Gap messenger
Download

۲.

نمی‌دانم چطور باید این نگاه را توجیه کرد. نگاهی که معارف سلوکی را در اعلی مرتبه‌اش که هر کسی توان ادراک آن را ندارد، دم دستی کرد و به رشته تحریر درآورد.. امور و دستورات و مراتب و مکاشفاتی که خود آیت الله قاضی اهتمام ویژه‌ای در پنهان کردن آن از دیگران داشتند.
بعضا نامه‌نگاری‌ها و مکاتباتی در متن کتاب منتشر شده که خود نگارنده و مخاطب آن تاکید در مخفی ماندن این محتوا از شاگردانشان داشتند چه رسد به مردم عادی..
دستورات و اذکار و اربعین‌هایی در کتاب علنی شده که بعضا دستور ویژه‌ای به طلبه‌ای با مختصات معرفتی خودش بوده که به کار طلبه دیگر نمی‌آمده.. . اموری که هیچ‌گاه در جلسات علنی و عمومی آیت الله قاضی مطرح نمیشده و هرگونه‌ اشاره‌ای به آن با خشم و عتاب ایشان روبه‌رو بوده..

آسیب این انتشار‌ها و علنی کردن‌ها از شماره خارج است..
می‌دانم که مخالف این نظر بسیارند و معتقدند نشر این‌ها سبب ترویج سیر توحیدی در عالم می‌شود. این نیت و انگیزه محترم و مقدس است اما ای‌کاش به سیره همان عرفایی که از آن‌ها یاد میشود عمل کنیم..

راه‌های رسیدن به خدا به عدد انفس است..
هر کس در مرتبه‌ای و ظرفیت و وسعت و ضقت وجودی قرار دارد که الا و لابدّ باید راه و طریق خودش را پیدا کند.
نه اینکه با در معرض این قصه‌ها قرار گرفتن و سودای درک مکاشفات و شهود و تصرفاتی که کار هرکسی نیست و مجاهداتی که مرد افکن است و خدابه هر کسی تکلیف نکرده ست پا به راهی بگذارد که انتهایش معلوم نیست..
چه بسا در این میان به دنبال هزار و یک نشانی غلط منحرف شده و درگیر جنبه‌ی دیگری از عالم غیب شود که نه تنها او را به توحید نمیرساند بلکه به شرک نزدیک می‌کند،شرکی که منیت و انانیت در آن بیداد میکند..

حتی در وصیت‌نامه مرحوم قاضی هم جز دستورات عمومی مداومت بر نماز اول وقت و احسان به والدین و اهتمام به روضه سید الشهدا اشاره‌ی دیگری به اذکار سنگینی چون یونسیه و اربعین‌های دشوار دیگری که بعضا به تناسب ظرفیت و شرایط به شاگردی و طلبه‌ای و مجتهدی میکردند، نداشتند..


ترویج این روایت‌ها و دستورات و همگانی کردن اینها ترویج معارف الهی نیست.. ترویج سبک خاصی از دین‌داری است کا بسیار مرز باریکی با صوفی گری و درویش‌بازی دارد که اگر خدای متعال خود دستگیر کسی نشود، افتادنش به این ورطه و راه غلط رفتنش و به هیچ‌جا نرسیدنش حتمی ست..

5 June 2023 | 11:32