Gap messenger
Download

یکان» هم موسیقی ساخته بود که چندان مورد توجه قرار نگرفت اما از کرخه تا راین این ویژگی را داشت که فاصله بین موسیقی و سوژه به حداقل رسیده بود و کاملا بر هم منطبق شده بودند. ضمن این که از معدود دفعاتی بود که انتظامی از گیتار برقی در کارش استفاده کرد اما چون استفاده بجایی بود، خیلی ها متوجه اش نشدند. انتظامی برای ساخت این موسیقی برنده دیپلم افتخار فجر یازدهم شد. این موسیقی بارها در تلویزیون به بهانه های مختلف پخش شد. سال 71 سال پرباری برای انتظامی بود و برای هفت فیلم دیگر غیر از «از کرخه تا راین» موسیقی ساخت.



1372؛ 46 سالگی

روز واقعه



سال 72 اتفاق خوبی برای انتظامی افتاد؛ موسیقی فیلمی به او پیشنهاد شد که مدت ها ذهنش را درگیر کرده بود. خصوصا این که پدرش هم در این فیلم بازی می کرد. برای پیدا کردن ملودی و نزدیک شدن به حال و هوای آن روزهای کربلا در سال 61 هجری، انتظامی مدت ها فکر کرد و نت های بسیار نوشت اما هنوز موسیقی اش چیزی کم داشت. انتظامی در خاطراتش گفته: «سراغ مادرم رفتم و از او خواستم هرچه قابلمه روحی و کهنه دارد به من بدهد. مادرم با تعجب قابلمه ها را به من داد. قابلمه ها را کنار هم چیدم و با سنگ پشت آن ها کوبیدم. بعدا وقتی موسیقی ساخته شد و مادرم آن را شنید، تازه متوجه شد قابلمه هایش به چه کار آمده است!» انتظامی برای ساخت موسیقی متن روز واقعه شهرام اسدی، برنده سیمرغ بلورین فجر سیزدهم شد.



1374؛ 48 سالگی

بازمانده و بوی پیراهن یوسف



سال 74 مرحوم سیف الله داد فیلم «بازمانده» را درباره رژیم اشغالگر قدس و مبارزه فلسطینی ها، براساس رمانی به نام «بازگشت به حیفا» ساخت؛ فیلمی که تمام بازیگران آن عرب زبان بودند و بسیار به واقعیت نزدیک بود. انتظامی برای این فیلم موسیقی متنی با تم موسیقی عربی نوشت که ماندگار شد. همان سال موسیقی دیگری برای حاتمی کیا نوشت که هنوز خیلی ها آن را زمزمه می کنند. به نظر می رسد انتظامی موسیقی بوی پیراهن یوسف را با تمام احساسش از عمق دلش نوشت که این قدر خوب حال دایی غفور، راننده تاکسی در انتظار فرزند آزاده اش را نشان داد. صدای غالب موسیقی این فیلم، صدای سوت کشیدن با دهان بود که در زمان خودش موسیقی بی نظیر و نویی شد. انتظامی اعتقاد داشت سوت نزدیک ترین آوا به آوای ذهنی انسان است.



1375؛ 49 سالگی

تنهاترین سردار



انتظامی برای سریال فخیم زاده موسیقی ساخت. این از معدود دفعات در کارهای انتظامی بود که کلام همراه موسیقی می شد. محمد اصفهانی تیتراژ تنهاترین سردار را خواند که روی موسیقی انتظامی خیلی خوب سوار شد. این سریال که از شبکه یک هم پخش شد درباره صلح امام حسن (ع) و بررسی وضعیت دوران خلافت معاویه است. انتظامی بعد از روز واقعه نشان داد که جنس کارهای تاریخی را خوب می شناسد و می تواند برایشان موسیقی همراه کننده ای بسازد که به روایت کمک کند. موسیقی این فیلم به شکل آلبوم به بازار عرضه و پخش شد.



1380؛ 54 سالگی

من ترانه 15 سال دارم



انتظامی شش سال موسیقی فیلم نساخت و بیشتر درگیر ساخت موسیقی سمفونی بود. سال 89 برای فیلمی از صدرعاملی موسیقی ساخت که خیلی سر و صدا کرد. صدرعاملی برای این فیلم اجتماعی، سیمرغ بلورین گرفت. فیلمنامه او نقش اول زن فیلم هم برنده جایزه شدند. «من ترانه 15 سال دارم» در بسیاری از جشنواره های بین المللی جایزه گرفت. با این که موسیقی این فیلم جایزه نگرفت اما ساختاری روایی و موازی با متن و قصه داشت.



1381؛ 55 سالگی

دیوانه ای از قفس پرید



سال 81 انتظامی درگیر سومین فیلم احمدرضا معتمدی شد که ساختاری فلسفی داشت. پدرش عزت الله به همراه نیکی کریمی و پرویز پرستویی در این فیلم بازی می کرد. «دیوانه ای از قفس پرید» برنده سه سیمرغ بلورین شد که یکی از سیمرغ ها متعلق به مجید انتظامی برای موسیقی فیلم بود. سیمرغ های دیگر به بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم تعلق گرفت.



1382؛ 56 سالگی

دوئل



انتظامی موسیقی این فیلم را خیلی دوست دارد و آن را یکی از بهترین کارهایش می داند. آلبوم موسیقی فیلم «دوئل» دارای 20 قطعه موسیقی است. در این آلبوم از کمانچه، نی انبان، هورن، ترومپت، ترومبون، ویولن و پیانو استفاده شده است. دوئل احمدرضا درویش، یکی از پرهزینه ترین موسیقی های فیلم را دارد و برای صداگذاری اش به روش دالبی ساراند، زحمت زیادی کشیده شد. در کارنامه کاری انتظامی این موسیقی به لحاظ اکشن بودن، کاری متفاوت است و هیاهوی زیادی دارد. دوئل در جشنواره فجر بیست و دوم برنده نه سیمرغ شد.



1390؛ 66 سالگی

کلاه پهلوی



انتظامی برای اولین بار برای تاریخ دوران پهلوی سفارش ساخت موسیقی گرفت. ضیاءالدین دری، بیشتر این سریال را در شهرک سینمایی غزالی و یکی از روستاهای اطراف ساوه فیلمبرداری کرد. این سریال که بیشتر درباره نفوذ فرانسوی ها به مدارس ایران و تغییر پوشش ایرانی هاست،

4 May 2018 | 05:41