نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
ربا خوار نمیتواند در متماثلین اعمال نفوذ کند (آیت الله سبحانی)
http://yon.ir/TVo7a
شناسایی و خنثی کردن توطئه های دشمن از وظایف ولی فقیه است (آیت الله مقتدایی)
http://yon.ir/lJngx
«تردید» ویژگی انسانهای ناقصالایمان است (آیت الله اراکی)
http://yon.ir/Epe89
روایت مورد استفاده صاحب جواهر بدلیل ضعف سندی قابل استناد نیست (آیت الله شب زنده دار)
http://yon.ir/bfZT2
اصل رعایت تفاوت ها در مباحث تربیتی (آیت الله اعرافی)
http://yon.ir/uJp9q
فقه سنّتی در پاسخگویی به موضوعات مستحدثه کارایی لازم را ندارد (آیت الله مبلغی)
http://yon.ir/xYMT0
چگونگی استفاده از «ارتکاز» در اثبات جواز ارتزاق قاضی از بیتالمال (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
http://yon.ir/T5Poh
بررسی عناصر و ارکان حزب با تأکید بر موضوع شناسی (حجتالاسلام نعیمیان)
http://yon.ir/SqFkd
@vasael_ir
چرا باید حجاب در حکومت اسلامی اجباری باشد؟
گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری:
اصل فلسفه حکومت اسلامی برای این است که احکام اسلام در جامعه جاری شود و جامعه اسلامی شود.
انسانهای مؤمن در جامعه اسلامی غیرت دارند، یعنی برای خداوند احترام قائل هستند و اجازه نمیدهند کسی به خداوند دهنکجی کند. بحث حجاب هم در همینجا میآید.
زنی که بدون حجاب وارد جامعه میشود، مستقیماً حکم الهی را هتک میکند یعنی حرمت خداوند را میشکند.
حکومت اسلامی در برابر فسق فردی وظیفهای ندارد اما در مقابل تجاهر به فسق و هتک حرمت پروردگار در سطح جامعه قطعاً وظیفه دارد و باید جلوگیری کند.
#فرهنگ
http://yon.ir/977O4
@vasael_ir
الزام حکومت به حجاب از منظر فقه مسلم و قطعی است
گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام والمسلمین فقیهی:
حجاب میتواند اجبار باشد که از نظر شرعی نیز اجبار، اشکالی ندارد. اگر نظام عدم اجبار را مصلحت ببیند، تصمیم آنها است و اینگونه نیست که ما بگوییم حتما باید اجبار شود یا اینکه حتماً نباید باشد. خیر اجبار و عدم اجبار در اختیار نظام اسلامی است.
هر محرماتی که علناً انجام شود مثل اینکه کسی علناً روزهخواری کند، شرابخواری کند و یا گناهی که به نظر همه علما گناه و معصیت کبیره است را در بین مردم انجام دهد، باید جلویش گرفته شود، شارع مقدس میتواند جلوی آنرا به اجبار بگیرد.
در سخنرانیها از حجاب گفته میشود، نصیحت میشود، اما با پخش فیلم هایی که در آن رعایت حجاب نمی شود همه این سخنرانی ها و نصیحت ها در مورد حجاب بی اثر می شود.
#جامعه
http://yon.ir/FZ1rt
@vasael_ir
حجاب، لباس فعالیت اجتماعی
#پوستر
@vasael_ir
مبنای فقهی الزام حکومت به حجاب
گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی:
حتی اگر به عنوان یک پدیده شخصی هم به حجاب نگاه شود، فرد نمیتواند مدعی شود که چون یک مسئله شخصی است حکومت و یا افراد جامعه حق دخالت در مسئله شخصی من را ندارند.
حکومت اولاً باید با به کار بستن تمام توان فرهنگی و تبلیغی خود بتواند حجاب را در جامعه نهادینه کند، ثانیاً اگر کمبودی در این زمینه وجود داشت یا عدهای به خاطر لجاجت قبول نکردند، بتواند با وضع قوانین منسجم در قانون اجرا را به قوه مجریه بسپارد و با کسانی که تخلف میکنند برخورد قضائی صورت بگیرد.
#جامعه
http://yon.ir/eVLmI
@vasael_ir
تفاوت جرم سیاسی و امنیتی با تأکید بر فتنه 88
گفتگوی اختصاصی وسائل با روح الله اکرمی، استادیار دانشکده حقوق دانشگاه قم (بخش دوم):
از منظر قانونگذار ما نسبت به جرایم امنیتی، این حساسیت را از ابتدا داشته که اینها را به صورت تخصصی از جرم سیاسی خارج دانسته است.
در قانون جرم سیاسی که این اواخر تصویب شد در ماده سه آن، قانونگذار به صراحت جرایم علیه امنیت داخلی و امنیت خارجی را از شمول جرم سیاسی خارج کرد؛ پس قانونگذار ما، جرایم امنیتی را مصداق جرم سیاسی نمیداند.
درباره آن دسته از جرایم امنیتی که سبقه حدی ندارند و تعزیری هستند، نباید به آنها یک نگاه کلی داشت، بلکه باید نگاه مصداقی داشت؛ برخی جرایم امنیتی هستند که از لحاظ ماهیت، با جرم سیاسی تفاوت و فرقی ندارند.
آن دسته مجرمان امنیتی که به اصل نظام معتقدند؛ اما به دلیل انگیزه اصلاح، علیه نهادهای سیاسی، اقداماتی انجام میدهند، در بعضی موارد میتوان آنها را تحت شمول جرم سیاسی قرار داد.
در فتنه سال 88، فقط بحث نقد یک قانون نبود؛ بلکه اغتشاشگران کلیت نظام را زیر سؤال بردند، به عنوان مثال منکر اصول قانون اساسی بودند؛ اصل جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را مورد خدشه قرار داده بودند.
بنابراین جرایمی که در فتنه 88 رخ داد، جرایم امنیتی هستند و در بعضی جاها، صدق جرم علیه اشخاص(قتل) و علیه اموال عمومی(آتش زدن اتوبوسها و بانکها) میکند؛ از اینرو قطعاً مصداق جرم سیاسی نیستند.
#سیاست
http://yon.ir/MMGrW
@vasael_ir
تحزب و کار تشکیلاتی پشتوانه کارآمدی نظام اسلامی است
گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام روح الله شریعتی:
روش احزاب بهترین روشها است که حزب با قدرت و سیطره سیاسی که در جامعه ایجاد کرده است میتواند حاکمیت را امر و نهی کند.
اگر در جامعه اسلامی تعاون بر برّ و تقوا با بحث حزب مؤثر شود تعاون بر برّ و تقوا هم کمک به حاکم اسلامی و کمک به حاکمیت قانون الهی همان برّ و تقوا است.
برخی معتقدند که حزب مکانیزمی است برای بقا و فعال بودن نظامهای سیاسی دموکراتیک. در جامعهای که نظام سیاسی دموکراتیک وجود نداشته باشد معنایی ندارد که بگوییم حزبی در آنجا بروز و ظهور داشته باشد.
#مبانی
http://yon.ir/bhbh5
@vasael_ir
«اخلال در نظام اقتصادی» تعریف دقیقی در قانون ندارد
اصل 24 قانون اساسی آزادی نشریات و مطبوعات در بیان مطالب را مشروط به عدم اخلال به مبانی اسلام و حقوق عمومی دانسته است.
برای نمونه قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور - مصوب 1369- بدون اینکه اخلال را معنا کند تنها به بیان مصادیق آن پرداخته است تا از این طریق بتواند حوزه اقتدار این قانون را مشخص نماید.
در مقام بیان مفهوم واژه «اخلال» در اصل 24 قانون اساسی برخی بهترین معادل آن را «خدشه وارد نمودن» دانسته اند و برخی دیگر آن را به معنای «متوقف یا تعطیل نمودن امری» معرفی کرده اند.
در خصوص معنای واژه «مخل» در عبارت «مخل به مبانی اسلام» می توان آن را به معنای «ایجاد تزلزل در اعتقادات مردم» معنا کرد و از سوی دیگر این واژه در عبارت «مخل به حقوق عمومی» به معنای «تعرض یا تجاوز به حقوق عمومی» معنا می دهد.
با توجه به اینکه اخلال در معانی همچون آشفته کردن اذهان و یا اختلال در امور جاری و ... تعریف شد، باید نتیجه گرفت حسن نیت یا سوء نیت شخص در تحقق آن اثری ندارد.
#حقوق
http://yon.ir/q0HTd
@vasael_ir
#موشن_گرافیک «دوران فئودالیسم»
#اقتصاد
@vasael_ir
نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
بررسی حکم خرید و فروش چک و سفتههای مدتدار (آیت الله سبحانی)
http://yon.ir/OuOov
حسنه در اندیشه امام خمینی به معنای تشکیل حکومت و اقامه جامعه اسلامی است (آیت الله اراکی)
http://yon.ir/LtJzb
چگونگی استدلال به "آیه اولی الامر" در وجوب اطاعت از ولی فقیه (آیت الله مقتدایی)
http://yon.ir/cq7Mc
بررسی امکان استناد به خطبه 105 نهج البلاغه در اثبات اشتراط عدالت در امر به معروف (آیت الله شب زنده دار)
http://yon.ir/y4g3n
نسبت سنجی بیتالمال با حقوق شهروندی حلقه مفقوده فقه (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
http://yon.ir/duBfx
بررسی اقوال مختلف در موضوع پیوند عضو (حجت الاسلام و المسلمین ایزدهی)
http://yon.ir/102wI
رسالت بورس حذف واسطه گری بانک بین واحدهای تجاری و مردم است (استاد غرویان)
http://yon.ir/ROd03
@vasael_ir
گزارش هفتهنامه اشپیگل از شکوه تمدن اسلام و تاثیر آن بر اروپا
به مناسبت سالگرد فتح آندلس به دست مسلمانان
@vasael_ir
بررسی نسبت حکمرانی حزبی با حکمرانی ولایی
گفتگوی اختصاصی با حجت الاسلام والمسمین نصرتی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
در جامعه مردمسالار به خواستههای مردم توجه میشود یا اینکه جامعه برانگیختهشده، منبعث از مردم است لذا میخواهد هویت مردمی خود را حفظ کند.
لازم است حکومت مطلبات و خواستههای مردم را هم بشناسد و پاسخگوی آنها باشد. بنابراین سازمانی میخواهد تا پل ارتباطی بین مردم و حکومت باشد و به عبارتی رابطهای دو سویه بین مردم و حکومت ایجاد کند.
یکی از کارکردهای مهم حزب، کادر سازی است. یک حزب همیشه باید کادرهای مختلف از رأس یک حکومت همانند رئیسجمهور تا نیروهایی همانند شهردار و فرماندار آماده داشته باشد تا اگر در مسابقه قدرت و خدمترسانی به جامعه برنده شد، نیروی کافی همفکر خود را داشته باشد تا آنها را بر سر کار بیاورد.
حزب از موضوعاتی است که در فقه سیاسی اسلام باید رد آن را پیدا کرد، چون فقه سیاسی اسلام ناظر بر اندیشه و عمل سیاسی جامعه است.
#مبانی
http://yon.ir/YJqCh
@vasael_ir
اسلام تبعیض جنسیتی را قبول ندارد
سید محسن اصغری در سومین جلسه از سلسله نشستهای علمی پژوهشی زن و خانواده:
دین اسلام، اختلاف و تبعیض را در اصل وجودی قبول ندارد و فرصت های رشد و تعالی را برای هر دو جنس قائل است همانند همسر فرعون که به مقام والایی دست یافت.
عدالت جنسیتی موضوعی است که در قرآن به آن تاکید شده است و حتی به دلیل ویژگی های روانشناختی خاص زنان، توجه و ملاحظات رفتاری به جنس مونث بیشتر مورد توجه قرار دارد.
#جامعه
http://yon.ir/35xVm
@vasael_ir
دولت اسلامی از حوزه علمیه به عنوان بازوی توانمند معرفتی، فکری و علمی استفاده کند
ارائه حجت الاسلام سید ابوالفضل حسنی در نشست علمی الزامات فرهنگی خط مشی گذاری خانواده محور:
یکی از مباحث بنیادین و چالش بر انگیز در حوزه فرهنگ، موضوع خط مشی گذاری فرهنگی و دخالت دولت و نسبت آن با فرهنگ است.
لازم است دولت اسلامی در همه مسائل دینی از حوزه علمیه به عنوان بازوی توانمند معرفتی، فکری و علمی استفاده کند و از ظرفیت و توانمندی این نهاد در برنامه ریزی، خط مشی گذاری و تبیین شاخص های خانواده مطلوب استفاده نماید.
نظریه عدم دخالت دولت در فرهنگ ریشه در نظام سرمایه داری دارد.
#فرهنگ
http://yon.ir/44nzR
@vasael_ir
همایش «نسبت اسلام و توسعه از منظر پنج متفکر اسلامی» برگزار شد
در ابتدای این همایش علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره موانع تحقق اقتصاد اسلامی از منظر شهید مطهری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در اقتصاد علمی یا نظری شهید مطهری ابتدا رابطه طبیعی میان عوامل اقتصاد را مورد بحث قرار میدهد و میگوید این نوع اقتصاد مبحثی به عنوان اسلامی و غیر اسلامی ندارد در حالی که در اقتصاد برنامهای، اقتصاد اسلامی و غیر اسلامی عنوان میشود.
شهید مطهری بر این عقیده بود که عدالت در سلسله علل احکام دین است و عدالت مقیاس دین است نه دین مقیاس عدالت، آنچه عدل است دین میگوید نه اینکه هر چه دین میگوید عدل است.
نقطه ضعف اقتصادی کشور ما این است که بخش خصوصی ما بسیار کوچک و ضعیف است و قادر نیست بازار کشورهای همسایه را به دست بگیرد بنابراین ساختار اقتصادی کشور باید تغییر کند.
در ادامه این همایش علیرضا بهشتی، سیدکاظم صدر برادرزاده مرحوم موسی صدر، فرشاد مومنی استاد دانشگاه ، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی و اساتید دیگر به ایراد نقطه نظرات در زمینه توسعه و اقتصاد پرداختند.
#اقتصاد
http://yon.ir/ckKm2
@vasael_ir
امکان سنجی تصرف در مقولههای وارداتی از تمدن غرب
سلسه مباحث حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان (بخش دوم):
اگر تحزب را امری وارداتی و اقتباسی تلقی کنیم و بگوییم که در تجربه تمدنی اسلامی یا اصلا با مقوله تحزب ما سر و کار نداشتیم یا دست کم بگوییم نوع فعالیت های سیاسی و تشکل های سیاسی به گونه ای نبوده است که الان ما در عالم غرب با آن مواجه هستیم، مسأله اساسی باز تغییر نمی کند.
ارادی بودن، اعتباری بودن، تغییر پذیری، تنوع پذیری و مقوله تصرف پذیری را میتوان همچنان به خاطر سپرد و با هم تعامل کرد و این احتجاج میشود.
#سیاست
http://yon.ir/SFw3Y
@vasael_ir
زن، پاره گم شده در گفتمان دینی معاصر
برشی از کتاب «صورتبندی مطالعات زنان در جهان اسلام» اثر محمد پزشکی
#پارا_کتاب
@vasael_ir
ظرفیت نرم افزاری تمدن اسلامی در فقه شیعه
آیت الله علیرضا اعرافی در همایش علمی تمدن اسلامی:
اندیشه ای تمدنی است و آئینی می تواند تمدن آفرین و دارای هویت تمدنی باشد که از یک نظریه کلان برخوردارباشد و به سؤالات اساسی بشر در حوزه های گوناگون زندگی او پاسخ دهد.
کسانی داریم که یا تمدن اسلامی را نقد می کنند و یا تمدن اسلامی را در عصر جدید امکان پذیر نمی دانند. برخی دیگر می گویند تمدن اسلامی میسر است اما تمدن اسلامی به شکل ترکیب انضمامی نه اتحادی.
نظریه سوم جلوتر می آید و می گوید تمدن اسلامی داریم و آن یعنی تمدنی که از روح و اندیشه اسلام سرچشمه گرفته است اما اسلام را به شکل تعلیقی در زندگی بشر تفسیر می کنند.
نظریه چهارم تمدن اسلامی به مفهوم اینکه از درون اندیشه اسلامی و نظامات فقهی، فلسفی و کلامی اسلام، کلان نظریه بیرون می آید و آن نظام جامع کلان نظریه در آفرینش تمدن و جهت دهی و هدایت آن اثر می گذارد.
نظریه پنجم می گوید اسلام تمدنی است و در ذات تمدن می تواند اسلام و اندیشه اسلامی وجود داشته باشد و به همه ساحت های تمدن می تواند اندیشه بدهد و هدایت گری داشته باشد و در همه ساحت ها نقش آفرینی کند.
ما معتقدیم اولا اسلام دین تمدنی است و آن تجربه ای که در تاریخ گذشته آفریده شده است ترکیب انضمامی نبود و ترکیب اتحادی بود که از درون معارف قرآن و اندیشه اسلام یک جوشش و جهش تمدنی شد و پدیدار شد و در عین حال این نگاه تمدنی، یک نگاه تعلیقی و حاشیه ای نیست و اسلام در روح و جان اندیشه تمدنی حضور دارد و در عین حال بسته نیست که نتواند تطورات عالم را تا پایان تاریخ پاسخ بدهد و تطورات تاریخ تا پایان با حفظ سوابق و اصول در نگاه تمدنی اسلام میسر است و براساس آن روح تمدن اسلامی را یک روح واحد می بینیم اما شکل ها و قالب ها می تواند متفاوت باشد.
#مبانی
http://yon.ir/zMfW5
@vasael_ir
تبیین امامت عمومی از منظر شهید بهشتی
گفتگوی اختصاصی با دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
شهید بهشتی وقتی از مناسبات مردم و کارگزاران سخن به میان می آورد از اصطلاح «امامت عمومی» سخن میگوید و این مناسبات را بسیار ارتقا میدهد.
امامت عمومی در منظر شهید بهشتی یعنی کل ملت در ادارۀ جامعه سهیم و صاحب نقش و اثر است.
برخی از مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد، به دلیل فقدان حضور مردم است، به طور مثال در دوره دفاع مقدس این حضور را شاهد هستیم ولی پس از آن در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میبینیم که این حضور و امامت عمومی مغفول واقعشده است.
هرچقدر فضای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی مطلوبی در جامعه حاکم شود گستره حضور مردم بیشتر میشود، چون امامت عمومی و آزادی گسترده تحقق پیدا میکند.
بزرگترین ویژگی انقلاب از دید شهید بهشتی آزادی است.
#سیاست
http://yon.ir/Y25z4
@vasael_ir