🟢 چگونه است که کسی که از او هرگز انتظار نداریم، یکدفعه لب به ناسزا، غیبت و ... میگشاید؟
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 به مقصد رسیدن استقامت میطلبد
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 منبع علم ائمه علیهم السلام چیست؟
همانطور که استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی مدّظلّه العالی در ذیل آیه ۳ سوره آل عمران میفرمایند از غرر احادیث است.
از علی علیه السلام پرسش شد: «هَلْ عِنْدَکمْ شَی ءٌ مِنَ الْوَحْی»؟ آیا به شما اهل بیت وحی نازل میشود؟ فرمود: «لا وَالَّذی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسْمَةَ»، نه، قسم به آن که دانه را شکافت و آدمی را آفرید «الّا انْ یعْطِی اللهُ عَبْداً فَهْماً فی کتابِهِ» مگر آنکه خداوند بندهای را مورد عنایت قرار دهد و فهم قرآن نصیب او گردد.
از این جمله پیداست که علی علیه السلام علم جوشان و فراوان و حیرتانگیز خود را تنها از دولت قرآن و چشمه پر فیض قرآن دارد؛ این معنویت قرآن است که از باطن و ملکوت بر دل پاک علی(ع) سرازیر شده است.
استاد شهید مرتضی مطهری، شش مقاله، مقاله الهامی از شیخالطائفه، ص۲۳۲
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
مرحوم استاد علامه سید محمد حسین طباطبایی، مرحوم استاد محمدتقی شریعتی به همراه پدر استاد مرحوم شیخ محمدحسین مطهری در فریمان.
یادی از پدر
چه مانعی دارد که من ذکر خیری از پدر بزرگوار خودم بکنم. از وقتی که یادم میآید (حداقل از چهل سال پیش) من میدیدم این مرد بزرگ و شریف هیچ وقت نمیگذاشت و نمیگذارد که وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته تأخیر بیفتد.
... حداقل دو ساعت- و در شبهای جمعه سه ساعت- به طلوع صبح مانده بیدار میشود و حداقل قرآنی که تلاوت میکند یک جزء است؛ و با چه فراغت و آرامشی نماز شب میخواند!
حالا تقریبا صد سال از عمرش میگذرد و هیچ وقت من نمیبینم که یک خواب ناآرام داشته باشد. همان لذت معنوی است که اینچنین نگهش داشته. یک شب نیست که پدر و مادرش را دعا نکند. یک نامادری داشته که به او خیلی ارادتمند است. شبی نیست که او را و تمام خویشاوندان و ذیحقّان و بستگان دور و نزدیکش را یاد نکند.
اینها دل را زنده میکند. آدمی که بخواهد از چنین لذتی بهرهمند شود، ناچار از لذتهای مادی تخفیف میدهد تا به آن لذت عمیقتر الهی معنوی برسد (احیای تفکر اسلامی، ص۱۰۰، با اندک تلخیص).
https://gap.im/shahid_motahari
اعلام خبر درگذشت پدر استاد مطهری در «انجمن اسلامی پزشکان» توسط مجری برنامه (مرحوم دکتر حائری، دندانپزشک) و تشکر از استاد شهید به دلیل تعطیل نکردن جلسه در ایام وفات پدر؛ آذرماه ۱۳۵۰
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 ۵ آذر سال ۱۳۵۰ که استاد مطهری وفات پدرشان مرحوم حاج شیخ محمدحسین مطهری را در تقویم شخصی خود ثبت کردهاند
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 انتشار کتاب جدیدی از استاد مطهری:
تناسب حقوق مرد و زن در اسلام
(ناشر: انتشارات صدرا)
این کلمه تساوی را بشکافید، وقتی میگویند تساوی حقوق بپرسید مقصودتان از تساوی حقوق و مساوات و برابری حقوق، برابری از لحاظ ارزش و قیمت است؟ اگر این را میگویند ما هم قبول داریم. حقوقی که مرد دارد با حقوقی که زن دارد از لحاظ ارزش مساوی هستند ولی از لحاظ نوع و جنس چطور؟ آیا از لحاظ جنس هم یک جنس است یک کالاست، مشابه یکدیگرند؟ آیا حتماً باید عین حقی که مرد دارد همان را به زن بدهند و عین حقی که زن دارد همان را به مرد بدهند؟
یا نه، مجموع حقی که به مرد میدهیم و مجموع حقی که به زن میدهیم از لحاظ ارزش باید مساوی باشد( بلکه به اعتقاد ما حق زن باید بیشتر باشد، همانطور که اسلام در مسئله مهر و انفاق و در مسائل مالی و اقتصادی روی یک حکمت خاصی برای زن حتی ارزش بیشتر قائل شده است) ولی لزوماً از نظر کیفیت نباید مشابه باشند.
لینک خرید کتاب
استاد مطهری، تناسب حقوق مرد و زن در اسلام، ص ۱۳۸-۱۳۷
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
http://eitaa.com/motahari_ir
https://gap.im/shahid_motahari
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 اغراض نفسانی نمیگذارد انسان درست بیندیشد
یک عامل مؤثر در ایجاد خطا که قرآن از آن یاد میکند پیروی از هوای نفس و داشتن غرض و مرض است. به قول مولوی:
چون غرض آمد هنر پوشیده شد
صد حجاب از دل به سوی دیده شد
در هر مسئلهای تا انسان خود را از شر اغراض بیطرف نکند نمیتواند صحیح فکر کند؛ یعنی عقل در محیطی میتواند درست عمل کند که هوای نفس در کار نباشد.
داستان معروفی از علامه حلّی نقل میکنند:
برای وی این مسئله فقهی مطرح بود که اگر حیوانی در چاه بمیرد با چاه چه باید کرد؟ اتفاقاً حیوانی در چاه آب خانه علامه افتاد و او ناگزیر بود برای خود نیز استنباط حکم کند.
در این مورد به دو طریق امکان حکم کردن وجود داشت: اول اینکه چاه را به کلی پر کنند و دیگر اینکه مقدار معینی از آب چاه را خالی کنند و از بقیه آب استفاده کنند. علامه متوجه شد که در مورد این مسئله نمیتواند بدون غرض حکم کند. این بود که دستور داد ابتدا چاه را پر کنند و بعد با خیال راحت و بدون فشار وسوسه نفس به ارائه فتوا پرداخت.
آشنایی با قرآن(۱)، ص۶۲ (با تلخیص)
کانال «بنیاد شهید مطهری»
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 در مقابل فحاشان چه باید کرد؟ دستور قرآن به پیامبر(ص) درباره «هجرت جمیل»
خداوند به پیامبر(ص) میفرماید: «وَاصْبِرْ عَلی ما یقولون» خیلی حرفهای ناشایسته به تو میگویند، صبر داشته باش بر آنچه آنها میگویند خویشتندار باش و تحمل کن.
«وَ اهْجُرْهُمْ هَجْرآ جَمیلا» از آنها دوری گزین، دوری گزیدن زیبایی. این «دوری گزیدن زیبایی» یعنی چه؟ یعنی ضمن اینکه از اینها فاصله میگیری عکسالعمل خشونتآمیزی نسبت به اینها نشان نده. مثلا وقتی که میبینی به تو بدگویی میکنند و فحش میدهند، به آرامی از آنجا رد شو، انگار نشنیدهای.
مفسرین گفتهاند یعنی در عین اینکه از آنها دوری میگزینی، این دوری گزیدن تو مانع نصیحت و تبلیغ و ارشاد و هدایت آنها نشود. وقتی که میبینی این حرفها را میزنند اندکی خودت را کنار بکش ولی به یک شکل زیبایی.
شعری هست منسوب به امیرالمؤمنین علی (ع) که با مضمون این آیه خیلی نزدیک است. میفرماید: وَ لَقَدْ اَمُرُّ عَلَی اللَّئیمِ یسُبُّنی فَمَضَیتُ ثَمَّةَ قُلْتُ ما یعْنینی. میگوید بر یک آدم لئیم و پست عبور میکنم؛ میبینم مرا دارد سب میکند و فحش میدهد. به آرامی رد میشوم میگویم مقصودش من نبودم. این را هجرت جمیل میگویند. هم از آن کنار میرود برای اینکه نمیخواهد پرده دریده بشود و هم عکسالعمل خشونتآمیزی نشان نمیدهد.
شما مثلا میبینید که فرزندتان به شما حرف ناشایستهای میزند. اگر روبروی او بایستید این پرده، دیگر دریده میشود. شما خودتان را به نشنیدن میزنید برای اینکه نمیخواهید این پردهای که میان شما و او هست دریده شود. خودتان را کنار میکشید، دوری میگزینید ولی به یک شکل زیبایی. انگار چنین چیزی نبوده و نشنیدهاید، بعدا هم به روی خودتان نمیآورید.
این معنای وَ اهْجُرْهُمْ هَجْرآ جَمیلا است: از آنها دوری بگزین و به روی خودت هم نیاور، برای اینکه بعد بتوانی اینها را باز نصیحت کنی، ارشاد و راهنمایی کنی.
استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۰، ص۵۴ (با تلخیص)
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
ایمان و عمل، دو همزاد در قرآن که هیچ کدام به تنهایی فایدهای ندارد
اسلام همواره مىگويد ايمان و عمل، به طورى كه «اَلَّذينَ امَنوا وَ عَمِلُوا الصّالحات» حكم يک ترجيعبند را در قرآن پيدا كرده يعنى مكرر در مكرر در آيات قرآن اين تعبير آمده است؛ يعنى ايمان و عمل در قرآن حكم دو همزاد را دارند.
قرآن با اين تعبيرِ خودش مىخواهد بفهماند كه ايمان، به تنهايى براى سعادت كافى نيست؛ عمل هم منهاى ايمان به جايى نمىرسد و اثرى براى انسان ندارد. ايمان يعنى بينش، البته بينش صحيح، بينش خاصى كه قرآن مىگويد و از شناخت خدا شروع مىشود، و عمل يعنى جنبش. بينش خاص و جنبش بر اساس آن بينش.
خيلى از اطلاعات در جهان، اطلاع است بدون اين كه به انسان ايده بدهد. ولى بعضى از علمها و اطلاعها و بينشهاست كه خودبهخود به انسان ايده و آرمان مىدهد. ايمانى كه در اسلام مطرح است چون ايمانِ به خدا و ايمانِ به معاد و ايمانِ به رسالت پيغمبر(ص) است، خود به خود به انسان آرمان مىدهد؛ يعنى ايمان مذهبى فقط علم و اعتقاد نيست، آرمان هم در آن هست.
آن وقت اين ايمان كه بينشى است توأم با يک آرمان، جنبشى مىخواهد متناسب با همان ايمان و همان آرمان، به تعبير قرآن «عَمِلُوا الصّالِحاتِ» عمل شايسته، يعنى حركت و جنبشى متناسب و بر اساس آن ايمان و آن آرمان.
استاد مطهری، گریز از ایمان و گریز از عمل، ۱۵۱-۱۴۹ (با تلخیص)
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 چگونه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اجازه ندادند عدهای تاریخ را لوث کنند؟
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 بخشی از فضائل حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا سلامالله علیها
علماى سیره و حدیث درباره حضرت زهرا(س) گفتهاند:
کانت فاطمة صلواتاللّه علیها من أهل العباء و المباهلة و المهاجرة فى أصعب وقت و کانت فیمن نزلت فیهم آیة التطهیر و افتخر جبرائیل بکونه منهم و شهد اللّه لهم بالصدق و لها أمومة الأئمة و عقب الرسول صلى الله علیه و آله الى یوم القیامة
و کانت أشبه الناس حدیثاً برسول اللّه صلى الله علیه و آله تحکى شیمتها شیمته و ما تخرم مشیها مشیه و کانت اذا دخلت علیه رحّب بها و قبّل یدیها و أجلسها فى مجلسه، فاذا دخل علیها قامت الیه و قبّلت یدیه.
[فاطمه (صلواتاللّه علیها) از اهل کساء و مباهله و مهاجرت در سختترین دوران بود و در زمره کسانى که آیه تطهیر (احزاب/ ۳۳) درباره آنها نازل شد و جبرئیل به بودن در میان آنان افتخار مىکرد و خداوند به صدق و راستگویى ایشان گواهى داد، و براى او مقام مادرى امامان و نسل رسول صلى الله علیه و آله تا روز قیامت است.
او شبیهترین فرد به رسول الله صلى الله علیه و آله در سخن گفتن بود، اخلاقش حکایت از اخلاق پیامبر مىکرد و راه رفتنش اندک تفاوتى با راه رفتن پیامبر نداشت، و هرگاه بر پیامبر وارد مىشد پیامبر به او خوشامد مىگفت و دستانش را مىبوسید و در جاى خودش مىنشاند و هرگاه پیامبر بر او وارد مىشد، فاطمه در برابرش برمىخاست و دستانش را مىبوسید.]
استاد مطهری، خطابههای اخلاقی، ج۱، ص۳۱۹-۳۱۷
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 اقدام علامه طباطبایی(ره) برای کمک به مردم فلسطین
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 اخلاص حیرتانگیز علامه طباطبایی(ره) از زبان استاد مطهری
۲۴ آبان، سالروز رحلت مرحوم استاد علامه طباطبایی قدّس سرّه
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 سخن حکیمانه تولستوی درباره جایگاه ایمان
از تولستوی حکیم معروف روسی میپرسند: ایمان چیست؟ آن را برای ما تعریف کن. میگوید: «ایمان همان چیزی است که انسان با آن زندگی میکند؛ سرمایه زندگی است». واقعاً عجب جمله ساده و پرمغزی است.
ایمان همان چیزی است که بشر با آن زندگی میکند. شما این جمله را مقایسه کنید با طرز تفکر یک عدّه سبک مغز بیخبر و بیاطّلاع که خیال میکنند دین برای بشر «سربار» است، بیدینی نوعی آزادی و سبکباری است! اینها خیال میکنند پایبند نبودن به هر چیزی نامش آزادی است، بنابراین پایبند نبودن به عقل و انسانیت و اخلاق و شرافت چون بالاخره هر چه هست پایبند نبودن است سبکباری و آزادی است. امّا این حکیم عالیقدر روسی چقدر خوب ارزش «سرمایه»های معنوی را درک کرده است؛ او نمیگوید ایمان «سربار» است، میگوید «سرمایه است».
من هنگامی که این سخن تولستوی را دیدم به یاد شعر معروف ناصر خسرو افتادم آنجا که به فرزندش خطاب کرده میگوید:
ز دنیا روی زی دین کردم ایراک
مرا بیدین جهان چه بود و زندان
مرا پورا ز دین ملکی است در دل
که آن هرگز نخواهد گشت ویران
استاد مطهری امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص۴۳
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
اشتباه برخی جوانان؛ نه هر انسان سنتگرایی مخالف آزاد اندیشی است و نه هر فرد سنتشکنی آزاداندیش است
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 اسلام که اجازه بوسیدن زن و مرد نامحرم را نمیدهد نه حسود است و نه با کسی دشمنی دارد
اسلام با کسی دشمنی ندارد. اگر قائل به حریم میان زن و مرد است، آن اندازه حریم که مرد حق ندارد از زن دیگر به هر وسیله که باشد لذت ببرد، از آن جهت است که در تمام اینها کامیابی جنسی هست.
اسلام تمام کارهایش از روی حساب است. اگر فقط این بود که مردی با زنی دست میداد و نه فقط دست دادن بلکه یکدیگر را میبوسیدند، با هم میرقصیدند و کار به همین جا خاتمه پیدا میکرد و جای دیگر را خراب نمیکرد و بنیان اجتماع بشر را متزلزل نمیکرد، اسلام حسود نبود، میگفت برو این کارها را انجام بده.
این کارها آن بنیان و اساس اصلی اجتماع و آن مرکز تربیت انسان را که خانواده است از بین میبرد. ما اگر این را اجازه بدهیم باید فاتحه کانون خانوادگی را برای همیشه بخوانیم. وای به آنجا که بشر بخواهد در دنیا زندگی کند ولی نه در کانون خانوادگی.
استاد مطهری، تناسب حقوق مرد و زن در اسلام (در دست انتشار توسط انتشارات صدرا)
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 معرفی دین در تضادّ با غرایز انسان، باعث شکست دین میشود
با یک امر طبیعی و غریزی نمیتوان مبارزه کرد؛ بدین معنی که برای همیشه نمیتوان آن را تعطیل کرد، هر چند ممکن است در یک مدّت محدود جامعه را بدان سو کشاند و هم ممکن است افرادی محدود را برای همیشه بدان سو کشاند، امّا بشر و جامعه بشری را نمیتوان از مقتضیات یکی از غرایز برای همیشه منصرف کرد....
کار دین و رسالت دین محو غرایز نیست؛ تعدیل و اصلاح و رهبری و حکومت و تسلّط بر آنهاست. چون غرایز را نمیتوان و نباید از بین برد، قهراً در اجتماعاتی که با نام خدا و دین و مذهب برای نابودی غرایز قیام میکنند و خداپرستی را با زندگی، متضاد معرّفی میکنند، خود این معانی و مفاهیم عالی شکست میخورند و ماتریالیسم و سایر مکتبهای ضدّ خدایی و ضدّ دینی رواج میگیرد. لهذا بدون تردید باید گفت که زاهدمآبان جاهل هر محیطی - که بدبختانه در میان خود ما هم زیاد هستند - از عوامل مهم گرایش مردم به مادّیگری میباشند.
استاد مطهری، علل گرایش به مادیگری، ص۱۶۷-۱۶۵
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
🟢 دفاع از حقوق، امری مقدس است
بشریت، هم به اخلاق نیاز دارد و هم به حقوق. انسانیت، هم به حقوق وابسته است و هم به اخلاق؛ هیچ کدام از حقوق و اخلاق به تنهایی معیار انسانیت نیست. دین مقدس اسلام این امتیاز بزرگ را دارا بوده و هست که حقوق و اخلاق را توأماً مورد عنایت قرار داده است.
در اسلام همچنانکه گذشت و صمیمیت و نیکی به عنوان اموری اخلاقی «مقدس» شمرده میشوند، آشنایی با حقوق و دفاع از حقوق نیز «مقدس» و انسانی محسوب میشود.
نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۲۵
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir
مشخصات انتظار بزرگ
۱. خوشبینی به آینده بشریت ... آیندهای بس روشن و سعادت بخش و انسانی که در آن شر و فساد از بیخ و بن برکنده خواهد شد در انتظار بشریت است.
این نظریه الهامی است که دین میکند...
۲. پیروزی نهایی صلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادی و صداقت بر زور و استکبار و استعباد و ظلم و اختناق و دجل (دجّالگری و فریب).
۳. حکومت جهانی واحد.
۴. عمران تمام زمین در حدی که نقطه خراب و آباد ناشده باقی نماند.
۵. بلوغ بشریت به خردمندی کامل و پیروی از فکر و ایدئولوژی و آزادی از اسارت شرایط طبیعی و اجتماعی و غرایز حیوانی.
۶. حداکثر بهرهگیری از مواهب زمین.
۷. برقراری مساوات کامل میان انسانها در امر ثروت.
۸. منتفی شدن کامل مفاسد اخلاقی از قبیل زنا، ربا، شرب خمر، خیانت، دزدی، آدمکشی و غیره، و خالی شدن روانها از عقدهها و کینهها.
۹. منتفی شدن جنگ و برقراری صلح و صفا و محبت و تعاون.
۱۰. سازگاری انسان و طبیعت.
استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی(ع) از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص۵۳-۵۲ (با تلخیص)
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش
https://gap.im/shahid_motahari
http://eitaa.com/motahari_ir
http://sapp.ir/motahari_ir