﷽
قبولی توبه، تنها از روی کرم خداست❗️
روایت را صاحب وسائل در باب هشتاد و دوّم از جهاد نفس از امام باقر(ع) نقل میکند: «اݙِنَّهُ قَالَ: لَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْبَادِيَةِ بِكَلِمَتَيْنِ دَعَا بِهِمَا»؛ حضرت فرمودند:خداوند آمرزید اهل بادیه؛ یعنی شخص بیابان نشین را به خاطر دو کلمه ای که با آن دو کلمه خدا را خواند، «قَالَ اللَّهُمَّ إِنْ تُعَذِّبْنِي فَأَهْلُ ذَلِكَ أَنَا»؛ خوب دقّت کنید:گفت: خدایا! اگر من را عذاب کنی، من سزاوار و مستحق عذابم، «وَ إِنْ تَغْفِرْ لِي فَأَهْلُ ذَلِكَ أَنْتَ»؛ و اگر بیامرزی، تو اهل آمرزش هستی. چرا؟ چون کریمی و در آمرزش ربط با کرم توست، نه اینکه من مستحق هستم، من استحقاق ندارم. کرم و لطف توست، «فَغَفَرَ اللَّهُ لَهُ»
؛ پس خداوند او را آمرزید.
همین قدر که انسان بعد از توبه، با اینکه یقین دارد خدا او را میآمرزد، خود را طلبکار از خدا نداند و خود را مستحقّ عقاب بداند، خدا او را می آمرزد.
وسائلالشيعه، ج16، ص 60
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه سوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)
طبق سنوات گذشته، مراسم سخنرانی و عزاداری، از روز
دوشنبه 25/3/1405 برابر با شب اول ماه محرم، به مدت 12شب برقرار میباشد.
اقامه نماز جماعت: مغرب و عشاء ساعت 19:45 شب
شروع سخنرانی: ساعت 20:30
آدرس: خیابان ایران، کوچه شهید ملکی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
توبه جاهل تا زمان جان دادن❗️
روایتی است که از نظر سند صحیحه است. صحیحۀ زراره است که صاحب وسائل در باب نود و دوّم از ابواب جهاد نفس از امام باقر(ع) نقل می کند: «قَالَ: إِذَا بَلَغَتِ النَّفْسُ هَذِهِ وَ أَهْوَى بِيَدِهِ إِلَى حَلْقِهِ لَمْ يَكُنْ لِلْعَالِمِ تَوْبَةٌ»؛ اگر جان به اینجا برسد، اشاره به حلقوم کردند، توبه برای عالِم نیست، «وَ كَانَتْ لِلْجَاهِلِ تَوْبَةٌ»
؛ اگر جاهل در حالت جان کندن توبه کند، خدا از او میپذیرد. این، نشان دهندۀ توسعه و وسعت رحمت الهی است.
کافی، ج2، ص440
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه سوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
بیچاره شدن شیطان از دست توبه کاران ❗️
از حضرت یحیی(ع) منقول است که شیطان پیش او تمثّل جست و به حضرت یحیی(ع) عرض کرد که میخواهم به تو یک نصیحت کنم. گفت: من مایل به شنیدن نصیحت تو نیستم. اگر مطلبی میخواهی بگویی، در مورد ارتباط خودت با گروههای مردم بگو.
شیطان گفت: یک قِسْم از مردم مثل شما معصوم هستند. من از آنها مأیوس هستم و به خودم زحمت نمیدهم و سراغ آنها نمیروم؛ چون میدانم فایده ندارد؛ لذا فشاری از این جهت بر ما نیست. یک عدّه هم از مردم، درست مقابل شما هستند. آنان متوغّل در معصیت هستند. اصلاً چیزی که یاد آنها نمیآید، خدا است. خیال من از اینها راحت است. دستۀ سوّم، کسانی هستند که مرتکب معصیت میشوند. سپس توبه میکنند. اینها من را بیچاره میکنند.
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه سوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
هر چقدر گناه عظیم باشد به بزرگی خدای من نیست❗️
مرحوم آقا میزرا جواد آقای ملکی(ره) در کتاب لقاءالله در این مورد سخنانی دارند که یک مقدار از آن را از متن نوشتۀ این مرد بزرگ میخوانم.
ایشان میفرمایند: اگر شیطان به تو بگوید آخر روی تو از گناه سیاه است و حال تو تباه است، به چه روی به آستان قدس او میروی؟ اگر شیطان چنین گفت، بگو: اگر روی من سیاه است، به وسیلۀ وجوه مشرّقات اولیای او میروم. چطور نمیتوانم؟ روی من سیاه است، امّا راسپیدها را واسطه میکنم.
سخنان این مرد بزرگ، دل انسان مؤمن را از وساوس شیطانی پاک میکند. تمام اینها وساوس شیطانی است، کنار باید برود. بنابراین هر چهقدر گناه عظیم باشد، به بزرگی خدای من نیست.
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه دوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
مأیوس از رحمت حق؛ تنها دشمنانی همچون شیطان❗️
مرحوم آقا میزرا جواد آقای ملکی(ره) در کتاب لقاءالله در این مورد سخنانی دارند که یک مقدار از آن را از متن نوشتۀ این مرد بزرگ میخوانم.
ایشان میفرمایند: اگر شیطان به تو بگوید تو نافرمانی کردهای. حکم سلطنت خداوند جلیل رد توست؛ یعنی خدا میگوید: تو عاصی هستی، باید رد شوی. بگو: در حکم سلطنت و قهّاریّت، واجب نیست که هر نافرمانی را غضب کنند و ردّش نمایند. اگر بگوید که قهّاریّت خدا پس کجا ظاهر خواهد شد؟ بگو: به امثال تو که معانده با خداوند جلیل نمودهای و بر ضدّ دعوت او بندگان او را از درگاه او منع و مأیوس مینمایی، برای تو است.
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه دوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
به گدایی رحمت حق آمده ام نه در برابر عملم ❗️
مرحوم آقا میزرا جواد آقای ملکی؟ره؟ در کتاب لقاءالله در این مورد سخنانی دارند که یک مقدار از آن را از متن نوشتۀ این مرد بزرگ میخوانم.
ایشان میفرمایند: اگر شیطان به تو بگوید؛ که از کجا، که عنایت خداوند به تو خواهد رسید؟ یعنی ممکن است این افکار شیطانی در دل او بیاید. ایشان میفرماید: اگر این افکار آمد، جواب آن را بده و بگو از کجا که نخواهد رسید؟ اگر بگوید: عنایت او هم اهلیّت میخواهد. اگر شیطان گفت که تو باید اهل باشی تا مشمول عنایت خدا بشوی. بگو: اهلیّت را بزرگان از کجا آوردند؟ نه این است که او داده؛ من هم از او میگیرم. اگر بگوید: آخر تو چه قابلیّت کَرَم او را داری؟ در قبال کدام عملت این تمنّا را میکنی؟ نمیبینی به هر کس نمیدهند؟ در جواب او بگو: به گدایی میخواهم. گدا، مجّانی طلب است. سخنان زیبایی است! واقعاً یک بندهای که به رحمت واسعۀ حق شناخت واقعی داشته باشد، همینطور سخن میگوید.
اگر بگوید: به گدایان هم همه چیز را نمیدهند. بگو: شاید جدّیّت در گدایی ندارند.
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه دوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
یأس از رحمت حق؛ گناهی بالاتر از قتل انبیا (ع) ❗️
یک انسان مؤمن نباید این معنا به ذهن او بیاید که بزرگی گناه مانع از توبه اوست؛ زیرا رحمت پروردگار بزرگتر از اینهاست و قابل قیاس نیست. اصلاً این قیاس غلط است.
آن عارف میگوید:
به کیش اهل حقیقت جز این گناهی نیست
که پیش رحمت عامش برند نام گناه
واقعاً اینچنین است. اصلاً خود یأس از رحمت حق، گناه است. عالم ربّانی، عارف بزرگ مرحوم آقا میرزا جواد آقا(ره) میفرماید: گناه یأس از رحمت حق بزرگتر از قتل انبیا است. گناه قتل انبیا(ع) چقدر بزرگ است؟ بزرگی گناه یأس از رحمت خدا از آن بزرگتر و عظیمتر است.
وحدت کرمانشاهی، غزل 51
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه دوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
خشنودی عظیم خدا از توبه بنده ❗️
روایت در وسائل از امام باقر(ع) است: «یَقُول: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَشَدُّ فَرَحاً بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ مِنْ رَجُلٍ أَضَلَّ رَاحِلَتَهُ وَ زَادَهُ فِي لَيْلَةٍ ظَلْمَاءَ فَوَجَدَهَا»
؛ خداوند تبارک و تعالی سرور و خشنودیاش نسبتبه توبۀ بندۀ خودش، بالاتر است از کسی که مَرکَب خود را، زاد و توشهاش را در شب ظلمانی گم کرده باشد و سپس آن را پیدا کند.
فرض کنید شخصی در حال مسافرت، مَرکَب و زاد و راحلۀ خود را در بیابان گم کند. و سپس آن را پیدا کند. او چقدر خوشحال میشود؟ خدا فرحش هنگامی که بندهاش توبه کند، بیشتر از آن شخص است. این موارد همه بالاتر از قبولی توبه است. در اینجا فقط پذیرش مطرح نیست، زیرا خیلی بالاتر از پذیرش توبه است.
وسائل الشيعه، ج16، ص 73
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه دوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
طلب توبه ❗️
این روایت از عامّه است، طبق این روایت پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «اݙِنَّ الله یَبْسُطُ یَدَهُ بِالتَّوْبَةِ لِمُسِيءِاللَّيْلِإِلَى النَّهَارِ»؛ خداوند دست خود را به توبه باز میکند. کنایه از اینکه طلب توبه میکند، مثل اینکه کسی از کس دیگری چیزی بخواهد، «لِمُسِيءِاللَّيْلِإِلَى النَّهَارِ»، نسبتبه کسی که بین شب تا صبح مرتکب گناه میشود،
«وَ لِمُسِيءِ النَّهَارِ إِلَى اللَّيْلِ»؛ و برای کسی که در بین روز تا شب، دستش آلودۀ به گناه میشود، «حَتَّی تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرَبِهَا»؛ تا قیامت برپا شود؛ یعنی این طلب الهی توبه از بندگان ادامه دارد تا قیامت برپا شود. تعبیر «حَتَّی تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرَبِهَا»؛ از علامت قیامت است. آیا امکان دارد خداوند توبه را طلب کند و سپس نپذیرد؟!
جامع السّعادات، ج3، ص66
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه دوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
آیا خدا توبۀ او را میپذیرد یا نه؟❗️
یکی از موانع توبه، شک در پذیرش توبه از ناحیۀ خداوند است. در عین اینکه تمایل به توبه دارد، امّا شک دارد که آیا خدا توبۀ او را میپذیرد یا نه؟ در ردّ این مانع، روایات و آیات بسیار وارد شده است که به بعضی از آنها اشاره میکنم. در سورۀ مبارکۀ بقره آمده است: ( إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ )
؛ خدا دوست میدارد کسانی را که زیاد توبه میکنند.
سورۀ بقره، آیۀ222
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه دوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
گشودن دست خداوند❗️
یکی از موانعی که برای توبه است و متداول است همین معناست، دل خوش کردن به این لذّات پوچ دنیا که نسبت به لذّات اخروی هیچ است. آقا این چه دنیایی است که از آن موقعی که خدا خلقش کرد یک نظر رحمت بهش نکرد؟ این چه نشعه ای است؟ بله، خب ابتداش ناراحتی داره، یک خورده فشار تحمّل می کند انسان، بعد یواش، یواش می فهمد، می رسد، مي چشد.
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه دوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
لذّت شهوات دنیا؛ مانع توبه❗️
لذّت شهوات دنیایی که انسان آن را چشیده، مانع از توبه میشود. امّا انسان باید در نظر بگیرد که اوّلاً معاصی، بیماریهایی برای دل انسان هستند. خلقت اوّلیّۀ قلب، سلامت و نورانیّت بود و مبتلا به ظلمات و تاریکیهای معصیت نبود: «كُلُ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ»
؛ فطرت اوّلیّهاش خداجو و خدایاب و موحّد بود. گناه، مایۀ بیماری و ظلمت دل است و خداوند خریدار دل سالم است، نه دل بیمار: (إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ)
؛ روز قیامت همه گرفتارند، مگر آنهایی که قلب سلامت دارند. آنچه مایۀ سلامت قلب است، توبه است. داروی این درد، توبه است.
کافی، ج2، ص13
سورۀ شعرا، آیۀ89
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه دوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
علم به قدرت خداوند، سبب قبولی توبه❗️
روایت از امامصادق(ع) است و سند آن به پیغمبراکرم(ص) میرسد: «قَالَ: قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ حضرت فرمودند که خداوند فرموده است: «مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً»؛ اگر کسی دستش آلودۀ به گناه شود، «فَعَلِمَ أَنَّ لِي أَنْ أُعَذِّبَهُ»؛ و این را بداند که برای من است،– لام، لام اختصاص است- فقط من هستم که قادر به عذاب او هستم، «وَ أَنَّ لِي أَنْ أَعْفُوَ»؛ و بداند که باز من هستم که میتوانم از او بگذرم، «عَفَوْتُ عَنْهُ»؛ یک چنین علمی پیدا کند، من از او گذشتم. اینجا بحث قدرت مطرح است.
وسائل الشيعه، ج16، ص 60
#توبه
#فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
جلسه دوم
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
اثر یقظه؛ آزاد کردن روح از آلودگی ها ❗️
در صدد برمی آید روحش را که به اسارت رفته و رِق شده بود، حرّش کند، آزاد کند. البتّه توجّه شود که تدارک عملی خطاهای گذشته یک امر است و برطرف کردن آلودگی هایی که برای روح پیدا شده است، امر دیگری است.مقیّد می شود که در آینده این روح و جان را محافظت و صیانتش کند تا دیگر دستخوش خلاف کاری ها نشود.
#توبه
#بیداری_اولین_گام_توبه
جلسه اول
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
اثر یقظه؛ شروع به جبران گذشته ❗️
در صدد تدارک یعنی جبران گذشته برمی آید. مسئلۀ جبران، مسئله ای است مفصّل که ان شاءالله در بحث توبه مطرح می کنیم. گاهی معصیت در ربط با حق الله است و گاهی حقّ النّاس. حقوق الهی گاهی قضا لازم ندارد. در مورد حقوق ناس باید خودش را ملزم کند و اگر قصاص در میان است، قصاص انجام شود. این موارد بحث هایی است که در جای خود باید مطرح شود. غرض اینکه باید تدارک کند نسبت به آنچه در گذشته انجام داده است.
#توبه
#بیداری_اولین_گام_توبه
جلسه اول
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
شکر نعمت های الهی با مصرف نکردن آن در حرام ❗️
امام علی(ع) می فرماید: همین که معصیت خدا را نکنی، شکر منعم است؛ در یک مرتبۀ شکر همگانی است.
این جمله در نهج البلاغه است: «لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللَّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ لَكَانَ يَجِبُ أَلَّا يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِهِ» ؛ «لو»، امتناعیه است. حضرت می فرماید: بر فرض محال اگر خداوند وعدۀ آتش برای گناهان نداده بود، هر آینه واجب بود که معصیت او نشود.
چرا؟ به خاطر شکر نعمت های او. «شُكْراً لِنِعَمِه»؛ برای اینکه شکر نعمت هایش را به جا آوری، لااقل نیروی خود و نعم ظاهری و باطنی را در حرام مصرف نکن.
#توبه
#بیداری_اولین_گام_توبه
جلسه اول
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
اثر یقظه؛ ناتوانی از شکر نعمت های الهی ❗️
این است که انسان با همین نور یقظه به اینجا می رسد که اگر تمام توان و قدرت خود را به کار بگیرد، نمی تواند حقّ شکر نعمت های خداوند را به جا آورد و خود را عاجز از این امر می داند؛ به تعبیر دیگر، مخلوق نمی تواند حقّ شکر خالق را به جا بیاورد. چرا؟
حال آنکه تمام ابزار و آلاتی را که برای شکرگزاری منعم به کار می برد خود آن ها نعمت است و به کارگرفتن آن ها هم شکرگزاری می خواهد؛ چون خودش استعمال و بهره گیری از نعمت است.
در حقیقت یک وقت بحث ابزار شکرگزاری مطرح است و یک وقت توان و نیروی به کارگیری این ابزار.. مخلوق کجا می تواند حقّ شکر او را به جا آورد؟! سراسر وجود انسان بسته به اوست. انسان فقر محض است و وجودش اصلاً تعلّقی است؛ بنابراین نور یقظه است که انسان را چنین بیدار می کند، و این امور را ادراک می کند.
#توبه
#بیداری_اولین_گام_توبه
جلسه اول
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
اثر یقظه؛ تمامی نعمت های الهی از فضل و کرم اوست❗️
وقتی انسان دلش منوّر به این نور شد و نعم الهی را ملاحظه کرد، به این معنا می رسد که این نعمت ها استحقاقی نیست، مجازاتی نیست؛ بلکه همۀ این نعمت ها از روی موهبت، بخشش و فضل است. من کاری نکردم که خدا این همه نعمت عنایت کند. تمام حظوظ و قسمت ها در ازل و قبل از وجود ما تقدیر شده است. هنوز پا به عرصۀ وجود نگذاشته بودیم که این نعمت هایش را آفریده بود؛ لذا استحقاق معنا ندارد. در دعا آمده است: «يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا» ؛ ای موجودی که ابتدای به نعمت می کنی، قبل از آنکه استحقاق نعمتی در کار باشد. «يَا مَنْ عَفَا عَنِ السَّيِّئَاتِ فَلَمْ يُجَازِ بِهَا» . پس دوّمین اثر این نور این است که انسان به این معنا می رسد که طلبی از خدا ندارد؛ زیرا نعمت ها، احسان و بخشش خداوند است.
#توبه
#بیداری_اولین_گام_توبه
جلسه اول
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
اثر یقظه؛ دیدن نعمت های الهی❗️
اثر این بارقۀ الهی در روح و دل انسان، این است که چشم انسان باز می شود و نعمت ها را از خدا می بیند. امّا با اینکه نعمت های ظاهریّه و باطنیّه و نعمت های سابق و لاحق را از او می بیند، دو ناامیدی و یأس هم در او پیدا می شود: اوّل، یأس از توانایی شمارش تعداد نعمت های حق: وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ؛ به اینجا می رسد. دوّم یأس از درک حدّ و مرز این نعمت ها؛ یعنی این نعمت به چه مقدار نقش دارد؟ آیا انسان می تواند نِعَمیّت یک نعمت را به درستی درک کند که چه مقدار است؟ خیر.
#توبه
#بیداری_اولین_گام_توبه
جلسه اول
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir