Gap messenger
Download
Pinned Message
فرازهایی از نامه خصوصی #شهیدبهشتی به #امام_خمینی ...

#نظام_امت_و_امامت

به مناسبت سالروز تصویب #قانون_اساسی در سال 1358

ما براي نظام آينده بهترين نامي كه ميتوانيم انتخاب بكنيم همان #نام_اصيل_اسلامي است نظام امت است و امامت. امت و امامتي كه همينطور از نظر واژه و ريشه با هم يك ريشه دارند و از يك مصدر هستند در مقام #عينيت هم يكي هستند و اين است آرزوي بزرگ ما.

منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج3: ص1836

#قانون_اساسی
#نظام_سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#مجلس_خبرگان
#اصل_پنجم

@shahiddotorbeheshti

3 December 2019 | 11:22

تقویت #اقتصاد_تعاونی؛ راه #مردمی_کردن_اقتصاد

ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای #غیردولتی_کردن_اقتصاد تکیه کنیم و #خط_جمهوری_اسلامی این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است. به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض می کنم که نقش دولت به صورت مستقیم و #دخالت_مستقیم روزبه روز #باید_کمتر_شود؛ اما وقتی نقش دولت کمتر می شود، نباید جایش را به قطبهای #سلطه_اقتصادی یعنی #سرمایه_داری یا قطب های سلطه سیاسی بسپارد ... حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن می توانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت #سرمایه_داری_شوم هم کشانده نشویم ...

منبع: #شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲

#سیاستهای_کلی #اصل_۴۴ #قانون_اساسی
#اقتصاد_دولتی
#اقتصاد_مقاومتی
#اقتصاد_مردمی
#خصولتی
#اقتصاد_سرمایه_داری
#اقتصاد_لیبرالی
#بازار_آزاد
#جنگ_اقتصادی

@shahiddotorbeheshti

22 October 2019 | 12:25

اف خودش نگاه مى‌كند و هر بار نگاه مى‌كند مقدم بر همه #فقط_يك_انسان، #واجد_شرايط مىباشد؛ انسانى كه اصولاً از #نسل_انقلاب_اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: #على . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در #خانه_پاك_پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه #نهضت_اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت .چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، #بى‌دغل، #بى‌طمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. #خالص_در_راه_خدا! شما اصلا از #فرمان_خدا صرف نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن #خون_دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند #مشورت مى‌كرد و مى‌گفت چه كسى مى‌تواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مى‌توانيم معرفى كنيم غير از على؟ #منصف باشيد. قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست. ...

آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست #على_عليه‌السلام، را بگيرد و بگويد « #من_كنت_مولاه_فهذا_على_مولاه» مردم على را #ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى #جامعه_نوساخته_و_نوخاسته_اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به #زمامدارى منصوب كند #عكس‌العمل_سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكس‌العملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك #بحران_سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ...

منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83


@Shahiddoctorbeheshti

20 August 2019 | 01:43

چرا علی؟ چرا غدیر؟

اگر با شما مشورت می‌شد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟

نگرانی پیامبر در مورد #میراث گرانبهایش!

قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست

سخنرانی در سال 1351 ؛ #آبادان

در سال‌هايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد #هامبورگ جشن مى‌گرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى گفتم. خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى #عيد_غدير را مسأله‌اى غير از غدير و #مولا_على، عليه السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه #اگر_سالها_بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش پا افتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش #جامعه_نمونه اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك #جامعه_انقلابى است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ...

پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه #توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به#ارزشهاى_عالى_انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماه‌ها، هفته‌ها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى شود. #نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى تواند پس از او اين جامعه را #اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، #حتى_يك_درجه_زاويه_انحرافى در مسير #نهضت به وجود نيايد. اين #نگرانى_بزرگ است. مسأله، #شوخى_نيست ...

پيغمبر احساس مى كند، مى‌يابد، مى‌داند و به عنوان #رهبرى_الهى، دانا، تيزبين و ژرف‌نگر مى بيند كه با #انقلاب_اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و #جامعه_اسلامى آمده‌اند، نماز مسلمانى را مى‌خوانند، ماه رمضان هم روزه مى‌گيرند، حتى زكات هم مى‌دهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مى‌روند و براى اسلام شمشير هم مى‌زنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها #ساختمان_خالص_سره_اسلامى است؟ نه! تعجب نكنيد. ...

چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطر

20 August 2019 | 01:43

به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان

#شهیدبهشتی:
ما ميخواهيم #شوراي_نگهبان حالت تداومي داشته باشد كه هميشه كشور و جمهوري اسلامي داراي شوراي نگهبان و قانون اساسي باشد و هيچ فترتي پيش نيايد، و ضمناً حالتي داشته باشد كه صاحبنظران جديدي در مقطع معين بيايند و با صاحبنظران قبلي که هستند برخورد فكري داشته باشند تا آن مهارت و حضوري كه افراد در طول اين اقدام فنی پيدا ميكنند به آنهايي كه بعد ميآيند منتقل شود و چنان نباشد كه يك دورهاي كه ميآيند در اين قسمت كم تجربه باشند.

اصل 92 #قانون_اساسی

منبع: مشروح مذاكرات قانون اساسى. ج2، جلسه سی و ششم ص971

@shahiddoctorbeheshti

15 July 2019 | 01:19

چنین وضعی را در محیط اجتماعی اش تحمل نمی کند.

منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص197-198

اصل سوم #قانون_اساسی
#دختران_انقلاب
#بدحجابی
#آزادی_پوشش
#شهیدبهشتی

@shahiddoctorbeheshti

11 July 2019 | 10:25

تکلیف حکومت در مواجهه با بدپوششی و #کشف_حجاب

سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه

درست است که اگر افراد رشدیافته رسیده به مراحل بالای کمال را در میان انگیزه های رنگارنگ #فساد رها کنی، اختیار خودشان را می توانند داشته باشند. خوب باید بگوییم که اینها چند درصدند؟ چند در هزارند؟
برای اینکه بقیه انسانها حاکم بر هوایشان بمانند، باید بکوشیم محیط هم طبیعی باشد که از در و دیوارش انگیزه فساد نبارد و به محض اینکه ما خواستیم محیط را از این آلودگی ها پاک کنیم، خودبخود مقداری از آزادی ها گرفته می شود.
اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادی فریاد برای آزادی هم برآورید، درست؛ اما خانم مسلمان در کوچه و خیابان که می آیی لباس و پوشش شما ساده باشد، اندامهای بدن و موی سر شما پوشیده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دلفریب و سخن گفتن و نحوه برخورد با این و آن و طرز راه رفتن همه آنها باوقار و سنگین و متین باشد، درخور پاکدامنی بانوی والاقدر مسلمان پیوسته به خدا باشد، خوب در اینجا اگر این را به او گفتند و شنید باز هم آزادی او حفظ شده چون خودش آزادانه شنیده. اما اگر نخواست آزادانه بشنود بگوید این چیزهایی که شما می گویید خوب است ولی من دلم میخواهد نیمه برهنه از خانه بیرون بیایم، با آرایش تمام عیار در خیابان ظاهر بشوم در اینجا نظام اسلامی با او چه کند؟ آزادی او را حفظ و رعایت کند و به او بگوید آزادی خانم؟ ما حرف خودمان را به شما زده ایم، شما می خواهی گوش کن یا گوش نکن آزاد هستی؟ گوش کردی خوشا به سعادتت، گوش نکردی عذابش دامن خودت را می گیرد؟ نخیر در آنجا ما نهی از منکر می کنیم.
در این صورت خودبخود مقداری از آزادی این خواهرها را از دستش می گیریم. و نه به خاطر اینکه دشمن آزادی او و آزادی بشریت باشیم، به خاطر اینکه دوست و خواستار آزادی او و آزادی بشریت هستیم.
تو ای خانم! بنشین با خودت بیندیش در درونت چه انگیزه ای هست که تو را وامیدارد به جای پوشش باکرامتی که اسلام برای تو در نظر گرفته است، می خواهی بدون این پوشش به خیابانها و کوچه ها بیایی؟ آیا خودآگاه یا ناخودآگاه در اعماق روحت خودنمایی و میل به خودنمایی و نماش دادن خویشتن در برابر دیگران تو را به این گناه وانمیدارد؟ و اگر تو نتوانستی این تمایل و یا جهل و یا هرچیز دیگر را در خودت مهار کنی و دوباره خواستی اینگونه بیرون بیایی، باید به شما بگوییم که جامعه ما

11 July 2019 | 10:25

فایل تصویری سخنرانی در آذر ۱۳۵۹ در کانون ابوذر

صریحترین موضع #شهیدبهشتی در مورد #آزادی و #حجاب و برخورد حکومتی با مفاسد اخلاقی و اجتماعی

در لینک زیر
http://yon.ir/lblib

#آزادی_پوشش
#حرام_اجتماعی
#دختران_انقلاب

@shahiddoctorbeheshti

11 July 2019 | 10:25

جامعه مقدس؛ جامعه آلوده

ببینید #امام_صادق در عصر خودش #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده دار کدام نقش حساس معرفی می کند.
روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوه ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته ای نیست، بلکه جامعه ای است آلوده.

منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵

#جامعه_نمونه
#شهیدبهشتی

@shahiddoctorbeheshti

29 June 2019 | 10:37

سلام علیکم
این کانال مجالی است برای بازخوانی اندیشه کسی که شهادتش در برابر مظلومیتش ناچیز بود
تلاشی است خودجوش برای مقابله با آنها که به اقتضای منافع روزشان، منظومه فکری ایشان را تقطیع می کنند
فرصتی برای زدودن غبار مهجوریت از چهره یکی از برجستگان کم نظیر تاریخ معاصر که یک ملت بود برای ملت ما
اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی
سید شهیدان انقلاب اسلامی
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
و السلام علینا و علی عبادالله الصالحین

@shahiddoctorbeheshti

29 June 2019 | 10:37

#آزادی_بیان

نشر یکطرفه عقاید و افکار ضداسلامی در جامعه اسلامی ممنوع است و از انتشار کتب ضلال و نشریات گمراه کننده جلوگیری می شود مگر آنکه با نشریاتی دیگر همراه باشد که به خواننده در تجزیه و تحلیل رسای اینگونه عقاید و افکار ضداسلامی کمک کند. بحث ها و سخنرانی ها نیز چنین است.
جامعه اسلامی نه چون جامعه های دربسته اردوگاه مارکسیسم است که انسانها را پشت دیوارهای آهنین نگهدارند و نه چون جامعه های لیبرال غربی است که بازار مکاره عرضه بی ضابطه آرا و افکار باشد و در این زمینه هم براستی نه شرقی و نه غربی است.
علاوه بر این، از نشر مطالب توهین آمیز به مقدسات اسلام جلوگیری می شود. زیرا هرجا ایمان هست، عشق و علاقه و حساسیت نیز هست و جریحه دار کردن این عشق ها و علاقه های مقدس، آزاد نیست.

منبع: مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی(1388)؛ صص405-406


#مقدسات_اسلام
#تنفر مذهبی
#شهیدبهشتی

@shahiddoctorbeheshti

29 June 2019 | 10:37

#شهیدبهشتی

ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند

۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
سخنرانی در مسجد ابوالفضل (خیابان ستارخان)

انقلاب با چهره ها و دلهای افسرده تضمین شدنی نیست. انقلاب با دلهای پرشور و چهره های شاداب تضمین می شود (تکبیر حضار) ... هیچکس مرا در این دوره نشیب و فراز انقلاب در سخت ترین مواقع، نتوانسته است با قیافه افسرده ببیند. چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم (یا شهادت یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهره ها شاداب باشد نشاط داشته باشید آن وقت شعارتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمی توانند بکنند. (تکبیر حضار)
ما در زیر بار سختیها و مشکلات و دشواریها قد خم نمی کنیم. ما #راست_قامتان_جاودانه_تاریخ_خواهیم_ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم و یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی نمی تواند پشت ما را خم بکند (تکبیر حضار)

منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) صص32-33


@shahiddoctorbeheshti

29 June 2019 | 10:37

بزرگترین خطر برای انقلاب اسلامی

رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگى روزمره، دچار بيمارى خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب.
برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلت هاى آن، زمان لازم دارد. دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، استراحت كنيد، سعادت و لذت و خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند #روحيه_انقلابى را در جوان هاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند شور انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم. كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمام شده يافته باشد. خودآگاهى انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا بى نهايت، بگذاريد بگويم #جامعه_اسلامى، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد.

منبع: مبانی نظری قانون اساسی (1390) ص72

#انقلاب_اسلامی
#شهیدبهشتی

@shahiddoctorbeheshti

29 June 2019 | 10:37

معیار گزینش و انتصاب مقامات و مسئولان حکومتی

در انتخاب و به كار گماردن مسئولان مختلف بايد شرايطي قطعي رعايت شود. در اين مورد اسلام - اسلام به طور كلي اعم از شيعه و سنی- مي آيد يك دگم قطعي می دهد و آن اين است؛ مي‌گويد: مسئوليت‌هاي اداري جامعه را به‌خصوص آنجا كه با سپردن قدرت، به‌خصوص قدرت توأم با يك سنگر #نفوذ، به دست كسي بدهيد كه زندگي او نشان دهد كه اين آدم، پايبندي به اسلام برايش از هر مسئله ديگر در زندگي، مهم‌تر است. ... شكي نيست كه اين افراد بايد لايق و كاردان باشند ... خوب معلوم است كه بايد كاردان و لايق باشند. اين مطلب آمده اما آنقدر روي آن تأكيد نشده است، براي اين كه يك چيز معلومي است. ... گاهي آن قدر كه به لياقت اهميت مي‌دهيم، به درستي اهميت نمي‌دهيم غافل از اينكه:
چو دزدي با چراغ آيد
گزيده تر برد كالا

اين است كه يك دگم در اسلام وجود دارد و آن دگم «#عدالت» است. در همه كساني كه قدرت به آنها سپرده ميشود، بايد اين شرط وجود داشته باشد: قدرت قضايي، اداري ، اجرايي و هر قدرت كه متمم اينها باشد.

منبع: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛ (1386) صص133-134

#حکومت_صالحان
#تخصص
#تعهد
#شایسته_سالاری
#شهیدبهشتی


@shahiddoctorbeheshti

29 June 2019 | 10:37

موسیقی حرام کدام است؟

#شهیدبهشتی در پاسخ به پرسش یکی از مسلمانان مقیم اروپا

درباره موسيقى در اسلام مى‌توان اين طور گفت كه هر نوع آوازه‌خوانى و هر نوع موسيقى كه شنونده را به شهوترانى و مخصوصاً به بى‌پروايى در گنه‌كارى مى‌كشاند و شنونده را براى ارتكاب فسق و فجور و كارهاى خلاف عصمت و پاكى و تقوى بى‌پروا مى‌كند و انگيزه‌هاى شهوت را در او چنان برمى‌انگيزد تا در ارتكاب گناه، خدا، قانون خدا، تعاليم پيغمبران، رعايت پاكى و تقوى و رعايت ارزش‌هاى عالى انسانى را، ولو موقتاً، فراموش كند در اسلام حرام است. اين قدر مسلم است. اما نمى‌شود گفت كه آوازه‌خوانى‌ها و موسيقى‌هاى ديگر به‌طور مسلم در اسلام حرام شده است.

موسیقی و تفریح در اسلام (1390)؛ صص15-16


@shahiddoctorbeheshti

29 June 2019 | 10:37

صدور انقلاب اسلامی، محور مقاومت و امت واحده


از نظر تعاليم مقدس اسلام، نظام اسلامى در هر گوشه از جهان تحقق پيدا كند حكومتى به وجود مى‏آورد كه مسؤوليتش در داخل مرز محدودى قرار نمى‏گيرد و نسبت به همه انسان‏ها و به‌خصوص همه مسلمان‏ها داراى تعهد و مسؤوليت مى‏شود و بر طبق تعاليم اسلام اين طبع و خصلت حكومت اسلامى است. در عصر ما که در عصر ما كه بحمدالله شماره و عدد مسلمين جهان صدها ميليون است، بر حسب آمارهاى نسبتاً مستند در حدود هشتصد ميليون مسلمان در روى كره زمين زندگى مى ‏كنند وقتى در قسمتى از سرزمين اسلام حكومتى با هويت اسلامى به وجود مى ‏آيد از همان آغاز تشكيل بايد خود را نگران وضع سياسى و اجتماعى و اقتصادى و اخلاقى و معنوى و روحى همه اين هشتصد ميليون بداند، ولى نه بدان معنا كه اين حكومت مى‏ خواهد قلمرو خودش را گسترش دهد و سرزمين‏هاى ديگر را با #زور متصرف شود و به خود ملحق كند، هرگز نه، بلكه بدان معنا كه بايد به كمك اين مسلمانان بشتابد و با كمك يكديگر وضعى براى خود به وجود بياورند كه آنها نيز خود را داراى نظام اسلامى بيابند و وقتى اين نظام‏ها همه اسلامى شد، آن وقت تشكيل يك واحد سياسى بزرگ جهانى در لواى اسلام امرى است طبيعى و درست به همين دليل است كه انقلاب اسلامى ما امروز اين همه دشمن دارد، به خصوص دو قدرت بزرگ جهان و دو اردوگاه بزرگ سلطه‏ جو در جهان براى‏شان تحمل اين انقلاب مشكل است. پس به همين دليل بايد از همين مرحله آغاز و مرحله نخستين ملت #انقلابى مسلمان ايران پيوستگى و يگانگى خودش را با همه اين هشتصد ميليون مدنظر قرار دهد. به اين دليل بود كه ما گفتيم اين اصل جزء اصول كلى است.

منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ج1: ص451


اصل یازدهم قانون اساسی:
به‏ حكم‏ آيه‏ كريمه «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» همه‏ مسلمانان‏ يك‏ امت‏ اند و دولت‏ جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ موظف‏ است‏ سياست‏ كلي‏ خود را بر پايه‏ ائتلاف‏ و اتحاد ملل‏ اسلامي‏ قرار دهد و كوشش‏ ‌‌‌‌‌‎پيگير به‏ عمل‏ آورد تا وحدت‏ سياسي‏، اقتصادي‏ و فرهنگي‏ جهان‏ اسلام‏ را تحقق‏ بخشد.

#امت_واحده
#صدور_انقلاب


@shahiddoctorbeheshti

26 June 2019 | 10:36

#آزادی

در جهان بينى اسلام، انسانْ شدنى است مستمر و پويشى است خودآگاه، #انتخابگر و خودساز. ما بر اين چهار عنوان تأكيد داريم. در جهان بينى اسلام، انسانْ شدن است؛ شدنى است مستمر. همواره يك شدن است؛ و پويش است؛ تلاش است. پويشى است خودآگاه و انتخابگر. انتخاب كننده، و خودساز. در نهاد و نهانش، كششها، خواستها و انگيزه هايى آفريده شده كه او را به اين حركت و پويش خودساز وامى دارد. و او بر اساس آگاهي هايى كه در فطرتش زمينه دارد، و در پرتو تجربه و عمل، بارور مى شود، و با قدرت گزينشى آزاد كه به او داده شده، جهت اين پويش سازنده را #آگاهانه و #آزادانه برمى گزيند و در جهتى كه خود انتخاب و اختيار كرده است، رشد مى كند ، جلو مى رود و ساخته مى شود. ويژگى اساسى انسان همين خودسازى و محيط سازى آگاهانه و آزادانه اوست. ارزش او در همين است كه مى تواند آزادانه به راه خير و فضيلت درآيد، يا آزادانه به راه زشتى و شر و پستى و ناپاكى فرو غلتد. ... بنابراين، اصل در زندگى اين انسان اين است كه آزاد بماند ، و اين آزادى او محدود نگردد ، مگر محدوديتهايى كه اگر رعايت نشود، به #آزادى_واقعى خود او، يا به آزادى ديگران لطمه زند.

منبع: آزادی هرج و مرج زورمداری(1390) صص20-21


@shahiddoctorbeheshti

24 June 2019 | 06:43

#فاشیسم نعلین و عمامه!

من تعجب مى‌كنم كه چطور عده‌اى اين طرف و آن طرف مى‌گويند از اين #قانون_اساسى بوى #ديكتاتورى مى‌آيد، آن هم ديكتاتورى آخوندها! صداى پاى #فاشيسم نعلين مى‌آيد! اين يك توهين دوجانبه است: هم توهين به #روحانيت و هم توهين به #ملت. آيا به راستى باورتان مى‌شود كه اين ملت در تشخيص اينكه با چه كسى باشد و به چه كسى اعتماد بكند هنوز هم قيّم مى‌خواهد؟ برادران و خواهران! شما در اين سالها به افراد و گروه‌هايى، چه معمَّم چه غيرمعمَّم، بر چه پايه‌اى اعتماد كرده‌ايد و چگونه اعتمادتان دوام يافت و چگونه اعتمادتان گاهى نشيب و فراز طى كرد؟ چشممان را باز كنيم و آنچه را در اين جامعه رخ داد با دقت بنگريم. انصافا مردم ما درمجموع در اين زمينه‌ها آگاهانه و هوشيارانه عمل كردند. مگر با چنين مردمى ممكن است صداى پاى فاشيسم، مى‌خواهد فاشيسم نعلين باشد، مى‌خواهد فاشيسم سرنيزه، مى‌خواهد فاشيسم تاج، مى‌خواهد فاشيسم عمامه، مى‌خواهد فاشيسم هر چيز ديگر بيايد؟ خوب است به اين ملت معتقد بشويم.

#شهیدبهشتی

منبع: مبانی نظری قانون اساسی(1390)، ص46

@shahiddoctorbeheshti

24 June 2019 | 01:05

#شریعتی از دیدگاه #شهیدبهشتی

#دکترشریعتی از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون #او_زنده_است ...

آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشت‌های اجتماعی اش در حال #دگرگونی و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان هنه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ...

از آنجا که دکتر یک #پویش و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحب‌نظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب #صاحب‌نظران_ژرفنگر_اسلام.

ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه #منصفانه داوری شود نقش مؤثر او بود در #بازگشت_نسل_جوان به خویشتن و #اسلام_خویشتن و اینکه این نسل بار دیگر #هویت خودش را در اسلام بازبیابد.

منبع: #شریعتی جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵)
صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴

@shahiddoctorbeheshti

20 June 2019 | 09:16