Gap messenger
Download



#روضه

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

26 September 2021 | 03:13


📍 توصیه جابر به عطیّه❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه هفدهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

26 September 2021 | 03:01


📍 توصیه جابر به عطیّه❗️
📌حالا روایتی از جابر بن عبدالله انصاری می‌خوانم که از اصحاب پیغمبر‌اکرم(ص) است. جابر در روز اربعین به کربلا آمد. بعد از اینکه کارهایش را انجام داد و زیارتش را تمام کرد. در روایت دارد که به همراه‌اش عطیّه یا عطا نامی بود و چون چشمش نابینا بود، گفت: دست من را بگیر. بیا به سمت خانه‌های کوفه برویم: «خُذُوا بِي نَحْوَ أَبْيَاتِ كُوفَانَ». عطیّه می‌گوید:«فَلَمَّا صِرْنَا فِي بَعْضِ الطَّرِيقِ»؛ همین‌طور که آرام آرام دستش را هم گرفته بودم داشتیم می‌رفتیم، «فَقَالَ لِي يَا عَطِيَّةُ»؛ به من گفت: ای عطیّه! «هَلْ أُوصِيكَ»؛ می خواهی سفارشی به تو بکنم، «وَ مَا أَظُنُّ أَنَّنِي بَعْدَ هَذِهِ السَّفْرَةِ مُلَاقِيكَ»؛ من دیگر گمان ندارم بعد از این سفر تو را ببینم؛ یعنی آخر عمرم شده است.
عطیّه از خدا می خواهد که از صحابۀ پیغمبراکرم(ص)- جابر بن عبد الله انصاری- که تقریباً ایّام آخر عمرش را دارد می گذراند، تحفه ای بگیرد. به او گفت: بگو. جابر گفت:«أَحِبَّ مُحِبَّ آلِ مُحَمَّدٍ مَا أَحَبَّهُمْ وَ أَبْغِضْ مُبْغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ مَا أَبْغَضَهُمْ». توصیه‌ها‌یی را به او کرد که غرضم این بخش است:«فَقَالَ لِي»؛ به عطیّه گفت:«يَا عَطِيَّةُ سَمِعْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اللَّهِ(ص)»؛ ای عطیّه! از دوستم پیغمبر(ص) شنیدم. تعبیر «حبیبی» می‌کند تا رابطۀ محبّتی را مطرح کند. «يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ أُشْرِكَ فِي عَمَلِهِمْ»1⃣؛ پیغمبراکرم(ص)فرمود: این رابطۀ محبّتی‌ات با جلوه های حق و حقیقت را نگه دار. اگر دوست‌شان داری بفهم که بهره ای از ایمان داری و فطرت انسانی هنوز در تو هست. اگر دیدی درونت دارد پس می زند، بدان که خطرناک است. این‌ها را دارند به ما می‌گویند. سرّش هم همین است که یکی از آثار سوء نفاق این است که آن‌ها هیچ‌گاه رابطۀ محبّتی با اهل بیت پیدا نمی کنند.
1⃣کسی که قومی را دوست بدارد، با آن‌ها محشور می‌شود و کسی که عمل قومی را دوست بدارد، مثل این است که عمل، در آن مشارکت داشته باشد. بحار الأنوار، ج‏65، ص 131
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه هفدهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

26 September 2021 | 02:58


ادامه بحث ویژگی‌های نفاق و منافقین
از شب بیستم ماه صفر به مدت 12 شب
در صفحه رسمی اینستاگرام حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
http://mojtabatehrani.ir (https://www.instagram.com/mojtabatehrani.ir/)
به صورت IGTV قرار خواهد گرفت.

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

25 September 2021 | 06:01


📍 خصوصیّات منافقین: خشنود به دوری از رحمت خداست❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه پانزدهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

25 September 2021 | 01:59


📍 خصوصیّات منافقین: خشنود به دوری از رحمت خداست❗️
📌در روایتی امام‌صادق(ع) خصوصیّات اهل نفاق را شمارش می‌کند، البتّه در آخر، خودِ حضرت می‎فرماید به اینکه بیش از آن‌هاست. روایت در بحار آمده است که یکی یکی آن‌ها را می‌خوانم. می‌فرماید:«الْمُنَافِقُ قَدْ رَضِيَ بِبُعْدِهِ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ تَعَالَى»؛ شخصی که مبتلا به این رذیله است، خشنود است که دور از رحمت خداست. خیلی بد حالتی است که کسی خشنود به دوری از رحمت خدا باشد.
بعد حضرت در مورد علّتش می‎فرماید:«لِأَنَّهُ يَأْتِي بِأَعْمَالِهِ الظَّاهِرَةِ شَبِيهاً بِالشَّرِيعَةِ»؛ برای آنکه اعمال ظاهری را که مسلمان‌ها انجام می‌دهند، او هم انجام می‌دهد، «شَبِيهاً بِالشَّرِيعَةِ»1⃣؛ در اعمال دینی ظاهرساز است؛ یعنی این عمل‌ها پوچ است و محتوا ندارد؛ چون تنها یک اسکلتی است که فقط برای ظاهرسازی آن کار را می‎کند و در آن هیچ خدا مطرح نیست. چه کسی از رحمت خدا خشنود است و می‌خواهد نزدیک به رحمت بشود؟ کسی که اعمال ظاهر شریعت را برای خدا به جا بیاورد؛ چون می‌گوییم: این اعمال موجب قُرب است. او همین عمل را انجام می‌دهد، امّا برای او قُرب نمی‌آورد؛ بلکه خشنود است که از رحمت حق دور است؛ یعنی بی محتوایی نسبت به اعمال و ظاهرسازی دارد.
1⃣ مصباح الشریعه، ص 145 - بحار الأنوار ، ج‏69، ص: 207
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه پانزدهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

25 September 2021 | 01:55


📍 منافق در ظاهر ذکر خدا می گوید ولی در باطن بی خبر است❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

24 September 2021 | 02:55


📍 منافق در ظاهر ذکر خدا می گوید ولی در باطن بی خبر است❗️
📌در آیۀ شریفه داشت:«وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا»؛ آیا معلوم می‌شود به یاد خدا می‌افتد، امّا کم می‌افتد؟ نه‌خیر، در روایتی امام‌علی(ع) توضیح این قسمت آیه را می‌فرماید:«مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي السِّرِّ فَقَدْ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً»؛ کسی که به یاد خدا در درونش بیفتد، ذکرِ کثیر دارد. این کثرت، به معنای کثرت مادّی نیست؛ یعنی با میزان مادّی آن را نسنجیده است. این یادِ خدا در درون، ذکرالله کثیر است. «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ كَانُوا يَذْكُرُونَ اللَّهَ عَلَانِيَةً وَ لَا يَذْكُرُونَهُ فِي السِّرِّ»؛ منافقین از نظر ظاهری می‌گویند: ما داریم یاد خدا می‎کنیم، ولی از نظر باطن بی‌خبر از خدا هستند؛ چون «إِعتَرَضَ». «فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا»1⃣.
قلّت و کثرت در این آیه معنای ظریف و لطیف دیگری - بر طبق این روایت- پیدا می‎کند. کثرت مربوط‌به باطن و قلّت مربوط‌به ظاهر است؛ یعنی منافق ذکر و یاد خدای کثیری در درون ندارد، ولی از نظر بیرون نشان می‌دهد که دارم یاد خدا می‎کنم. «قَلِيلًا»؛ یعنی نه اینکه در درون به یاد خداست، ولی کم است؛ یعنی اصلاً در درونش خبری از خدا نیست و ظاهرساز است.
1⃣الكافي، ج‏2، ص 501 - وسائل الشیعه، ج7، ص164 - بحار الأنوار، ج‏90، ص، 342
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

24 September 2021 | 02:49


📍 منافق؛ روز و شب به فکر خوردن و خوابیدن است❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

23 September 2021 | 02:11


📍 منافق؛ روز و شب به فکر خوردن و خوابیدن است❗️
📌لذا در ادامۀ همان روایت و تحت دو مثال، امام‌زین‌العابدین(ع) این موضوع را مطرح می‌کند و می‎فرماید: «يُمْسِي وَ هَمُّهُ الطَّعَامُ وَ هُوَ مُفْطِرٌ»؛ روز را به شب می‌آورد، امّا همه‌اش در فکر این است که شام چه بخورم. در حالی که آن روز نه گرسنگی و نه تشنگی کشیده است و مرتّب هم در روز ‎خورده است. حضرت شهوت بَطن را مطرح می‎کند. چرا؟ چون فقط دنبال این است؛ یعنی هدفش خواسته‎های حیوانی –از هر نوعش- است. «وَ يُصْبِحُ»؛ شب را به روز می‌آورد، «وَ هَمُّهُ النَّوْمُ وَ لَمْ يَسْهَرْ...» 1⃣ ؛ شب تا صبح هم خوابیده و بیداری نکشیده است، امّا باز که بیدار شد، در فکر این است که دو مرتبه استراحت بکند. حضرت دو مثال را می‎فرماید؛ یعنی بهره‎ای از انسانیّت نبرده است و مانند حیوان دنبال آخور و طویله‌اش است. خدا نکند کسی به این ملکه و رذیلۀ نفسانی مبتلا شده و مسخ شود.
1⃣امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج‏64، ص 291
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

23 September 2021 | 02:08


📍 منافق دروغ می گوید و خلف وعده می‌کند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه سیزدهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

22 September 2021 | 03:43


📍 منافق دروغ می گوید و خلف وعده می‌کند❗️
📌امام‌صادق(ع) از پدر بزرگوارشان امام‌باقر(ع) نقل می‌کنند که پیامبر‌اکرم(ص) فرمودند:«...وَ لِلْمُنَافِقِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ»؛ منافق سه نشانه و مشخّصه دارد: «إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ». حرف که می‎زند، دروغ می‌گوید، «وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ». تعبیر اوّل، دروغ اِخباری و این تعبیر دروغ انشایی است؛ یعنی وقتی وعده می‎کند، خُلف وعده می‎کند، یا آن موقع مردّد است و دروغ می‌گوید. در حالی که باید بگوید: مردّد هستم. امّا اظهار جزم می‎کند که انجام می‌دهم. یا اصلاً برعکسش مدّنظرش است. «وَ إِذَا ائْتُمِنَ خَانَ»1⃣.
در روایتی که ابوحمزۀ ثمالی نقل می‌کند، امام‌زین‌العابدین(ع) مشخّصه‎های منافق را می‌فرماید. در قسمتی از روایت فرمودند:«...إِنْ حَدَّثَكَ كَذَبَكَ وَ إِنْ وَعَدَكَ أَخْلَفَكَ...» 2⃣.
امام‌صادق(ع) می‌فرماید:«...عَلَامَةُ النِّفَاقِ قِلَّةُ الْمُبَالاةِ بِالْكَذِبِ...» 3⃣ ؛ نشانه و مشخّصۀ نفاق این است که باکی از دروغ ندارد.
1⃣بحار الأنوار، ج6974، ص: 206
2⃣گر با تو سخن گويد به تو دروغ مى‌گويد. و اگر وعده‌ات دهد، عمل نخواهد کرد. امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج‏64، ص 291
3⃣بحار الأنوار، ج‏69، ص 207
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه سیزدهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

22 September 2021 | 03:39


📍 حالت منافق در نماز، ایستادن و رکوع ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

21 September 2021 | 02:19


📍 حالت منافق در نماز، ایستادن و رکوع ❗️
📌 امام‌زین‌العابدین(ع) می‌فرماید:«...إِذَا قَامَ فِي الصَّلَاةِ اعْتَرَضَ»؛ وقتی به نماز می‎ایستد، روگردانِ از خداست. توجّه‌ او به غیر خداست. اعتراض، به معنای رو برگرداندن به طرف دیگر است. مثل اینکه اینجا یک نفر ایستاده و نمی‎خواهم با او حرف بزنم و رویم را برمی‎گردانم. که این تعبیر؛ یعنی در درون رویش به سمت خدا نیست، رویش را از خدا برگردانده است.
این حرکاتی که در نماز هست، هر کدام گویای یک حالت درونی است و حضرت آن‌ها را یکی یکی مطرح می‎کند: «وَ إِذَا رَكَعَ رَبَضَ»1⃣؛ وقتی به رکوع می‌رود، مثل چهارپایان است که می‎خواهند زانو خم کنند و به زمین بیایند. مانند حیوان فرود می‌آید؛ یعنی آن حالتی که در درون مصلّی در ارتباط با رکوع وجود دارد، که عبارت از کُرنش نسبت به خالقش است، در او نیست و مثل حیوان خم می‌شود.
1⃣امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج‏64، ص 291
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

21 September 2021 | 02:15


📍 حالت منافق در نماز، سجده و بین آن❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

20 September 2021 | 02:06


📍 حالت منافق در نماز، سجده و بین آن❗️
📌«وَ إِذَا سَجَدَ نَقَرَ»؛ وقتی سجده می‎کند، مثل پرنده‎هاست که منقار به زمین می‎زنند؛ کنایه از اینکه حال این را ندارد که سجده‌اش را طولانی بکند یا آرام بگیرد. دیدید که پرنده‌ها به شکلی نوک به زمین می‎زنند، که نوکش را نگذاشته، بلند می‌شود. چون در درونش هیچ خبری از خضوع؛ یعنی حالت فروتنی که باید نسبت به خالقش داشته باشد، نیست.
«وَ إِذَا جَلَسَ شَغَرَ»؛ بین دو سجده باید بنشیند و توقّف بکند، یا بعد آن نشستن باید حرکت کند. امّا هیچ حالت طمأنینه و آرامشی ندارد؛ مثل اینکه –به اصطلاح- سوزن زیرش گذاشته‌اند و نمی‎تواند آرام و قرار بگیرد. «وَ إِذَا جَلَسَ شَغَرَ...» 1⃣ ؛ یک مرتبه می‎پَرد و توقّف نمی‎کند. همۀ این موارد گویای همان «اعْتَرَضَ» است. اصلاً این اعمال نماز و این عمل معنوی-عبادی-الهی که از او صادر می‌شود، هیچ قسمت‌ آن جنبۀ الهی ندارد و تنها یک ظاهر است.
این ظاهر را برای چه کسی درمی‌آورد؟ «يُرَاءُونَ النَّاسَ»2⃣؛ برای مردم این کارها را می‎کند و تمامش گویای این معناست که از معنویّت تهی است. اگر هم دیدی عملی از او صادر می‌شود که رنگ ظاهری‌اش الهی است، بدان که پوچ است؛ لذا در این روایت حضرت بر روی یکی یکی آن‌ها دست می‎گذارد. می‌گوید: «إِعتَرَضَ»، «رَکَعَ»، «سَجَدَ» و «جَلَسَ». همین‌گونه تند تند می‎فرماید.
1⃣امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج‏64، ص 291
2⃣سورۀ مبارکۀ نسا؛ آیۀ 142
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

20 September 2021 | 02:01


📍 منافقین خدا را فراموش کرده خدا هم آن ها را فراموش می‌کند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

19 September 2021 | 02:17


📍 منافقین خدا را فراموش کرده خدا هم آن ها را فراموش می‌کند❗️
📌چهارم، «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ»؛ آن‌ها خدا از یادشان رفته است. محور کار را می‎فرماید که خدا از یادشان رفته و اصلاً خدا سرشان نمی‌شود. اگر می‎بینیم شعارش را می‌دهد، دروغ می‌گوید؛ چون اصلاً محور نفاق، کذب است. بعد دارد:«فَنَسِيَهُمْ»؛ پس خدا هم آن‌ها را فراموش کرده است. سؤال، چرا خدا آن‌ها را فراموش می‌کند و معنای فراموشی خدا چیست؟ فراموشی خدا به این معناست که آن‌ها را رها کرده است؛ یعنی دیگر هدایت، امداد و دست‌گیری الهی نسبت به آن‌ها مطرح نیست. «فَنَسِيَهُمْ»؛ به معنای اینکه خدا از حافظه‌اش رفته –نَعُوذُبِاللَّه نیست. بلکه؛ یعنی خدا آن‌ها را ول کرده است. خدا نکند که خدا ما را ول کند، خدایی که رحمت واسعه است. خدا آن‌ها را ول کرده، لذا خدا یادشان رفته است.
بلافاصله دلیلش را می‌فرماید: «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»؛ چون منافقین فاسق هستند.
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

19 September 2021 | 02:13


📍 منافقین در جامعه ترویج فساد می‌کنند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

18 September 2021 | 02:42


📍 منافقین در جامعه ترویج فساد می‌کنند❗️
📌دوّم، بعد در آیه می‌فرماید:«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»1⃣؛ وارد خصوصیّات می‌شود و می‌گوید که کارشان این است که آن‌ها اصلاً به حُسن و قبح قایل نیستند. در جلسات گذشته مطرح کردم که منکر، قبیح است و معروف، حَسَن است. آن‌ها قایل به حُسن و قبحِ عقلی یا شرعی نیستند. «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»؛ یعنی که برعکس هم هستند و امر به قبیح می‎کنند و آن را در جامعه ترویج می‎کنند و فساد می‌کنند. گفتم: شعارشان اصلاح طلبی است و زیر این شعار افساد می‎کنند. «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»؛ و بعد هم، «وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»؛ از معروف و امور خوب هم نهی می‎کنند، در رابطه حَسن، چه حَسن عقلی و شرعی هم تفاوتی ندارد. این معنایش همان است. مثلاً مسئلۀ ظلم و عدل، حُسن و قبح عقلی است. ظلم، قبیحِ عقلی و عدل، حَسن عقلی است. آن‌ها در مورد این‌ها این‌گونه هستند، چه برسد که با مسائل شرعی برخورد داشته باشند.
سوّم، «وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ»1؛ این را بدانید که منافق به سمت عمل خوب دست دراز نمی‎کند و دستش را عقب می‎کشد. از نظر ترویجی و تبلیغاتی، تبلیغاتش بر این محور است که دیگران را از عملِ نیک شرعی و عقلی باز می‌دارد. از این طرف، زشتی‎های شرعی و عقلی را ترویج می‌کند. از نظر عملی هم دستش به سمت معروف نمی‌رود، و کنار می‌کشد. ص 206
1⃣سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 67.
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

18 September 2021 | 02:37