Gap messenger
Download
Pinned Message
msgImage: ﷽ 41 عنوان کتاب اخلاق ربانی در یک نگاه #حاج_آقا_م ...


📍 قبولی توبه، تنها از روی کرم خداست❗️
📌روایت را صاحب وسائل در باب هشتاد و دوّم از جهاد نفس از امام باقر(ع) نقل می‏کند: «اݙِنَّهُ قَالَ: لَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ‏ لِرَجُلٍ‏ مِنْ‏ أَهْلِ‏ الْبَادِيَةِ بِكَلِمَتَيْنِ دَعَا بِهِمَا»؛ حضرت فرمودند:خداوند آمرزید اهل بادیه؛ یعنی شخص بیابان ‏نشین را به خاطر دو کلمه ای که با آن دو کلمه خدا را خواند، «قَالَ اللَّهُمَّ إِنْ تُعَذِّبْنِي فَأَهْلُ ذَلِكَ أَنَا»؛ خوب دقّت کنید:گفت: خدایا! اگر من را عذاب کنی، من سزاوار و مستحق عذابم، «وَ إِنْ تَغْفِرْ لِي فَأَهْلُ ذَلِكَ أَنْتَ»؛ و اگر بیامرزی، تو اهل آمرزش هستی. چرا؟ چون کریمی و در آمرزش ربط با کرم توست، نه اینکه من مستحق هستم، من استحقاق ندارم. کرم و لطف توست، «فَغَفَرَ اللَّهُ لَهُ»1⃣؛ پس خداوند او را آمرزید.
همین قدر که انسان بعد از توبه، با اینکه یقین دارد خدا او را می‏آمرزد، خود را طلبکار از خدا نداند و خود را مستحقّ عقاب بداند، خدا او را می آمرزد.
1⃣وسائل‏الشيعه، ج‏16، ص 60
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه سوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

14 June 2026 | 02:21

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین‌(ع)

طبق سنوات گذشته، مراسم سخنرانی و عزاداری، از روز
دو‌شنبه 25/3/1405 برابر با شب اول ماه محرم، به مدت 12شب برقرار می‌باشد.
اقامه نماز جماعت: مغرب و عشاء ساعت 19:45 شب
شروع سخنرانی: ساعت 20:30

آدرس: خیابان ایران، کوچه شهید ملکی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

13 June 2026 | 04:19


📍 توبه جاهل تا زمان جان دادن❗️
📌روایتی است که از نظر سند صحیحه است. صحیحۀ زراره است که صاحب وسائل در باب نود‏ و دوّم از ابواب جهاد نفس از امام باقر(ع) نقل می کند: «قَالَ: إِذَا بَلَغَتِ النَّفْسُ هَذِهِ وَ أَهْوَى بِيَدِهِ إِلَى حَلْقِهِ لَمْ‏ يَكُنْ‏ لِلْعَالِمِ‏ تَوْبَةٌ»؛ اگر جان به اینجا برسد، اشاره به حلقوم کردند، توبه برای عالِم نیست، «وَ كَانَتْ لِلْجَاهِلِ تَوْبَةٌ»1⃣؛ اگر جاهل در حالت جان کندن توبه کند، خدا از او می‏پذیرد. این، نشان دهندۀ توسعه و وسعت رحمت الهی است.
1⃣کافی، ج2، ص440
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه سوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

13 June 2026 | 02:07


📍 بیچاره شدن شیطان از دست توبه کاران ❗️
📌از حضرت یحیی‏‏‏‏(ع) منقول است که شیطان پیش او تمثّل جست و به حضرت یحیی‏‏‏‏(ع) عرض کرد که می‏خواهم به تو یک نصیحت کنم. گفت: من مایل به شنیدن نصیحت تو نیستم. اگر مطلبی می‏خواهی بگویی، در مورد ارتباط خودت با گروه‏های مردم بگو.
شیطان گفت: یک قِسْم از مردم مثل شما معصوم هستند. من از آن‏ها مأیوس هستم و به خودم زحمت نمی‏دهم و سراغ آن‏ها نمی‏روم؛ چون می‏دانم فایده ندارد؛ لذا فشاری از این جهت بر ما نیست. یک عدّه هم از مردم، درست مقابل شما هستند. آنان متوغّل در معصیت هستند. اصلاً چیزی که یاد آن‏ها نمی‏آید، خدا است. خیال من از این‏ها راحت است. دستۀ سوّم، کسانی هستند که مرتکب معصیت می‏شوند. سپس توبه می‏کنند. این‏ها من را بیچاره می‏کنند.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه سوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

12 June 2026 | 03:30


📍 هر چقدر گناه عظیم باشد به بزرگی خدای من نیست❗️
📌مرحوم آقا ‏میزرا ‏جواد‏ آقای ‏ملکی‏‏‏‏(ره) در کتاب لقاء‏الله در این مورد سخنانی دارند که یک مقدار از آن را از متن نوشتۀ این مرد بزرگ می‏خوانم.
ایشان می‏فرمایند: اگر شیطان به تو بگوید آخر روی تو از گناه سیاه است و حال تو تباه است، به چه روی به آستان قدس او می‏روی؟ اگر شیطان چنین گفت، بگو: اگر روی من سیاه است، به وسیلۀ وجوه مشرّقات اولیای او می‏روم. چطور نمی‏توانم؟ روی من سیاه است، امّا را‏سپید‏ها را واسطه می‏کنم.
سخنان این مرد بزرگ، دل انسان مؤمن را از وساوس شیطانی پاک می‏کند. تمام این‏ها وساوس شیطانی است، کنار باید برود. بنابراین هر چه‏قدر گناه عظیم باشد، به بزرگی خدای من نیست.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

11 June 2026 | 02:12


📍 مأیوس از رحمت حق؛ تنها دشمنانی همچون شیطان❗️
📌مرحوم آقا ‏میزرا ‏جواد‏ آقای ‏ملکی‏‏‏‏(ره) در کتاب لقاء‏الله در این مورد سخنانی دارند که یک مقدار از آن را از متن نوشتۀ این مرد بزرگ می‏خوانم.
ایشان می‏فرمایند: اگر شیطان به تو بگوید تو نافرمانی کرده‏ای. حکم سلطنت خداوند جلیل رد توست؛ یعنی خدا می‏گوید: تو عاصی هستی، باید رد شوی. بگو: در حکم سلطنت و قهّاریّت، واجب نیست که هر نافرمانی را غضب کنند و ردّش نمایند. اگر بگوید که قهّاریّت خدا پس کجا ظاهر خواهد شد؟ بگو: به امثال تو که معانده با خداوند جلیل نموده‏ای و بر ضدّ دعوت او بندگان او را از درگاه او منع و مأیوس می‏نمایی، برای تو است.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

11 June 2026 | 09:06


📍 به گدایی رحمت حق آمده ام نه در برابر عملم ❗️
📌مرحوم آقا ‏میزرا ‏جواد‏ آقای ‏ملکی‏‏‏‏؟ره؟ در کتاب لقاء‏الله در این مورد سخنانی دارند که یک مقدار از آن را از متن نوشتۀ این مرد بزرگ می‏خوانم.
ایشان می‏فرمایند: اگر شیطان به تو بگوید؛ که از کجا، که عنایت خداوند به تو خواهد رسید؟ یعنی ممکن است این افکار شیطانی در دل او بیاید. ایشان می‏فرماید: اگر این افکار آمد، جواب آن را بده و بگو از کجا که نخواهد رسید؟ اگر بگوید: عنایت او هم اهلیّت می‏خواهد. اگر شیطان گفت که تو باید اهل باشی تا مشمول عنایت خدا بشوی. بگو: اهلیّت را بزرگان از کجا آوردند؟ نه این است که او داده؛ من هم از او می‏گیرم. اگر بگوید: آخر تو چه قابلیّت کَرَم او را داری؟ در قبال کدام عملت این تمنّا را می‏کنی؟ نمی‏بینی به هر کس نمی‏دهند؟ در جواب او بگو: به گدایی می‏خواهم. گدا، مجّانی طلب است. سخنان زیبایی است! واقعاً یک بنده‏ای که به رحمت واسعۀ حق شناخت واقعی داشته باشد، همین‏طور سخن می‏گوید.
اگر بگوید: به گدایان هم همه چیز را نمی‏دهند. بگو: شاید جدّیّت در گدایی ندارند.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

9 June 2026 | 02:05


📍 یأس از رحمت حق؛ گناهی بالاتر از قتل انبیا (ع) ❗️
📌یک انسان مؤمن نباید این معنا به ذهن او بیاید که بزرگی گناه مانع از توبه اوست؛ زیرا رحمت پروردگار بزرگ‏تر از این‏هاست و قابل قیاس نیست. اصلاً این قیاس غلط است.
آن عارف می‏گوید:
به کیش اهل حقیقت جز این گناهی نیست
که پیش رحمت عامش برند نام گناه1⃣
واقعاً این‏چنین است. اصلاً خود یأس از رحمت حق، گناه است. عالم ربّانی، عارف بزرگ مرحوم آقا میرزا جواد آقا‏‏‏‏(ره) می‏فرماید: گناه یأس از رحمت حق بزرگ‏تر از قتل انبیا است. گناه قتل انبیا(ع) چقدر بزرگ است؟ بزرگی گناه یأس از رحمت خدا از آن بزرگ‏تر و عظیم‏تر است.
1⃣وحدت کرمانشاهی، غزل 51
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

8 June 2026 | 02:55


📍 خشنودی عظیم خدا از توبه بنده ❗️
📌روایت در وسائل از امام باقر(ع) است: «یَقُول: إِنَّ اللَّهَ‏ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَشَدُّ فَرَحاً بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ‏ مِنْ رَجُلٍ أَضَلَّ رَاحِلَتَهُ وَ زَادَهُ فِي لَيْلَةٍ ظَلْمَاءَ فَوَجَدَهَا»1⃣؛ خداوند تبارک و تعالی سرور و خشنودی‏اش نسبت‏به توبۀ بندۀ خودش، بالاتر است از کسی که مَرکَب خود را، زاد و توشه‏اش را در شب ظلمانی گم کرده باشد و سپس آن را پیدا کند.
فرض کنید شخصی در حال مسافرت، مَرکَب و زاد و راحلۀ خود را در بیابان گم کند. و سپس آن را پیدا کند. او چقدر خوشحال می‏شود؟ خدا فرحش هنگامی که بنده‏اش توبه کند، بیشتر از آن شخص است. این موارد همه بالاتر از قبولی توبه است. در اینجا فقط پذیرش مطرح نیست، زیرا خیلی بالاتر از پذیرش توبه است.
1⃣وسائل الشيعه، ج‏16، ص 73
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

7 June 2026 | 02:36


📍 طلب توبه ❗️
📌این روایت از عامّه است، طبق این روایت پیغمبر‏اکرم‏‏‏‏(ص) فرمودند: «اݙِنَّ ‏الله‏ یَبْسُطُ‏ یَدَهُ ‏بِالتَّوْبَةِ لِمُسِيءِ‏اللَّيْلِ‏إِلَى النَّهَارِ»؛ خداوند دست خود را به توبه باز می‏کند. کنایه از اینکه طلب توبه می‏کند، مثل اینکه کسی از کس دیگری چیزی بخواهد، «لِمُسِيءِ‏اللَّيْلِ‏إِلَى النَّهَارِ»، نسبت‏به کسی که بین شب تا صبح مرتکب گناه می‏شود،
«وَ لِمُسِيءِ النَّهَارِ إِلَى اللَّيْلِ‏»؛ و برای کسی که در بین روز تا شب، دستش آلودۀ به گناه می‏شود، «حَتَّی ‏تَطْلُعَ ‏الشَّمْسُ ‏مِنْ ‏مَغْرَبِهَا»؛ تا قیامت برپا شود؛ یعنی این طلب الهی توبه از بندگان ادامه دارد تا قیامت بر‏پا شود. تعبیر «حَتَّی ‏تَطْلُعَ ‏الشَّمْسُ ‏مِنْ ‏مَغْرَبِهَا»1⃣؛ از علامت قیامت است. آیا امکان دارد خداوند توبه را طلب کند و سپس نپذیرد؟!
1⃣جامع السّعادات، ج3، ص66
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

6 June 2026 | 02:25


📍 آیا خدا توبۀ او را می‏پذیرد یا نه؟❗️
📌یکی از موانع توبه، شک در پذیرش توبه از ناحیۀ خداوند است. در عین اینکه تمایل به توبه دارد، امّا شک دارد که آیا خدا توبۀ او را می‏پذیرد یا نه؟ در ردّ این مانع، روایات و آیات بسیار وارد شده است که به بعضی از آن‏ها اشاره می‏کنم. در سورۀ مبارکۀ بقره آمده است: ( إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ ) 1⃣؛ خدا دوست می‏دارد کسانی را که زیاد توبه می‏کنند.
1⃣سورۀ بقره، آیۀ222
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

5 June 2026 | 02:42


📍 گشودن دست خداوند❗️
📌یکی از موانعی که برای توبه است و متداول است همین معناست، دل خوش کردن به این لذّات پوچ دنیا که نسبت به لذّات اخروی هیچ است. آقا این چه دنیایی است که از آن موقعی که خدا خلقش کرد یک نظر رحمت بهش نکرد؟ این چه نشعه ای است؟ بله، خب ابتداش ناراحتی داره، یک خورده فشار تحمّل می کند انسان، بعد یواش، یواش می فهمد، می رسد، مي چشد.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

4 June 2026 | 02:06


📍 لذّت شهوات دنیا؛ مانع توبه❗️
📌لذّت شهوات دنیایی که انسان آن را چشیده، مانع از توبه می‏شود. امّا انسان باید در نظر بگیرد که اوّلاً معاصی، بیماری‏هایی برای دل انسان هستند. خلقت اوّلیّۀ قلب، سلامت و نورانیّت بود و مبتلا به ظلمات و تاریکی‏های معصیت نبود: «كُلُ‏ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى‏ الْفِطْرَةِ»1⃣؛ فطرت اوّلیّه‏اش خدا‏جو و خدا‏یاب و موحّد بود. گناه، مایۀ بیماری و ظلمت دل است و خداوند خریدار دل سالم است، نه دل بیمار: (إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ) 2⃣؛ روز قیامت همه گرفتارند، مگر آنهایی که قلب سلامت دارند. آنچه مایۀ سلامت قلب است، توبه است. داروی این درد، توبه است.
1⃣کافی، ج2، ص13
2⃣سورۀ شعرا، آیۀ89
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

3 June 2026 | 02:32


📍 علم به قدرت خداوند، سبب قبولی توبه❗️
📌روایت از امام‏صادق‏‏‏(ع) است و سند آن به پیغمبراکرم(ص) می‏رسد: «قَالَ: قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ حضرت فرمودند که خداوند فرموده است: «مَنْ‏ أَذْنَبَ‏ ذَنْباً»؛ اگر کسی دستش آلودۀ به گناه شود، «فَعَلِمَ‏ أَنَّ لِي أَنْ أُعَذِّبَهُ»؛ و این را بداند که برای من است،‏– لام، لام اختصاص است- فقط من هستم که قادر به عذاب او هستم، «وَ أَنَّ لِي أَنْ أَعْفُوَ»؛ و بداند که باز من هستم که می‏توانم از او بگذرم، «عَفَوْتُ عَنْهُ»؛ یک چنین علمی پیدا کند، من از او گذشتم. اینجا بحث قدرت مطرح است.
1⃣وسائل الشيعه، ج‏16، ص 60
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #فضیلت_توبه_و_پذیرش_آن
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

2 June 2026 | 02:12


📍 اثر یقظه؛ آزاد کردن روح از آلودگی ها ❗️
📌در صدد برمی آید روحش را که به اسارت رفته و رِق شده بود، حرّش کند، آزاد کند. البتّه توجّه شود که تدارک عملی خطاهای گذشته یک امر است و برطرف کردن آلودگی هایی که برای روح پیدا شده است، امر دیگری است.مقیّد می شود که در آینده این روح و جان را محافظت و صیانتش کند تا دیگر دستخوش خلاف کاری ها نشود.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #بیداری_اولین_گام_توبه
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

1 June 2026 | 02:45


📍 اثر یقظه؛ شروع به جبران گذشته ❗️
📌در صدد تدارک یعنی جبران گذشته برمی آید. مسئلۀ جبران، مسئله ای است مفصّل که ان شاءالله در بحث توبه مطرح می کنیم. گاهی معصیت در ربط با حق الله است و گاهی حقّ النّاس. حقوق الهی گاهی قضا لازم ندارد. در مورد حقوق ناس باید خودش را ملزم کند و اگر قصاص در میان است، قصاص انجام شود. این موارد بحث هایی است که در جای خود باید مطرح شود. غرض اینکه باید تدارک کند نسبت به آنچه در گذشته انجام داده است.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #بیداری_اولین_گام_توبه
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

31 May 2026 | 02:32


📍 شکر نعمت های الهی با مصرف نکردن آن در حرام ❗️
📌امام علی(ع) می فرماید: همین که معصیت خدا را نکنی، شکر منعم است؛ در یک مرتبۀ شکر همگانی است.
این جمله در نهج البلاغه است: «لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللَّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ لَكَانَ يَجِبُ أَلَّا يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِهِ» ؛ «لو»، امتناعیه است. حضرت می فرماید: بر فرض محال اگر خداوند وعدۀ آتش برای گناهان نداده بود، هر آینه واجب بود که معصیت او نشود.
چرا؟ به خاطر شکر نعمت های او. «شُكْراً لِنِعَمِه»؛ برای اینکه شکر نعمت هایش را به جا آوری، لااقل نیروی خود و نعم ظاهری و باطنی را در حرام مصرف نکن.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #بیداری_اولین_گام_توبه
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

29 May 2026 | 02:31


📍 اثر یقظه؛ ناتوانی از شکر نعمت های الهی ❗️
📌این است که انسان با همین نور یقظه به اینجا می رسد که اگر تمام توان و قدرت خود را به کار بگیرد، نمی تواند حقّ شکر نعمت های خداوند را به جا آورد و خود را عاجز از این امر می داند؛ به تعبیر دیگر، مخلوق نمی تواند حقّ شکر خالق را به جا بیاورد. چرا؟
حال آنکه تمام ابزار و آلاتی را که برای شکرگزاری منعم به کار می برد خود آن ها نعمت است و به کارگرفتن آن ها هم شکرگزاری می خواهد؛ چون خودش استعمال و بهره گیری از نعمت است.
در حقیقت یک وقت بحث ابزار شکرگزاری مطرح است و یک وقت توان و نیروی به کارگیری این ابزار.. مخلوق کجا می تواند حقّ شکر او را به جا آورد؟! سراسر وجود انسان بسته به اوست. انسان فقر محض است و وجودش اصلاً تعلّقی است؛ بنابراین نور یقظه است که انسان را چنین بیدار می کند، و این امور را ادراک می کند.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #بیداری_اولین_گام_توبه
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

28 May 2026 | 02:28


📍 اثر یقظه؛ تمامی نعمت های الهی از فضل و کرم اوست❗️
📌وقتی انسان دلش منوّر به این نور شد و نعم الهی را ملاحظه کرد، به این معنا می رسد که این نعمت ها استحقاقی نیست، مجازاتی نیست؛ بلکه همۀ این نعمت ها از روی موهبت، بخشش و فضل است. من کاری نکردم که خدا این همه نعمت عنایت کند. تمام حظوظ و قسمت ها در ازل و قبل از وجود ما تقدیر شده است. هنوز پا به عرصۀ وجود نگذاشته بودیم که این نعمت هایش را آفریده بود؛ لذا استحقاق معنا ندارد. در دعا آمده است: «يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا» ؛ ای موجودی که ابتدای به نعمت می کنی، قبل از آنکه استحقاق نعمتی در کار باشد. «يَا مَنْ عَفَا عَنِ السَّيِّئَاتِ فَلَمْ يُجَازِ بِهَا» . پس دوّمین اثر این نور این است که انسان به این معنا می رسد که طلبی از خدا ندارد؛ زیرا نعمت ها، احسان و بخشش خداوند است.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #بیداری_اولین_گام_توبه
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

27 May 2026 | 02:03


📍 اثر یقظه؛ دیدن نعمت های الهی❗️
📌اثر این بارقۀ الهی در روح و دل انسان، این است که چشم انسان باز می شود و نعمت ها را از خدا می بیند. امّا با اینکه نعمت های ظاهریّه و باطنیّه و نعمت های سابق و لاحق را از او می بیند، دو ناامیدی و یأس هم در او پیدا می شود: اوّل، یأس از توانایی شمارش تعداد نعمت های حق: وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ؛ به اینجا می رسد. دوّم یأس از درک حدّ و مرز این نعمت ها؛ یعنی این نعمت به چه مقدار نقش دارد؟ آیا انسان می تواند نِعَمیّت یک نعمت را به درستی درک کند که چه مقدار است؟ خیر.
〰〰〰〰〰
📚 #توبه
📕 #بیداری_اولین_گام_توبه
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir

27 May 2026 | 02:03