Gap messenger
Download

📌 نگاهی بر قلمرو ضلال و ضالّه

❇ استاد سیدنقی موسوی در درس‌گفتار «فقه معلمی» تصریح کرد؛

🔻 الاضلال حرام و عدم الهدایه متعلم اضلال؛ عدم الهدایه حرام

🔹 تقریر اول: اضلال در شغل معلمی حرام است؛ عدم هدایت نوعی اضلال است و حرام است.

🔹 تقریر دوم: اضلال حرام است عدم هدایت مقدمه اضلال است.

🔹 تفاوت دو تقریر در مصداقیت و مقدمیت است.

🔻 نقد تقریر اول:

🔰 هدایت نکردن خودش مصداق اضلال نمی‌باشد؛ چرا که هدایت نکردن در مورد جایی که باید هدایت کند و نکرده، اضلال است. در حالی که موضوع بحث این است آیا معلم شأنیت هدایت دارد یا ندارد.

🔰 هدایت نکردن معلم نوعی اضلال است، ولی هدایتگری معلم که خودش آگاهی ندارد نوعی اضلال است؟

🔻 نقد تقریر دوم:

🔰 عدم الهدایه در آنجایی که شخص شأنیت هدایت دارد و هدایت نکرده، زمینه‌چینی برای ضلال است، ولی دلیلی نمی‌شود به طور کلی هدایت نکردن را مقدمه گمراهی و ضلال بدانیم.

🔰 نتیجه: هیچ کدام از دو تقریر از استدلال تمام و کافی نبوده؛ فلذا استدلال تمام نیست و قابل استناد نمی‌باشد و دلیل اعم از مدعا است.

🔹 در کاربردهای قرآنی، ضلال و هدایت در مقابل هم قرار گرفته‌اند؛ لذا به لحاظ کاربست‌های قرآنی راه هدایت و ضلالت دوتاست و هدایت کارکرد دین بوده و اضلال در مقابل آن می‌باشد.

🔹 قلمرو ضلال و ضالّه تا جایی است که در مقابل راه حق و راه اسلام باشد و دیگران را از اسلام دور کند؛ بنابراین حوزه اضلال منوط به عقاید نبوده و در حوزه اخلاق و فقه، نیز مطرح می‌شود.

ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم

🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com

28 January 2020 | 11:20