#خبر | دکتر سعید جلیلی: آلترناتیو، استفاده به موقع از فرصت های بی شمار کشور است
دکتر جلیلی در صد و هفتمین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن:
عظمت ملت ما در فهم نعمت های الهیست. نعمت ولایت، نعمت وحدت، آن هم در بیش از ۴۷ سال که در جنگ دوازده روزه اخیر بیش از همیشه تجلی داشت.
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿آل عمران: ١٠٣﴾
فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿المائدة: ٣﴾
ذکر نعمت یعنی تامل در نعمت ها و تبدیل آن به فرصت. وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ الْإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ ﴿ابراهيم: ٣٤﴾
وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿النحل: ١٨﴾
آلترناتیو، استفاده درست و به موقع از هزاران فرصتیست که خداوند به این ملت داده است.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿المائدة: ١١﴾
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرًا ﴿الأحزاب: ٩﴾
پوشاندن، نادیده گرفتن و برنامه نداشتن برای فرصت های بی شمار کشور ناسپاسی است.
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ ﴿ابراهيم: ٢٨﴾
اگر فرصت ها را شناخته باشید هر فرصت یک راه حل است و دیگر صرفا یک ابزار را آن هم در یک موضوع محدود راه حل معرفی نمی کنید.
مذاکره و عدم مذاکره هر دو جزئی از دیپلماسی هستند که به عنوان ابزار گاهی به کار می آید و گاهی خیر
اگر مذاکره در ده ها فرصتی که کار آمدی دارد چه در منطقه و چه در سایر نقاط جهان به کار گرفته نشود دچار خسران وعقب ماندگی می شوید. چنان که رهبری فرمودند مذاکرات مسقط یکی از دهها کار وزارت خارجه است.
اگر کسانی این را حلّال همه ناکارآمدی ها بدانند آن گاه این ابزار برای آن ها تقدسی پیدا میکند که نباید به آن خرده گرفته شود.
@saeedjalily