزد حبیبِ من نشستی و (بههمینخاطر) قسم به عزت و جلالم، تو را در بهشت کنار او ساکن خواهم کرد و [در انجام این وعده] باکی ندارم.»»
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #علم #عالم #کتاب #بهشت #جهنم #آمرزش #مغفرت #دنیا #آخرت #ایمان #مؤمن #حدیث
جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
@hadithona
@hadithona
حدیثی که سبب شد آیت الله سبحانی (حفظه الله) از جوانی، دستبهقلم شوند!
از حضرت آیتالله سبحانی (حفظهالله) که صاحب آثار فراوان و ارزشمند در تبیین معارف دین و دفاع از مکتب اسلام هستند، نقل شده است:
«بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و سبب شد که قلم به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم.»
نشریه افق حوزه، چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴
اشاره ایشان به این حدیث نبوی بوده است...
عباسیان نفوذ کرده و چنان پیش رفته بود که به مقام وزارت هارونالرشید (لعنةاللهعلیه) رسیده بود. امام کاظم (علیهالسلام) او را دوست داشتند و بهشت را بر او بشارت داده بودند. وی که چهار سال از امام بزرگتر بود، در سن ۵۸ سالگی و یک سال پیش از شهادت امام، از دنیا رفت. علی بن یقطین، چنان مورد اعتماد عباسیان بود که امین، ولیعهدِ هارون، بر جنازهاش نماز خواند.
یقطین، پدر علی بن یقطین، از کارگزاران دستگاه عباسی بوده و بهخلاف پسرش، ظاهراً از دشمنان اهلبیت (علیهمالسلام) بوده است. جالب است که از نسل چنین کسی، یکی از صحابی جلیل (علی بن یقطین) و یک خاندان معروف شیعی (آل یقطین) حاصل میشود. در روایات، از علی بن یقطین از مصادیقِ مؤمنینی شمرده شده که از صلب یک کافر متولد شده است. (کافر در اینجا بهمعنای «کافرِ خداوند» نیست (چنانکه یقطین در ظاهر مسلمان بوده است)، بلکه مقصود «کافرِ حق» است.
یعنی چنین نیست که اگر به پدرت و فرزندانش (بهخاطر کفر و انحرافشان از مسیر حق) نفرینی نثار شود، این نفرین به تو (که در مؤمن و در مسیر حق هستی) نیز اصابت کند.
یعنی همانطور که گِلها از اطراف سنگریزه کاملاً شسته میشود و اثری از آن بر سنگ نمیماند، مؤمن نیز پس از تولد از کافر، از کفر والدینش هیچ ضرری نمیبیند.
مطالب مرتبط پیشین:
«چرا به «علی بن یقطین» دستور رسید مانند اهل سنت وضو بگیرد؟!»
https://dastvar.blog.ir/1394/10/21-2
سایر مطالب مرتبط به «علی بن یقطین»
https://dastvar.blog.ir/tag/%D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D8%A8%D9%86%20%DB%8C%D9%82%D8%B7%DB%8C%D9%86
#امام_صادق_علیه_السلام #امام_کاظم_علیه_السلام #انسان #خلقت #ایمان #کفر #شرک #اسلام #ویژگی_مؤمن #نوزاد #نطفه #پدر #مادر #فرزند #والدین #نفرین #بنی_عباس #حدیث
جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
@hadithona
@hadithona
سرنوشت مؤمنی که از والدینی کافر متولد شود
…عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَيْسَرَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: «إِنَّ نُطْفَةَ الْمُؤْمِنِ لَتَكُونُ فِي صُلْبِ الْمُشْرِكِ فَلَا يُصِيبُهُ مِنَ الشَّرِّ شَيْءٌ حَتَّى إِذَا صَارَ فِي رَحِمِ الْمُشْرِكَةِ لَمْ يُصِبْهَا مِنَ الشَّرِّ شَيْءٌ حَتَّى تَضَعَهُ فَإِذَا وَضَعَتْهُ لَمْ يُصِبْهُ مِنَ الشَّرِّ شَيْءٌ حَتَّى يَجْرِيَ عَلَيْهِ الْقَلَمُ.»
الكافي، ج۲، ص۱۳
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی اینطور است که نطفهی مؤمن در صُلب مرد مشرک قرار میگیرد، اما هیچ شرّی (از شرک آن مشرک) به او نمیرسد.
وقتی از صلب مرد مشرک به رحم زن مشرک منتقل میشود نیز هیچ شرّی به او نمیرسد.
وقتی زن مشرک وضع حمل میکند و او را میزاید نیز هیچ شری به او نمیرسد.
تا زمانی که قلمِ [تکلیف] بر او جاری شود.»
•┈┈••✾••✾••┈┈•
…عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ: إِنِّي قَدْ أَشْفَقْتُ مِنْ دَعْوَةِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى يَقْطِينٍ وَ مَا وَلَدَ. فَقَالَ: «يَا أَبَا الْحَسَنِ! لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُ فِي صُلْبِ الْكَافِرِ بِمَنْزِلَةِ الْحَصَاةِ فِي اللَّبِنَةِ يَجِيءُ الْمَطَرُ فَيَغْسِلُ اللَّبِنَةَ وَ لَا يَضُرُّ الْحَصَاةَ شَيْئاً.»
الكافي، ج۲، ص۱۳
از علی بن یقطین
نقل شده است:
به امام کاظم (علیهالسلام) عرض کردم:
من نگران نفرینهایی هستم که (پدرتان) امام صادق (علیهالسلام) بر (پدرم) یقطین و فرزندانش نموده است.
امام فرمودند:
«ای اباالحسن! چنین نیست که گمان کردهای!
مؤمن در صُلب کافر، مانند سنگریزهای در میان خشت گِل است؛ باران میبارد و گِلها را میشوید و هیچ ضرری به سنگریزه نمیرسد.»
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
یعنی تا زمانی که بزرگ شود و به بلوغ برسد و از آنپس اعمال خوب و بدش ثبت شوند، از شرکِ والدینش گزندی به او نمیرسد.
«علی بن یقطین» از یاران امام صادق و امام کاظم (علیهماالسلام) بود، که (بهواسطه پدرش و ذکاوت فوقالعادهای که داشت) در دستگاه
معرفت و دانش ندارند.» (ترجمه حسین انصاریان)
کـانـال «حـدیـثـنـا»:
@hadithona
@hadithona
متن کامل و ترجمه آیات مذکور در احادیث:
«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» (روم:۳۰)
«پس [با توجه به بىپايه بودن شرك] حقگرايانه و بدون انحراف با همۀ وجودت به سوى اين دين [توحيدى] روى آور، [پاىبند و استوار بر] سرشت خدا كه مردم را بر آن سرشته است باش براى آفرينش خدا هيچگونه تغيير و تبديلى نيست؛ اين است دين درست و استوار؛ ولى بيشتر مردم معرفت و دانش [به اين حقيقت اصيل] ندارند.» (ترجمه حسین انصاریان)
«حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ» (حج:۳۱)
«در حالى كه براى خدا حقگرا باشيد [و در مناسك حج] به او شرك نورزيد. و هر كس به خدا شرك ورزد، گويا چنان است كه از آسمان سقوط كرده و پرندگان [شكارى] او را مىربايند، يا باد او را به جايى دور دست مىاندازد.» (ترجمه حسین انصاریان)
«وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ» (أعراف:۱۷۲)
«و [به یاد آر] هنگامی را که پروردگارت از صلب بنی آدم نسلشان را پدید آورد، و آنان را [در ارتباط با پروردگاریش] بر خودشان گواه گرفت [و فرمود:] آیا من پروردگار شما نیستم؟ [انسان ها با توجه به وابستگی وجودشان و وجود همه موجودات به پروردگاری و ربوبیّت حق] گفتند: آری، گواهی دادیم. [پس اقرار به پروردگاری خود را در این دنیا از شما گرفتیم] تا روز قیامت نگویید: ما از این [حقیقت آشکار و روشن] بی خبر بودیم.» (ترجمه حسین انصاریان)
«وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ» (لقمان:۲۵)
«و اگر از آنان بپرسی: چه کسی آسمانها و زمین را آفریده است؟ قطعاً میگویند: خدا. بگو: همه ستایش ها ویژه خداست [آیا درک می کنند که همه امور به دست خداست؟ نه] بلکه بیشترشان
فَعَرَّفَهُمْ وَ أَرَاهُمْ نَفْسَهُ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يَعْرِفْ أَحَدٌ رَبَّهُ.» وَ قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ.» يَعْنِي الْمَعْرِفَةَ بِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَالِقُهُ كَذَلِكَ قَوْلُهُ «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ».»
الكافي، ج۲، ص۱۲
از زرارة بن أعیَن نقل شده است:
از امام باقر (علیهالسلام) در مورد این سخن خداوند (عزّوجلّ) سؤال کردم: «به دین راستین خداوند گرایش داشته باشید و برای او شریک نگیرید.» (حج:۳۱)
حضرت فرمودند:
«گرایش به دین راستین، (نشأتگرفته) از فطرتی(سرشتی) است که خداوند انسان را بر آن خلق کرده است. هیچ تبدیلی(تغییری) در خلقت خداوند نیست. (اشاره به: روم:۳۰)
امام همچنین فرمودند:
«خداوند سرشت انسانها را بر اساس «معرفت به خودش(خدا)» آفریده است.»
زراره گوید:
از ایشان در مورد این سخن خداوند (عزّوجلّ) سؤال کردم: «(ای پیامبر! بهیاد آور!) زمانی را که پروردگارت نسل آدم را از پشت او برگرفت و از فرزندان آدم پیمان گرفت و آنها را بر (علیهِ) خودشان شاهد گرفت که: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: بله…» (أعراف:۱۷۲)
امام باقر (علیهالسلام) فرمودند:
«خداوند نسل آدم تا روزی قیامت را از پشت او خارج کرد و آنها مانند ذرّاتی پراکنده خارج شدند. آنگاه خداوند خودش را به آنها شناساند و نشان داد. اگر چنین نکرده بود، هیچکس پروردگارش را نمیشناخت.»
ایشان (همچنین) فرمودند:
«رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: «هر نوزادی بر اساس فطرت(سرشت) متولد میشود.» مقصود از فطرت، معرفت به این است که خداوند (عزّوجلّ) خالق اوست. چنین است این سخن خداوند که: «اگر از آنها (کافران) سؤال شود که چه کسی آسمانها و زمین را خلق کرده است، قطعاً میگویند: خدا.» (لقمان:۲۵)»
مطلب مرتبط پیشین:
دستهگل تحویل گرفتهایم، دستهگل تحویل دهیم!
https://dastvar.blog.ir/1401/03/07
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_باقر_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #حضرت_آدم_علیه_السلام #انسان #خلقت #عالم_ذرّ #ایمان #کفر #فطرت #توحید #نوزاد #حدیث
جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
@hadithona
@hadithona
همه انسانها - چه مؤمن و چه کافر - یکتاپرست سرشته شدهاند
…عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها»؟ قَالَ: «التَّوْحِيدُ.»
الكافي، ج۲، ص۱۲
از هشام بن سالم نقل شده است:
از امام صادق (علیهالسلام) در مورد [معنای «فطرت» در] این سخن خداوند سؤال کردم: «فطرت خداوند که مردم را بر اساس آن خلق کرده است.» (روم:۳۰)
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«توحید.»
•┈┈••✾••✾••┈┈•
…عَنْ يُونُسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها» مَا تِلْكَ الْفِطْرَةُ؟ قَالَ: «هِيَ الْإِسْلَامُ فَطَرَهُمُ اللَّهُ حِينَ أَخَذَ مِيثَاقَهُمْ عَلَى التَّوْحِيدِ قَالَ: «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟» وَ فِيهِ الْمُؤْمِنُ وَ الْكَافِرُ.»
الكافي، ج۲، ص۱۲
از عبدالله بن سِنان نقل شده است:
از امام صادق (علیهالسلام) در مورد این سخن خداوند (عزّوجل) سؤال کردم: «فطرت خداوند که مردم را بر اساس آن خلق کرده است.» (روم:۳۰) که این «فطرت» چیست؟
حضرت فرمودند:
«این فطرت، همان اسلام است. خداوند هنگامی که از مردم میثاق (پیمان) گرفت، آنها را بر اساس «توحید» خلق کرد. فرمود: «آیا من پروردگار شما نیستم؟» (أعراف:۱۷۲) در میان آنها هم مؤمن بود و هم کافر.»
•┈┈••✾••✾••┈┈•
…عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «حُنَفاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ» قَالَ: «الْحَنِيفِيَّةُ مِنَ الْفِطْرَةِ الَّتِي فَطَرَ اللَّهُ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ» قَالَ: «فَطَرَهُمْ عَلَى الْمَعْرِفَةِ بِهِ.» قَالَ زُرَارَةُ: وَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى» الْآيَةَ قَالَ: «أَخْرَجَ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ ذُرِّيَّتَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَخَرَجُوا كَالذَّرِّ
و حتی ممکن است سقوط کنیم و دیگر امکان نجات نیابیم.
لازمه اینکه زودتر به یقین برسیم و عزم عمل به یقینمان را پیدا کنیم، این است که از پیش آمادگیهای روحی، فکری و عملیِ کافی برایمان حاصل شده باشد.
🤲امید که اهل یقین و عزم و حزم باشیم و از شک و تردید و تعلُّل بیجا بهدور.
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_صادق_علیه_السلام #انسان #خلقت #عالم_ذرّ #سرعت #مسابقه #توحید #نبوت #یقین #تصمیم #عزم #اراده #حق #پذیرش_حق #شک #تردید #وسوسه #حدیث
جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
@hadithona
@hadithona
رسول خدا؛ شاگرد اول عالَم خلقت!
…عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع:
«أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص بِأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ؟ فَقَالَ: «إِنِّي كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّي وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حَيْثُ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ؛ «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟» فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ: «بَلى» فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»»
الكافي، ج۲، ص۱۰
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«مردی از قریش به رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) عرض کرد:
برای چه از پیامبران سبقت گرفتید و (بهعنوانِ) آخرین پیامبر و خاتمِ انبیاء مبعوث شدید؟
رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمود:
«بهراستی که من اولین کسی بودم که به پروردگارم ایمان آوردم و در آنزمان که خداوند از پیامبران میثاق (پیمان) گرفت و آنها را بر خودشان شاهد گرفت که «آیا من پروردگار شما نیستم؟»، من اولین پیامبری بودم که جواب دادم و گفتم: «بله.»
پس من بهخاطر (سرعت در) اقرار به (ربوبیتِ) خداوند (عزّوجلّ) از سایر پیامبران سبقت گرفتم.»»
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
چنانکه میدانید نهتنها همه پیامبران، بلکه (بهفرموده خداوند در آیه ۱۷۲ سوره أعراف) همه فرزندان آدم، در نهایت آن میثاق (پیمان) را بستند و آن «بله» را گفتند و به ربوبیت خداوند شهادت دادند.
اما همانطور که ملاحظه فرمودید سرعت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در کسب این یقین و عزم، و سبقت گرفتنشان در پاسخگویی، سبب شد که بهشدت ارتقای درجه یابند و سرور پیامبران شوند.
در هنگامه این میثاق، پس از رسول خدا، هرکس زودتر به یقین رسید و تصمیم گرفت «بله» بگوید و به ربوبیت پروردگار اقرار کرد، مقرّبتر شد و دیگران هرچه دیرتر گفتند، دورتر و دورتر شدند.
ما هم گاهی در بزنگاههایی دچار تردید میشویم. هرچه زودتر حق را بپذیریم و بر اساس حق عمل کنیم، تقرّب فزایندهتری مییابیم و پیشرفت فوقالعادهتری میکنیم.
اما هرچه بیشتر دچار وسوسهها و سخنان فریبنده شویم و دیرتر به تصمیم برسیم، بهشدت تنزّل درجه مییابیم و عقب میافتیم
گوید:
حماد، بعد از این سخن، دو حج دیگر بهجا آورد و پنجاه سال را تمام کرد. بعد برای حج پنجاه و یکم از شهر خارج شد و با ابوالعباس نوفلی همسفر بود.
وقتی به محل احرام بستن رسید، وارد شد تا غسل کند. اما سیلی آمد و او را با خود برد و حماد در آب غرق شد، پیش از آنکه حج پنجاه و یکم را بهجا آورد. خداوند او را و ما را رحمت کند!
او تا زمان امام رضا (علیهالسلام) زندگی کرد و در سال دویست و نه از دنیا رفت…
#امام_کاظم_علیه_السلام #دعا #استجابت_دعا #امامت #خانه #خانواده #ازدواج #فرزند #مال #حج #سیل #مرگ #حدیث
جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
@hadithona
@hadithona
موسی بن جعفر؛ باب الحوائج
…حَدَّثَنِي اَلْعُبَيْدِيُّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ اُدْعُ اَللَّهَ لِي أَنْ يَرْزُقَنِي دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ اَلْحَجَّ فِي كُلِّ سَنَةٍ! فَقَالَ: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اُرْزُقْهُ دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ اَلْحَجَّ خَمْسِينَ سَنَةً.» قَالَ حَمَّادٌ: فَلَمَّا اِشْتَرَطَ خَمْسِينَ سَنَةً عَلِمْتُ أَنِّي لاَ أَحُجُّ أَكْثَرَ مِنْ خَمْسِينَ سَنَةً. قَالَ حَمَّادٌ: وَ حَجَجْتُ ثَمَانِياً وَ أَرْبَعِينَ سَنَةً وَ هَذِهِ دَارِي قَدْ رُزِقْتُهَا وَ هَذِهِ زَوْجَتِي وَرَاءَ اَلسِّتْرِ تَسْمَعُ كَلاَمِي وَ هَذَا اِبْنِي وَ هَذَا خَادِمِي قَدْ رُزِقْتُ كُلَّ ذَلِكَ. فَحَجَّ بَعْدَ هَذَا اَلْكَلاَمِ حَجَّتَيْنِ تَمَامَ اَلْخَمْسِينَ، ثُمَّ خَرَجَ بَعْدَ اَلْخَمْسِينَ حَاجّاً: فَزَامَلَ أَبَا اَلْعَبَّاسِ اَلنَّوْفَلِيَّ اَلْقَصِيرَ ، فَلَمَّا صَارَ فِي مَوْضِعِ اَلْإِحْرَامِ دَخَلَ يَغْتَسِلُ: فَجَاءَ اَلْوَادِي فَحَمَلَهُ فَغَرَقَهُ اَلْمَاءُ رَحِمَنَا اَللَّهُ وَ إِيَّاهُ، قَبْلَ أَنْ يَحُجَّ زِيَادَةً عَلَى اَلْخَمْسِينَ، عَاشَ إِلَى وَقْتِ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ تُوُفِّيَ سَنَةَ تِسْعٍ وَ مِائَتَيْنِ…
اختیارمعرفةالرجال(رجالالکشی)، ج۱، ص۳۱۶
از عُبیدی نقل شده است:
حمّاد بن عیسی گوید: نزد امام کاظم (علیهالسلام) رفتم و به ایشان عرض کردم:
فدایتان شوم، برای من از خداوند بخواهید که خانهای و همسری و فرزندی و خادمی و حجِ هرسالهای روزیام کند!
حضرت فرمودند:
🤲«خداوندا! بر محمد و آلمحمد درود فرست و خانهای و همسری و فرزندی و خادمی و پنجاه سال حج روزیاش فرما!»
حماد گفت:
وقتی حضرت پنجاه سال حج را برایم شرط کردند، دانستم که من بیش از پنجاه سال حج بهجا نخواهم آورد.
و (الآن) چهل و هشت سال حج بهجا آوردهام، این خانهام است که به من روزی شده است، این همسرم است که پشت پرده است و سخنم را میشنود، این پسرم است و این خادمم است. همه آنها (که حضرت برایم دعا کرده بود،) روزیام شده است.
عبیدی
وَ أُؤَخِّرَ مِنْ ذَلِكَ مَا قَدَّمْتُ وَ أَنَا اللَّهُ الْفَعَّالُ لِمَا أُرِيدُ لَا أُسْأَلُ عَمَّا أَفْعَلُ وَ أَنَا أَسْأَلُ خَلْقِي عَمَّا هُمْ فَاعِلُونَ.»»
الكافي، ج۲، ص۸
کـانـال «حـدیـثـنـا»:
@hadithona
@hadithona
الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ لِيَعْبُدُونِ وَ خَلَقْتُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَنِي وَ عَبَدَنِي مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ رُسُلِي وَ لَا أُبَالِي وَ خَلَقْتُ النَّارَ لِمَنْ كَفَرَ بِي وَ عَصَانِي وَ لَمْ يَتَّبِعْ رُسُلِي وَ لَا أُبَالِي وَ خَلَقْتُكَ وَ خَلَقْتُ ذُرِّيَّتَكَ مِنْ غَيْرِ فَاقَةٍ بِي إِلَيْكَ وَ إِلَيْهِمْ وَ إِنَّمَا خَلَقْتُكَ وَ خَلَقْتُهُمْ لِأَبْلُوَكَ وَ أَبْلُوَهُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا فِي دَارِ الدُّنْيَا فِي حَيَاتِكُمْ وَ قَبْلَ مَمَاتِكُمْ فَلِذَلِكَ خَلَقْتُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ وَ الْحَيَاةَ وَ الْمَوْتَ وَ الطَّاعَةَ وَ الْمَعْصِيَةَ وَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ وَ كَذَلِكَ أَرَدْتُ فِي تَقْدِيرِي وَ تَدْبِيرِي وَ بِعِلْمِيَ النَّافِذِ فِيهِمْ خَالَفْتُ بَيْنَ صُوَرِهِمْ وَ أَجْسَامِهِمْ وَ أَلْوَانِهِمْ وَ أَعْمَارِهِمْ وَ أَرْزَاقِهِمْ وَ طَاعَتِهِمْ وَ مَعْصِيَتِهِمْ فَجَعَلْتُ مِنْهُمُ الشَّقِيَّ وَ السَّعِيدَ وَ الْبَصِيرَ وَ الْأَعْمَى وَ الْقَصِيرَ وَ الطَّوِيلَ وَ الْجَمِيلَ وَ الدَّمِيمَ وَ الْعَالِمَ وَ الْجَاهِلَ وَ الْغَنِيَّ وَ الْفَقِيرَ وَ الْمُطِيعَ وَ الْعَاصِيَ وَ الصَّحِيحَ وَ السَّقِيمَ وَ مَنْ بِهِ الزَّمَانَةُ وَ مَنْ لَا عَاهَةَ بِهِ فَيَنْظُرُ الصَّحِيحُ إِلَى الَّذِي بِهِ الْعَاهَةُ فَيَحْمَدُنِي عَلَى عَافِيَتِهِ وَ يَنْظُرُ الَّذِي بِهِ الْعَاهَةُ إِلَى الصَّحِيحِ فَيَدْعُونِي وَ يَسْأَلُنِي أَنْ أُعَافِيَهُ وَ يَصْبِرُ عَلَى بَلَائِي فَأُثِيبُهُ جَزِيلَ عَطَائِي وَ يَنْظُرُ الْغَنِيُّ إِلَى الْفَقِيرِ فَيَحْمَدُنِي وَ يَشْكُرُنِي وَ يَنْظُرُ الْفَقِيرُ إِلَى الْغَنِيِّ فَيَدْعُونِي وَ يَسْأَلُنِي وَ يَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ إِلَى الْكَافِرِ فَيَحْمَدُنِي عَلَى مَا هَدَيْتُهُ فَلِذَلِكَ خَلَقْتُهُمْ لِأَبْلُوَهُمْ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ فِيمَا أُعَافِيهِمْ وَ فِيمَا أَبْتَلِيهِمْ وَ فِيمَا أُعْطِيهِمْ وَ فِيمَا أَمْنَعُهُمْ وَ أَنَا اللَّهُ الْمَلِكُ الْقَادِرُ وَ لِي أَنْ أَمْضِيَ جَمِيعَ مَا قَدَّرْتُ عَلَى مَا دَبَّرْتُ وَ لِي أَنْ أُغَيِّرَ مِنْ ذَلِكَ مَا شِئْتُ إِلَى مَا شِئْتُ وَ أُقَدِّمَ مِنْ ذَلِكَ مَا أَخَّرْتُ
متن عربی حدیث:
…عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ حَبِيبٍ السِّجِسْتَانِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَّا أَخْرَجَ ذُرِّيَّةَ آدَمَ ع مِنْ ظَهْرِهِ لِيَأْخُذَ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ بِالرُّبُوبِيَّةِ لَهُ وَ بِالنُّبُوَّةِ لِكُلِّ نَبِيٍّ فَكَانَ أَوَّلَ مَنْ أَخَذَ لَهُ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ بِنُبُوَّتِهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ ص ثُمَّ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لآِدَمَ: «انْظُرْ مَا ذَا تَرَى؟» قَالَ: فَنَظَرَ آدَمُ ع إِلَى ذُرِّيَّتِهِ وَ هُمْ ذَرٌّ قَدْ مَلَئُوا السَّمَاءَ قَالَ آدَمُ ع: يَا رَبِّ مَا أَكْثَرَ ذُرِّيَّتِي وَ لِأَمْرٍ مَا خَلَقْتَهُمْ فَمَا تُرِيدُ مِنْهُمْ بِأَخْذِكَ الْمِيثَاقَ عَلَيْهِمْ؟ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَ يُؤْمِنُونَ بِرُسُلِي وَ يَتَّبِعُونَهُمْ.» قَالَ آدَمُ ع: يَا رَبِّ فَمَا لِي أَرَى بَعْضَ الذَّرِّ أَعْظَمَ مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضَهُمْ لَهُ نُورٌ كَثِيرٌ وَ بَعْضَهُمْ لَهُ نُورٌ قَلِيلٌ وَ بَعْضَهُمْ لَيْسَ لَهُ نُورٌ؟ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «كَذَلِكَ خَلَقْتُهُمْ لِأَبْلُوَهُمْ فِي كُلِّ حَالاتِهِمْ.» قَالَ آدَمُ ع: يَا رَبِّ فَتَأْذَنُ لِي فِي الْكَلَامِ فَأَتَكَلَّمَ؟ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «تَكَلَّمْ فَإِنَّ رُوحَكَ مِنْ رُوحِي وَ طَبِيعَتَكَ [مِنْ] خِلَافِ كَيْنُونَتِي.» قَالَ آدَمُ: يَا رَبِّ فَلَوْ كُنْتَ خَلَقْتَهُمْ عَلَى مِثَالٍ وَاحِدٍ وَ قَدْرٍ وَاحِدٍ وَ طَبِيعَةٍ وَاحِدَةٍ وَ جِبِلَّةٍ وَاحِدَةً وَ أَلْوَانٍ وَاحِدَةٍ وَ أَعْمَارٍ وَاحِدَةٍ وَ أَرْزَاقٍ سَوَاءٍ لَمْ يَبْغِ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَمْ يَكُنْ بَيْنَهُمْ تَحَاسُدٌ وَ لَا تَبَاغُضٌ وَ لَا اخْتِلَافٌ فِي شَيْءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ. قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «يَا آدَمُ بِرُوحِي نَطَقْتَ وَ بِضَعْفِ طَبِيعَتِكَ تَكَلَّفْتَ [تَكَلَّمْتَ] مَا لَا عِلْمَ لَكَ بِهِ وَ أَنَا الْخَالِقُ الْعَالِمُ بِعِلْمِي خَالَفْتُ بَيْنَ خَلْقِهِمْ وَ بِمَشِيئَتِي يَمْضِي فِيهِمْ أَمْرِي وَ إِلَى تَدْبِيرِي وَ تَقْدِيرِي صَائِرُونَ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِي إِنَّمَا خَلَقْتُ