وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذينَ کانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتي بارَکْنا فيها وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْني عَلي بَني إِسْرائيلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما کانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما کانُوا يَعْرِشُونَ
و شرق و غرب آن سرزمین را که درآن برکت نهاده بودیم ،به کسانی که خوار شمرده می شدند، واگذاردیم و کلمه نیکوی پروردگارت در باره بنی اسرائیل به واسطه صبری که کرده بودند انجام شد و به نهایت رسید و آنچه را فرعون و قوم او می ساختند و بناهایی را که بالامی بردند،ویران و زیرو رو کردیم
#سوره_اعراف_آیه_137
ظاهرا مراد از (ارض )در این آیه سرزمین شام وفلسطین است ، چون خداوند در قرآن کریم غیر از نواحی فلسطین و کعبه هیچ سرزمینی را به برکت یاد نکرده و می فرماید: ما بنی اسرائیل را که مردمی مستضعف و تحت ستم بودند در مشرق و مغرب سرزمین مقدس مستقر کردیم ،همچنانکه در قرآن فرمود:(نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین )(39)،(اراده کردیم که بر مستضعفان زمین منت نهاده و آنها راپیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم ). لذا خداوند به منظور قدرت نمایی خود افراد ضعیف و خوار را قدرت می بخشد و آنها را وارثان زمین قرار می دهد و اینکه فرمود:(وتمت کلمت ربک ...)برای این بود که برساند به سلطنت رسیدن بنی اسرائیل و هلاک کردن دشمنان ایشان ، موافق قضای حتمی خداوند بوده که موسی (ع )نیز قبلا وعده آن را به بنی اسرائیل داده وبه آنها فرمود:(عسی ربکم ان یهلک عدوکم و یستخلفکم فی الارض ) و مراد از (تمامیت کلمه )خارج شدن آن از حالت قوه و استعداد و رسیدن به مرحله فعلیت و وقوع است و خداوند علت این قضای حتمی خود را صبربنی اسرائیل بر مصائب و دشواریها بیان می کند . و در آخر می فرماید:دشمنان آنها را به کلی زیر و رو کردیم و تمام ابنیه وقصوری که ساخته بودند ویران نمودیم .
@quran