و) شبهات اهل سنت درباره مصحف فاطمه
برخی از اهل سنت، شیعه را متهم کردهاند که آنان قرآن دیگری به نام مصحف فاطمه دارند؟
علامه عسگری مینویسد: «برخی نویسندگان اهل سنت تهمت دیگری به مدافعان مکتب اهل بیت(ع) میزنند و میگویند که آنان قرآن دیگری دارند به نام مصحف فاطمه؛ زیرا نام کتاب فاطمه مصحف است و برخی از مسلمانان در صدر اسلام قرآن را مصحف مینامیدند»
اهل سنت اعتقاد به چنین کتابی را با خاتمیت پیامبر اسلام(ع) و قطع نزول وحی بعد از رحلت آن حضرت(ص) مغایر دانستهاند.
برای مثال، دکتر ناصر قفاری، از علمای وهابی معاصر، مدعی شده است که شیعیان با اعتقاد به آمدن وحی بر اهل بیت، «در واقع ادعای نبوّت بر امامان خود کرده است...مانند مصحف فاطمه...».
از برخی روایات به دست میآید که از همان زمانهای گذشته، اشکال اول در بین اهل سنت رواج داشته است و آنان میپنداشتند که شیعیان معتقدند بخشی از آیات تحریف و حذف شده در قرآن در این مصحف آمده است.
ازاینرو، ائمه(ع) به شدت وجود هر گونه آیات قرآن در این مصحف را انکار کردهاند.[۲۰] در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: «به خدا قسم مصحف فاطمه نزد ما است و در آن یک آیه قرآن هم وجود ندارد».
طبق روایت دیگری، حجم مصحف فاطمه سه برابر بزرگتر از قرآن است و در آن حتّی یک حرف از قرآن نیامده است.
علاوه بر آن، گفته شده همه علمای شیعه اتفاق نظر دارند که مصحف فاطمه با قرآن متفاوت است و قرآن دیگری در کنار آن به شمار نمیرود.
در سال های اولیه نام مصحف عَلَم برای قرآن نشده بود. از پیامبر نقل شده است که کسی که قرآن را در مصحف بخواند ثواب بیشتری می برد. در بعضی نصوص تاریخی نیز می بینیم که به هر کتابی مصحف گفته می شد. مانند مصاحف الروم.
درباره شبهه دوم نیز، شیعیان معتقدند که وحی و الهامی که به معصومان(ع) میرسد با وحی قرآنی تفاوت دارد و به معنای نبوت آنان نیست. شیعیان برای تببین این مفهوم از اصطلاح مُحَدَّث برای ائمه(ع) و اصطلاح مُحَدَثَّه برای حضرت زهرا(س) استفاده میکنند.
در روایات اهل سنت آمده است بعد از پیامبر افرادی هستند که با فرشته سخن خواهند گفت. همانطور که در بنی اسرائیل اینگونه بود و این افراد از انبیاء نبوده اند.
در بع فریقین افراد زیادی از محدثین معرفی شده اند مانند عایشه و عمر در بین اهل سنت و حضرت زهرا س، دوازده امام و سلمان فارسی نزد