سلسله نشستهای تخصصی فلسفه اصول
نشست «شأن شارع در مقام تخاطب» از سلسله نشستهای تخصصی فلسفه اصول(مبانی روش تفقه و فقه حکومتی) با ارائه حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، از سوی فرهنگستان علوم اسلامی برگزار میشود.
زمان برگزاری: شنبه 14 تیرماه 99، ساعت 11:30
مکان برگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، فرهنگستان علوم اسلامی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_تخصصی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
رعایت قواعد بهداشتی مقابله با کرونا در جلسات کاری توسط رهبر انقلاب
تقدیر حضرت آیتالله علوی گرگانی از اقدامات مرکز خدمات حوزه
سه عضو سابق شورای عالی حوزه مورد تجلیل قرار گرفتند
پویش اگر من جای مدیر حوزههای علمیه بودم…
دوره تخصصی تربیت مبلغ مجازی برگزار میشود
شرایط، زمان و نحوه ثبت نام جذب اختصاصی قضاوت ۱۳۹۹ اعلام شد
دعوت از پژوهشگران و صاحب نظران برای نقد و تولید نظریه سند تحول بنیادین
رزق جهاد محصول اراده الهی و توفیقی است
فعالیت بیش از شش هزار طلبه خواهر جهادگر در مبارزه با کرونا
عرضه آثار رهبر معظّم انقلاب در فروشگاه مجازی مرکز خدمات
برگزیده «الفائق فی الاصول» منتشر شد
و ....
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=17765
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
عقلانیت رضوی؛ اصلی مهم در راستای تعمیق ارتباطات میان فرهنگی
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در یادداشتی، مطرح کرد:
ضرورت واکاوی ابعاد و زوایای عقلانیت رضوی در راستای تعمیق ارتباطات میان فرهنگی در جهان معاصر انکارناپذیر است؛ چرا که جریانات تروریستی تکفیری، چهرۀ اسلام را در جوامع بشری دگرگون کرده است.
مرزهای جغرافیایی نژاد پرستی و ملی گرایی در جهان معاصر به شدت رنگ باخته است و این میراث شوم استعمار در عصر بیداری انسانی و ارتقای شعور عمومی و تقویت ارتباطات انسانی منبعث از تعامل روز افزون مردم در شبکههای اجتماعی، به زباله دان تاریخ پیوسته است. در این میان چه شهری بهتر از شهر زیارتی و معنوی مشهد که همگرایی میان عالم غیب و عالم شهود را در قالب اصل متعالی زیارت و ذکر و یادخدا و زیبایی شناسی معماری اصیل اسلامی، برای مخاطب عینیت میبخشد.
مولفههای هویت بخش در سیرۀ رضوی برآمده از عقلانیت و وحدت، فقه مقارن را در ابعاد کلان تمدن اسلامی رقم میزند، در این میان غفلت اندیشمندان و نخبگان فقهی جوامع اسلامی و سیاستگذاران فرهنگی کشور از ظرفیت عظیم فقه رضوی به عنوان مهمترین مانیفست تشیع در ارتقای وحدت اسلامی و بازتولید اسلام شیعی در جهان اسلام و دیگر جوامع بشری، تأمل برانگیز است.
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=17747
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#تهران
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
نشست بررسی تطبیقی تجربه کشور ایران و پاکستان در ایجاد پیوند میان فقه و حقوق
ارائه: حجتالاسلام دکتر حسینی
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره)
ناقد: حجتالاسلام دکتر محمدی
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره)
زمان: شنبه ۱۴تیر - ساعت ۱۱
مکان: قم/ موسسه امام خمینی/ سالن اندیشه
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
از تجربیات خانوادهها در ایام کرونا بهره ببریم/ کودکان باید در خانوادهها اصول جامعه همیار را فرا بگیرند
خانم دکتر فریبا علاسوند در نشست «چالش کرونا و زندگی مؤمنانه» عنوان کرد؛
فرزندان مهمترین دغدغه در وضعیتهای حبس خانوادگی هستند. خانوادههایی که فرزند ندارند برنامهای مانند مطالعه، فیلم و... برای خود تنظیم میکنند اما در خانوادههای دارای فرزند به شکل دیگری است.
کودکان اصولاً موجوداتی نیستند که بتوان آنان را به این شکل برنامهریزی کرد بلکه باید برنامهریزیهای آنان کاملاً در قالب بازی، تفریح و هنر شکل بگیرد.
نیازمند تحلیل و بررسی روابط کودکان و نوع بازیهای آنان در خانواده قبل و بعد از کرونا هستیم. پدیده حضور پدران در خانواده بسیار موضوع مهم و مسرت بخشی برای کودکان بود.
از تجربیات و دستاوردهای خانوادهها در ایام کرونا بهره ببریم؛ نه اینکه مصرفکننده اطلاعات سایر کشورها در مطالعات خانواده شویم.
کودکان باید در خانوادهها تمام اصول و برنامههایی مربوط به جامعههای همیار را یاد بگیرند چراکه خانواده همیار جامعه همیار میسازد.
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=17732
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
ترک نصح اگر منجر به عنوان ثانوی شود، واجب میگردد
حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
در فقه تربیت، حکم مشاوره دادن در صورت درخواست آن مطرح است که در فقه از آن به «نصح مستشیر» تعبیر میشود.
در بررسی حکم وجوب مشاوره دادن، یک آیه و چهار دسته روایت مطرح شد که جز دسته اول از روایات، دستههای دیگر آنها مورد پذیرش قرار نگرفت.
دلیل دیگر: ادله قاعده ارشاد جاهل است که قبلا به صورت مستقل بحث شده و به اعم از بیان حکم تعمیم داده شده و موارد بیان اعتقادات لزومی و برخی از معارف را شامل میگردد، و همچنین ادله امر به معروف به شرایط خودش میباشد.
در مجموع در خصوص نصح مستشیر، آیه و روایتی بر وجوب پذیرفته نشد، تنها دلیل بر وجوب، ادله وجوب نصح به صورت مطلق، یا ادله قاعده ارشاد در قلمرو خودش و ادله امر به معروف است. که دو دلیل اخیر اخص از مدعا است.
اگر اشکالات مطرح شده بر ادله پذرفته شود، نصح مستشیر به حکم اولی واجب نمیباشد، اما این منافاتی با وجوب آن با طرح عناوین دیگر و حکم ثانوی ندارد. پس اگر ترک نصح، منجر به عنوان ثانوی شود، واجب میگردد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
نقاط تعارض حقوق بشر غربی و اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی در گفتاری عنوان کرد؛
غفلت از مبدأ: حقوق بشر غربی مبتنی بر اصل «خویشتن مالکی» است، ولی در بینش اسلامی با پذیرش خدامحوری است که شاکله نظام حقوقی اسلام معین میشود.
فرجام انگاری: باور به اینکه جهان آفرینش منزلگاه و مقصودی دارد در دوران مدرنیته رخت بر بسته، ولی در نگرش دینی، انسان از خداست.
بنیادها: در حقوق بشر غربی پایه مشروعیت همه قوانین و بنیادها صرفاً به میل و خواست انسان میباشد. در اندیشه دینی، سراسر جهان هستی آفریده خدای تعالی و ملک اوست.
ساختار سکولاریستی: حقوق بشر غربی هیچ مرجعی را جز عقل بشر برای داوری در باب ادعاهای اخلاقی و حقوقی به رسمیت نمیشناسد. در نگرش دینی این حقوق به حیات طیبه و شایسته انسانی و ابعاد فراحیوانی بشر ارتباط مییابد.
لذت گرایی و خوش باشی: در این نگرش الحادی، انسان جایگزین خدا شده پس حقوق و قانون چیزی است که انسانها بر اساس خواسته و میل خود وضع میکنند.
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=17727
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
«برگزیده الفائق فی الاصول» منتشر شد
«برگزیده الفائق فی الاصول» به همت حجتالاسلام والمسلمین سید محسن مرتضوی و با قیمت ۲۴ هزار تومان از سوی بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.
این کتاب حاصل درسهای حجتالاسلام والمسلمین سید محسن مرتضوی است که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مدرسه دارالشفا حوزه علمیه قم در حدود 100 جلسه در جمع طلاب و فضلای جوان حوزه تدریس شده است.
این اثر ناظر به قواعد و مسائل اصولی تأثیرگذار در فقه معاصر سامان یافته و بهصورت خلاصه و با بیانی شیوا و روان همراه با نمودار و دستهبندی مطالب و پرسشهای مرتبط با هر فصل برای استفاده طلاب و دانشپژوهان جمع آوری شده است.
بخشهای کتاب شامل «سیره عقلاییه»، «سیره متشرعه»، «قاعده لَو کانَ لَبان»، «تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه» و «موجبات تعدّی حکم از یک موضوع به موضوع دیگر» میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_کتاب
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
با توجه به آیات، کرونا میتواند یک آزمون باشد/ بلیّه را لزوماً نمیتوان به معنای امر زشت در نظر گرفت
آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تصریح کرد؛
با توجه به آیات، کرونا میتواند یک آزمون باشد. آزمون باعث به فعلیت رسیدن کمالات جامعه و افراد است. اگر جوامع مختلفی با آن روبرو شوند بُعد جامعهشناختی مییابد. نعمت و نقمت آنها کم و زیاد میشود.
کرونا خارج از علت و معلول نیست چه دستساخته باشد و چه از حیوان متنقل شده باشد. اتفاقی نیست که فلان ژن ترکیب شود، اینگونه میشود.
آیاتی که در آن عنوان بلیه مطرح است شامل بحث کرونا میشود. البته بلیّه را به معنای لزوما امر زشت و نامطلوب نمیتوان گرفت.
بلیّه مطلق است و با دلیل خارجی میتوان فهمید زشت و سیئه است یا مطلوب و حسنه.
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=17708
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
رضا مقام معنوی والا/ خستگیناپذیری و امید از مهمترین نتایج مقام «رضا» است
حجتالاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی در گفتوگویی به مناسبت میلاد باسعادت امام رضا(ع)، به تبیین مقوله رضا و رضایتمندی در زندگی پرداخت:
در کتب اخلاقی از «رضا» به عنوان یک مقام معنوی بالا یاد شده است.
رضا یک معنای غلط و یک معنای درست دارد؛
معنای غلط: هر اتفاقی که در زندگی ما رخ دهد، باید در برابر آن تسلیم باشیم و هیچ واکنشی نشان ندهیم که بیشتر در مباحث کلامی مورد بحث قرار میگیرد.
معنای صحیح: وظیفهمدار باشیم و نه نتیجهمدار. در این معنا نگاه عرفانی مطرح است.
وظیفهمداری هم دو تفسیر درست و غلط دارد؛
تفسیر غلط: در مورد نتایج یک کار نیندیشیم، چشم خودمان را ببندیم و فکر کنیم که صرفاً باید وظیفهگرا باشیم.
تفسیر صحیح: براساس تدبیر، عقل، خرد، مشورت و تکلیف دینی عمل کنیم، ولی دل به نتیجه نبندیم.
کسب رضا نیازمند مقدمات عرفانی است؛ یعنی هم معرفت فکری نیاز دارد و هم معرفت عملی. رضایت قلبی، نیازمند معرفت حضوری و قلبی است و نه صرفاً معرفت حصولی.
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=17702
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
برگزاری مسابقه خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) به صورت آنلاین
حجتالاسلام سیدحسن حسینی، مدیر اداره قرآن و حدیث معاونت تهدیب و تربیت حوزههای علمیه در گفتوگویی، خبر داد؛
مسابقه خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) فردا از ساعت ۸ تا ۱۳ به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار میشود.
در این مسابقه بیش از ۱۵ هزار نفر از طلاب حوزههای علمیه خواهران، برادران، جامعه الزهرا(س)، مرکز خدمات، جامعه المصطفی(ص)، حوزههای علمیه خراسان، اصفهان به همراه خانوادههایشان حضور خواهند داشت و به رقابت میپردازند.
با توجه به حمایت مراجع معظم تقلید تا پیش از این قرار بود از ۱۳۵ نفر از برگزیدگان تقدیر شود که با حمایت ایشان به ۲۷۰ نفر رسید.
بعد از برگزاری مسابقه، اختتامیهای نیز خواهیم داشت و برندگان این مسابقه را اعلام و به هر یک از آنها جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.
آدرس سایت مسابقه: https://azmoon.csis.ir/
فایل pdf خطبه فدکیه: https://b2n.ir/407332
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#مسابقه
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
برگزاری دوره آموزشی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی
جلسه هفتم دوره آموزشی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی با موضوع «جایگاه حکم حکومتی در تفقه شیعی» و تدریس حجتالاسلام والمسلمین ذبیحالله نعیمیان، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار میشود.
زمان برگزاری: پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۹۹، ساعت ۱۷
مکان برگزاری: قم، پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، پلاک ۶، ساختمان پردیس حکمت
برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
https://bit.ly/2YjFIpz
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
کرونا ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی را نشان داد
حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفتوگویی خاطرنشان کرد؛
بحران کرونا یک آزمون بزرگ برای همه کشورهای دنیا از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، قدرت مدیریت، همبستگی اجتماعی، سرمایه اجتماعی و قدرت شبکه بهداشت است.
جهان غرب که خداوند و معنویت را از زندگی خود حذف کرده بودند، متوجه شدند که در چنین بزنگاهی مرتکب چه خلاء و اشتباه تاریخی بزرگ شدند.
ما باید از تجربه بحران کرونا این درس را بگیریم که تولید علوم انسانی اسلامی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد و خلأ ناشی از این علوم را احساس کنیم.
دوران کرونا این نوید را میدهد که تکیه به علوم انسانی غربی در حل مشکلات کشورها بیش از گذشته غیر قابل اعتماد خواهد بود.
علوم انسانی کشور باید یکی از اساسیترین برنامهها و اهداف مسئولان باشد، علوم انسانی متحول یافته و بر اساس آموزههای دینی است که میتواند به عنوان موتور محرکه کشور در مسیر رشد و تعالی عمل کند.
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=17690
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
برای تربیت اسلامی باید به مباحث دینی دسته اول رجوع کنیم
حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی» اذعان داشت؛
وسعت علم الهی نه تنها در آیات قرآن کریم، بلکه در احادیث اهلبیت(ع) نیز تکرار شده است.
امیرمؤمنان(ع) در خطبه اشباح درباره علم الهی چنان با مصادیق ریز و جزئی حرف میزند که شاید برای برخی این سؤال پیش بیاید که چه نیازی است که این اندازه ریز و جزئی به مصادیق علم الهی پرداخته شود.
یکی از فایدههای پرداختن جزئی به علم الهی، رسیدن به باورِ جاهل بودن انسان است. انسان تا وقتی که خیال میکند داناست، با جهالت گزارههایی را خلق میکند و نامش را علم میگذارد.
صحبت کردن کلّی درباره مبانی، ما را به هدفی که میخواهیم نمیرساند. اگر برخی از مباحث، در قرآن و روایات، تکرار شده، نشاندهنده نیاز ما به آن تکرار است و اگر به صورت جزئی بیان شده، نشان از نیازمندی ما به تدبّر جزئی روی آن مباحث است.
در سیر مباحث مبنایی تولید علم، صبر را فراموش نکنیم. برای تربیت اسلامی باید به مباحث دینی دسته اول رجوع کنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
هماندیشی فقه حکومتی با ارائه نظریه «فقه اجتماعی» برگزار میشود
دهمین نشست هماندیشی فقه حکومتی با ارائه نظریه «فقه اجتماعی» از سوی حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، برگزار میشود.
این جلسه همراه با پرسش و پاسخ مقررین و شاگردان سایر اساتید مطرح در عرصه «فقه حکومتی» است.
زمان برگزاری: پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ ساعت ۹ صبح
مکان برگزاری: قم، میدان مفید، خیابان بهشت، بعد از ساختمان شهرداری، خبرگزاری رسا
کسب اطلاعات بیشتر: ۰۹۱۰۰۹۳۱۰۸۱
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
حکم غسل میت کرونایی که مسئولین اجازه خارج کردن جنازه از کیسه را نمیدهند
آیتالله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماریهای مسری» تصریح کرد؛
کیفیت غسل میت با غسل مس میت و دیگر غسلها متفاوت نیست، بلکه کیفیت آنها یکی است.
دست كشيدن لازم نيست و چنانچه آب به تمام عضو برسد با نيت غسل كفايت مىكند. بنابراین در کلام علما در غسل، مباشرت بالید شرط نیست.
تیمم میت کرونایی
شخص زنده و تیمم دهنده با دستهای خود او را تیمم دهد، یعنی دست خود را به خاک بزند و بر پیشانی و پشت دست میت بکشد.
با دستهای میت او را تیمم دهد، یعنی دستهای میت را بر خاک بزنند.
استدلال شده که تیمم متقوم به ضرب الیدین علی الارض است، لذا باید دستهای میت به زمین زده شود و اگر این کار را شخص زنده انجام دهد، تیمم صورت نگرفته است.
اگر مسئولین اجازه خارج کردن جنازه از کیسه را ندهند؟ در جواب گفته شده بدون غسل و تیمم دفن میشود.
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=17696
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
آیا اسباب معنوی نقشی در دفع و رفع بلایای طبیعی دارند
حجتالاسلام والمسلمین قاسم ترخان، تبیین کرد؛
نتایج نقش و کارکرد اسباب معنوی
الف. اسباب معنوی میتوانند عامل و مانع پیدایی و مانایی بلایای طبیعی باشند. توجه به گستره وسیع این گونه از اسباب در متون دینی میتواند تأییدی بر دیدگاه اخیر تلقی شود.
ب. نوع اسباب معنوی از دو نقش مقدمی _ ذیالمقدمی برخوردارند، از سویی وسیلهای برای حوایجاند و از سویی دیگر خود عبادت تلقی میشوند و رشد و کمال انسان را فراهم میسازند.
ج. اینگونه از اسباب گاهی کارکرد اقتضایی و زمانی قطعی دارند. تأثیر در حالت اقتضایی مشروط به عدم مزاحمت عامل دیگری است.
د. از ویژگیهای اسباب معنوی آن است که کارکرد مانا و جامع دارند. از اینرو اکتفا به اسباب مادی در دفع و رفع بلا خصوصاً در مواردی که بلا از سبب معنوی پدید آمده است، همه آثار و ابعاد بلا را دربر نمیگیرد، علاوه بر اینکه موقتی خواهد بود. لازمه این سخن آن است که برای نائل شدن به توسعه پایدار لحاظ اسباب معنوی ضروری خواهد بود.
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=17684
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
نسبت انقلاب با تکنولوژی/ در نهاد تبلیغ و تربیتِ اجتماعی دچار بحران هستیم
حجتالاسلام حسین مهدیزاده در گفتوگویی عنوان کرد؛
نکته مهم درباره تکنولوژی این است که به مثابه یکی از دالهای مرکزی مدرنیته و یکی از دستاوردهای مرکزی تمدن اروپایی و غربی شناخته میشود.
تکنولوژی صرفاً سیر تکاملی ابزارهای بشری نیست. صحبت تکنولوژی مدرن، صحبت از یک انتخاب و یک تحول نگاه به زندگی و حیات و هستی است و نه صرفاً تکامل ابزار.
در نسبت انقلاب اسلامی با تکنولوژی دو سوال مطرح است؛ 1- انقلاب اسلامی با این ابزارها چه میکند و 2 - انقلاب اسلامی چه نسبتی با ابزارگرایی به عنوان دال مرکزی مدرنیته دارد؟
نظریه انقلاب اسلامی درباره تکنیکها و ابزارهایی که مدرنیته تولید میکند به نوعی هضم تکنیکها در جهاز هاضمه طرح انقلاب اسلامی است.
نهاد علم و عقلانیت رسمی ایران امروز، همان طور که در نهاد تولیدات علمی خود دچار بحران است، در نهاد تبلیغ و تربیت اجتماعی هم دچار بحران است و نتوانسته است طرحی متناسب با انقلاب تولید کند و بعد آن را به جامعه ارائه دهد.
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=17674
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
سلسله نشستهای فقه تخصصی
نشست «معنا، ماهیت و آثار محوری فقهالاخلاق بر فقهالشریعه» از سلسله نشستهای فقه تخصصی با ارائه حجتالاسلام والمسلمین محمد عالمزاده نوری، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار میشود.
زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۱ تیرماه ۹۹، ساعت ۱۸
مکان برگزاری: قم، پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
https://bit.ly/2xVwwOH
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com
راهکار دین برای بهرهوری از عزت و کرامت انسانی
حجتالاسلام والمسلمین علینقی فقیهی در درسگفتار «فقه تربیت جنسی» عنوان کرد؛
مبنای هفتم در تربیت جنسی؛
این مبنا، مبنای عزت و کرامت است. با توجه به این مبنا و بنابر آیات و روایات، انسان بر همه موجودات و حتی جنیان نیز برتری دارد؛ همانطور که خدا در آیه «وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» به این مسئله اشاره میکند.
در تعریف واژه عزت، این واژه به معنای صلابت و شجاعت و نفوذناپذیری است. عزیز کسی است که ارزشها را درون خود حفظ میکند و نمیگذارد آلوده به ضدارزشها شود.
مبانی کرامت و عزت در روایات:
مؤمن، با ایمان و اسلام عزتمند است؛ چرا که خدای متعال به وسیله آن به مؤمن کرامت بخشیده است.
کرامت نفس نباید فدای امیال دنی و پست بشود.
عزت با هرگونه پستی و شقاوت ناسازگار است.
با توجه به اهمیت کرامت و عزت و جایگاه آن، برای شناخت و استفاده و بهرهوری از آن، دین تکالیفی را تعیین کرده است که از آن تعبیر به اصول تربیتی میشود، این اصول عبارتاند از:
اکرام و حفظ عزت خود، که از طریق تقوا و اطاعت پروردگار میسر است.
اکرام دیگران، از جمله اکرام همسر و اولاد.
خوش خُلقی، که انسان را کرامت میبخشد.
قناعت و بینیازی، یکی از راههای ارتقای کرامت نفس است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
با #مفتاح همراه باشید
@meftaah_com