⭕️ بخش دوم | نمیشود بگوییم قابیل هم برادر ماست
دکتر جلیلی با اشاره به موضوع وفاق، ادامه داد:
قرآن کریم در تحسین وفاق، فرموده است:«وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا»، امّا باید توجه داشته باشیم که وفاق باید حول محور چه چیزی باشد؟ در ادامهی همین آیهی شریفه آمده است:«مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَات». حتما وقتی موضوع حقّی در جامعه مطرح میشود، همه باید حول آن وفاق داشته باشند. امتحان انسان در هستی نیز همین است که آیا انسان حق را میپذیرد یا آن را رد میکند.
کارویژهی جهاد تبیین نیز در همین موضوع است. انبیاء الهی ماموریت داشتند تا حق را برای مردم بیان کنند:«لِيُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي يَخْتَلِفُونَ فِيه». جهاد تبیین باید در موضوعات اختلافی، جهت شناساندن حق و حقیقت اتفاق بیافتد.
قرآن کریم در وصف عدهای که دربرابر حق ایستادگی میکنند، میفرماید:«بَغْيًا بَيْنَهُم». درست است که «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَة»، همهی مردم در ابتدا با یکدیگر برادر بودند، امّا یکی از همین برادران، قابیل بود. نمیشود بگوییم: قابیل هم برادر ماست! برادری بر مبنای عمل به حق شکل میگیرد.
قرآن کریم مبنای برادری را برای ما روشن کرده است. بر مبنای قرآن کریم، برادری حول محور حبل الله شکل میگیرد. «فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانا».
این که دیده میشود جریانات سیاسی، نسبت به موضوعات مختلف، مواضع سیّالی دارند، به دلیل همین عدم وجود مبنا است.
نمایندهی مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی و متحدانش به مردم غزه در یک سال اخیر و سیاست دوگانهی غربیها در این موضوع، ادامه داد:
در سال ۱۴۰۱، بنده بارها عرض کردم که موضوع زن، زندگی و آزادی، نقطهی قوت انقلاب اخدافظی و اندیشهی دینی است و اتفاقا، طرف مقابل است که در این موضوعات ضعف دارد زیرا نه برای زن، نه برای زندگی و نه برای آزادی هیچ وقعی نمینهند. در یک سال گذشته، همهی جهانیان شاهد بودند که هزاران زن و ۴۰ هزار انسان در حملات رژیم صهیونیستی کشته شدند امّا انگار نه انگار. همین افراد در سال ۱۴۰۱ برای ما اشک تمساح میریختند.
@saeedjalily