دروس خارج فقه آیتالله اراکی | نمادها
رنگهای مطلوب از نظر مذاق شرعی | رنگهای منفی
◽️رنگهای منفی:
در مجموع روایات وارده از معصومین، از دو رنگ، به عنوان رنگهای منفی و ناپسند مگر دربرخی موارد استثنائی یادشده است:
◽️رنگ سیاه
کلینی و صدوق به سند مرفوع از امام صادق علیهالسلام روایت کرده اند: «كَانَ رَسُولُ اللَّه صلیَاللهُ عَلیهِ و آله يَکرْهُ السَّوَادَ إِلا فيِ ثَلَاثٍ؛ الْخُفِّ، وَ الْعِمَامَةِ، وَ الْکسِاء».
رسول خدا صلی الله علیه و آله رنگ سیاه را ناپسند میدانست مگر در سه چیز: کفش و عمامه و عبا.
وسائل الشیعة؛ ابواب لباس المصلی، باب 19، ح 1و2.
صدوق به سند صحیح از امام صادق علیه السلام روایت کرده است: «عَنْ آبَائِهِ عَنْ أمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام قَالَ:فِيمَا عَلمَ أصْحَابَهُ: لَا تَلْبَسُوا السَّوَادَ فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْن»
امیرالمؤمنین علیه السلام به اصحابش فرمود: لباس سیاه رنگ نپوشید؛ زیرا لباس فرعون است.
وسائل الشیعة؛ ابواب لباس المصلی، باب 19، ح 5.
کلینی به سند غیر متصل از امام صادق علیه السلام روایت میکند: «قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أصَلَّيِ فيِ الْقَلَنْسُوَةِ السَّوْدَاءِ؟ فَقَالَ: لَا تُصَلِّ فِيهَا فَإِنَّهَا لِبَاسُ أهْلِ النَّار»
گفت: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آیا در کلاه سیاه رنگ، نماز بخوانم؟ فرمود: نماز نخوان؛ زیرا لباس اهل دوزخ است.
وسائل الشیعة؛ ابواب لباس المصلی، باب 20، ح 1و3.
«قَلَنْسُوَة»: معرّب کلاه شب يا شب کلاه است و از توصیف آن به پوشش دوزخیان، کراهت شرعی آن به سبب رنگ سیاهش استفاده میشود.
در ضمن از روایات فوق موارد استثناء کراهت رنگ سیاه نیز معلوم شد که عبارت اند از: پاپوش، و عمامه، و عبا که همان جامۀ فراگیر بدن است که به آن کساء میگویند، خواه برای مردان باشد يا برای زنان.
فقه عمران شهری، درس خارج فقه نظام عمران شهری، ص224-226
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ؛
http://gap.im/masaf_memari
سروش؛
http://sapp.ir/masaf_memari
ایتا؛
http://eitaa.com/masaf_memari
تلگرام؛
http://T.me/masaf_memari
پیج اینستاگرام؛
http://Instagram.com/masaf_memari