Gap messenger
Download
Pinned Message
به کانال پشتیبان داستان نویس نوجوان در پیام رسان گ ...

داستان: پدر و مادر
نویسنده: الهه نجفی جهانی

برای خواندن این نوشته، از لینک زیر اقدام کنید! 😉👇

https://dastannevis.com/15881/

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

شما هم میتونید از طریق این لینک داستان هاتون رو ارسال کنید تا براتون رایگان توی سایت منتشر کنیم 😃:
https://dstn.ir/new-post

30 January 2023 | 12:12

داستان: من، یک کارآگاه هستم.
نویسنده: ماهان خلیلی

برای خواندن این نوشته، از لینک زیر اقدام کنید! 😉👇

https://dastannevis.com/15875/

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

شما هم میتونید از طریق این لینک داستان هاتون رو ارسال کنید تا براتون رایگان توی سایت منتشر کنیم 😃:
https://dstn.ir/new-post

30 January 2023 | 12:06

داستان: قصه عشق
نویسنده: الهه نجفی جهانی

برای خواندن این نوشته، از لینک زیر اقدام کنید! 😉👇

https://dastannevis.com/15873/

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

شما هم میتونید از طریق این لینک داستان هاتون رو ارسال کنید تا براتون رایگان توی سایت منتشر کنیم 😃:
https://dstn.ir/new-post

30 January 2023 | 12:03

راهکاری برای تمرکز و خلاقیت بیشتر


کارن فورد می‌گوید :« مردم هرگز به چیزهایی که خود را در حال انجام آن نبینند، نخواهند رسید.» برای اینکه آمادگی انجام کاری را داشته باشیم باید خود را در موقعیت انجام آن قرار بدهیم.

از راهکارهایی که به من کمک می‌کند تا خودم را در موقعیت انجام کارها قرار دهم و اهداف قابل اجرایم را به‌ صورت عینی دنبال کنم تهیه چک لیست هفتگی است. در پایان هر هفته لیستی از کارهایی که در آن نیاز به پیشرفت دارم، تهیه می‌کنم.

دنبال کردن پیشرفت نوشتاری‌ام با این روش باعث می‌شود تا برنامه های نوشتنم را با احساس و هیجان بیشتری دنبال کنم و موفقیت هایم را در کوتاه مدت جشن بگیرم. مهم نیست موفقیت‌ها چقدر کوچک هستند، من با خرید یک هدیه کوچک‌ برای خودم،‌ آن را کامل می‌کنم. این روش ترغیبم‌ می‌کند تا تمام‌قوایم‌ را برای ادامه به کار بگیرم و بجای پریدن از موضوعی به موضوع دیگر، با تمرکز روی چیزهای لازم، قدم به قدم پیش بروم.

به گفته جان مکسول در کتاب بسیار ارزشمند «هنر اندیشیدن» :«خلاقانه فکر کردن کار سختی است اما تفکر خلاق با اختصاص تمرکز و زمان کافی، روی هم انباشته می‌شود و خلاقیت فرد را افزایش می‌دهد.»


http://dastannevis.com

29 January 2023 | 10:25

جلسات داستان خوانی در گروه داستان نویس نوجوان آغاز شد 😉:

https://t.me/dastannevis_group

29 January 2023 | 10:04

توصیه‌های «لی اسمیت» در مورد رمان نویسی :



۱ ) روزنامه ای محلی را یک هفته بخوان. خبر ماجراهایی را که جنبه ی انسانی دارند از روزنامه ببر و به هر یک همچون موضوعی برای نوشتن رمان نگاه کن.


۲ ) در سمساری ها و حراجی ها به دنبال اشیایی بگرد که ممکن است در زندگی گذشته یا حال شخصیت هایت از آنها استفاده شده باشد.


۳ ) فهرستی تهیه کن از ماجراهایی که داستان آنها را در کودکی شنیده ای. یکی از آنها را با صدای راوی آن بنویس. اگر راوی دیگری هم بوده و ماجرا را یکسره طوری دیگری نقل کرده، روایت او را هم بنویس و به امکان بروز تنش های ناشی از وجود تفاوت بین آنها توجه کن.


۴ ) فرض کن شخصیت رمانت برخی از وقایع دوران کودکی خود را فراموش کرده است. ببین که به یادآوردن یکی از آنها چطور ممکن است. داستانی را که درباره ی زندگی او نقل می کنی تحت تاثیر قرار دهد.


۵ ) صحنه ای بنویس که نشان دهد شخصیت در جهانی زندگی می کند که گویی به آن تعلق ندارد.


۶ ) کارهایی را در نظر بگیر که می دانی ممکن است شخصیت هایت در روز خاصی از زندگی خود انجام دهند. صحنه یا اولین فصل را به اتفاقی کاملا متفاوت در آن روز اختصاص بده.


۷ ) آخرین جمله های رمانت را بر کاغذی بنویس و آن را به دیوار سنجاق کن تا بدانی مقصدت کجاست. ناچار نیستی که این آخرین سطور را واقعا در پایان داستانت بیاوری


📚 اندیشه های نو در رمان نویسی

باربارا شوپ

http://dastannevis.com

29 January 2023 | 09:24

اهدافتان را به زبان حال بنویسید...

اینکار باعث میشود ذهن ناخود آگاهتان مسیری با کمترین مقاومت انتخاب کند....

پس افکارتان را به زمان حال و اول شخص بنویسید, انگار که واقعیت دارند.

http://dastannevis.com

29 January 2023 | 08:24

#تیزر فیلم « پسر، موش کور، روباه و اسب 2022 »

این فیلم حول محور شخصیت‌هایی می‌چرخد که در یک روز بهاری در بیابان بین آنها رابطه برقرار می‌شود و مضامین انسانیت، همدلی و مهربانی را بررسی می‌کند.

http://dastannevis.com

29 January 2023 | 08:01

تنه داستان

تنه داستان - اگر بتوان مرز مشخصی برای آن در نظر گرفت - رکن دوم داستان است و عبارت است از فرایندی که از لحظه نامتعادل بودن سیر زندگی آدم با آدم های داستان آغاز می شود و با رسیدن به بحرانی ترین نقطه آن (اوج) پایان می گیرد.

نقاط برجسته تنه داستان از این قرار است: گره افکنی، بحران، اوج.

http://dastannevis.com

29 January 2023 | 07:23

فرمان دهم نویسندگی


نویسندگان ایرانی کمتر از دشواری‌های نوشتن و طرز سلوکشان در نویسندگی صحبت کرده‌اند. این در حالی است که صحبت دربارهٔ نوشتن از ضروریات کار نویسنده است.

راه جبران این کمبود این است که همه ما که دست به قلم می‌شویم، از نوشتن، بیشتر بگوییم و هراز چندی خود زندگی نامه ای کوتاه از طرزسلوکمان بنویسیم. نوشتن ده فرمان نویسندگی، از جمله این کارهاست. می‌توانید هر چند وقت یکبار در اصول آن تجدیدنظر کنید.

ده فرمان اخیر نویسندگی من به قرار زیر است:

۱.آنلاین ننویس

۲. از خواب و خیال هایت بیشتر بنویس.

۳.بهترین زمان‌ها را برای نوشتن انتخاب کن.

۴. گاهی از هر کس و‌ هر چیز دوست داری تقلید کن.

۵. در امتحان کردن نترس باش.

۶.از هر موقعیتی برای نوشتن مطلب تازه استفاده کن

۷. دنیای کتابها را به روی خود نبند.

۸. همه زمان‌ها و مکان ها را برای نوشتن امتحان کن.

۹. دنیای مورد علاقه ات را خلق کن.

۱۰. هراز چندی خود زندگی نامه ای کوتاه بنویس.


«بیوگرافی شما جایی است که در آن به جزئیات می‌پردازید و با نوشتن آن، با این حقیقت مواجه می‌شوید که چه چیزی برای‌تان اهمیت دارد. بنابراین علاوه بر اینکه فضایی ایجاد می‌کند تا ایده‌هایی به ذهنتان بیاید، می‌تواند شرایط را برای عملی کردن آن ایده‌ها و ایجاد تغییرات لازم فراهم ‌کند.»


http://dastannevis.com

29 January 2023 | 06:01
29 January 2023 | 06:01

همۀ ما زندگی می‌کنیم اما یک در هزاران در میان ما زندگی را درک می‌کند و می‌تواند آن را بیان کند، بنویسد و روی کاغذ بیاورد.

مهشید امیرشاهی

http://dastannevis.com

29 January 2023 | 05:21

☁❄☁

لازم نیست برای نوشتن ، از آدم‌هایی بگویید که اصلاً نمی‌شناسید. سراغ زندگی‌ای بروید که تجربه‌­اش کرده‌اید یا حداقل از نزدیک شاهدش بوده‌اید، در غیر این صورت خراب می‌شود. برای مثال اگر تابه‌حال شبی را در قصری قدیمی اقامت نکرده‌اید، بلندپروازی را کنار بگذارید و داستانتان را در یکی از همان خوابگاه‌هایی که یک عمر زندگی‌تان را در آن گذرانده‌اید پیش ببرید.

جان بنویل


http://dastannevis.com

29 January 2023 | 05:01

☁❄☁

رالف والدو امرسون گفته است:

«برای به کار انداختن تخیل و در اختیار گرفتن مسیر آن، فهرست های ساده ای از کلمه ها کافی است.»

در روز، هر روز ، هزار کلمه بنویسید، میز کارتان را دور از چشم اندازهای اغوا کننده قرار دهید، درباره داستانتان صحبت نکنید، آن را بنویسید و ادامه بدهید.

ایدهٔ فلانری اوکانر درباره نوشتن بسیار الهام بخش است. او می‌گوید:
«کار نویسنده نفوذ در معانی و آشکار کردن حقایق نهفته در لایه‌های زیرین آن است. او در کتاب «راز و روش» می‌نویسد: «نویسنده باید دیدگاهی متعالی داشته باشد ؛ نوعی دیدگاه که قادر است در یک تصویر یا موقعیت، لایه‌های مختلف واقعیت را ببیند.»

پس سعی کنید آن چیز مرموز نهفته، در زیر سطح واقعیت که نمی‌توان به راحتی توضیحش داد یا فهمید، را ببینید و به تصویر بکشید.


منبع: کتاب «حرفه داستان نویس»

http://dastannevis.com

29 January 2023 | 04:58

☁❄☁

«آدم باید به دیدن، به خوب دیدن عادت کند. خیلی ها اصلا نمی بینند. آدم باید عادت کند که چشمانش بدون آن که تعمدی داشته باشد، همه چیز را دقیق ببیند... بدون آنکه تعمدی داشته باشد. این طور نیست من وقتی به کسی نگاه می کنم پیش خودم بگویم: یک چانه ی گرد خوب تراشیده شده، یا فلان قدر شیار عمیق در پیشانی بلند. این آدم در خاطر من نقش می بندد بی آنکه تعمدی داشته باشم. چشم را باید به چنین نگاهی عادت داد.»

احمد محمود

منبع: حکایت حال «گفتگو با احمد محمود» نوشته لیلی گلستان


http://dastannevis.com

29 January 2023 | 03:58

☁❄☁
«نویسندگی، کشف شگردهای نو است.»

احمد محمود


نویسنده باید مدام در حال کشف باشد. کشف برای بهتر نوشتن، کشف شگردهای نو. مثلا من در ثبت یک مکالمه تلفنی نوشتم: «فلانی گفت، حالت چه طوره؟ و شنید...». می دانی این «شنید» یک کشف است. خیلی از نویسنده ها می نویسند: «حسین گفت، حالت چه طوره؟ و از آن طرف سیم علی در جوابش گفت...» یا در بعضی از فیلم های تلویزیونی اصلا این صحنه را نمی توانند در بیاورند. حسین می پرسد حالت چه طور است، و در همان صحنه از گوشی تلفن صدای طرف مقابلش هم پخش می شود. یا حتی نمی توانند صحبت های یک نفر را طوری تنظیم کنند که سئوالات طرف مقابل در آن مستتر باشد و ما فقط از حرف های این یکی بتوانیم بفهمیم که آن دیگری هم چه دارد می گوید. همین کشف های کوچک باید مدام پهلوی هم قرار بگیرند و سبک نوشتن را ارتقا بدهند.»


http://dastannevis.com

29 January 2023 | 02:57

☁❄☁

نکته اصلی برای تمرین نوشتن، نگارش با زمان تعیین‌شده است. شاید زمانی که برای خود تعیین می‌کنید، ۱۰ یا ۲۰ دقیقه یا یکساعت باشد. این به خودتان بستگی دارد. شاید نخست بخواهید از ده دقیقه شروع کنید و پس از یک هفته بر آن بیفزایید.


ناتالی گلدبرگ
📚تا می‌توانی بنویس

http://dastannevis.com

29 January 2023 | 12:57

جسارت نوشتن


اگر می‌خواهی در صف نویسندگان درآیی

نیاز به ده سال کار بی‌وقفه داری

اگر می‌خواهی بر شانهٔ نویسندگان بزرگ بنشینی

نیاز به ده سال خواندن و نوشتن مداوم داری


اگر می‌خواهی به جسارت نوشتن دست پیدا کنی

نیاز به سالها دود چراغ خوردن داری

اگر می‌خواهی جامه نویسندگان بر تن کنی

نیاز به نوشتن و باز هم نوشتن داری

آری برای کار کردن با قلم و کاغذ

باید به نوشتن و خواندن بی‌حد و مرز ادامه دهی

و ‌تازه پس از آن هم هیچ تضمینی نیست که سری میان سرها درآوری

اما تو یک نویسنده‌ای و کارت نوشتن است.

به قول جی. پارینی: «نوشتن یک کتاب وقت زیادی نمی‌برد، فقط گاهی بیست و هفت سال طول می‌کشد.»


http://dastannevis.com

29 January 2023 | 11:28

هر کسی به اندازۀ اندیشه‌اش کلمه دارد.


نیما یوشیج
http://dastannevis.com

29 January 2023 | 09:45

اساسی‌ترین نکتهٔ داستان‌نویسی

بخشی از مقالهٔ «ماهیت و هدف داستان»
فلانری اوکانر

یکی از معمول‌ترین و غم انگیز ترین مناظر، منظر نویسنده بسیار حساسی است که شم قوی روانکاوی دارد ولی سعی می‌کند صرفا با استفاده از این ویژگی‌ داستان بنویسد. این است که جملات احساس برانگیز یا پرمعنا را یکی پس از دیگری روی کاغذ می‌آورد اما حاصل کارش بسیار ملال آور است. حقیقت این است که مواد خام داستان، پیش پا افتاده است. داستان راجع به چیزهای انسانی است و انسان از خاک است. پس اگر عارتان می‌آید خاکی شوید بهتر است اصلا داستان ننویسید. چرا که داستان‌نویسی هنری تقریبا تجسمی است.

یکی از زنان نویسنده مورد علاقه من، در نامه‌ای که برایم فرستاده، نوشته که از فلوبر یادگرفته که می‌شود با سه تا ضرب قلم جاندار و پراحساس، تصویری واقعی از یک شیء به دست داد. به نظر او این به خاطر این است که ما پنج حس داریم و اگر نویسنده‌ای فاقد هر یک از این حواس باشد، بدا به حال او. ولی اگر همزمان از دوتا از این حواس محروم باشد، دیگر تقریبا حضور ندارد.

همه جملات رمان مادام بووآری شگفت انگیز است اما همیشه جملاتی چند از یکی از صفحات آن مرا به تحسین وامیدارد. فلوبر با اشاره به مواقعی که «اما» در حضور شارل پیانو می‌نوازد می‌نویسد:


«زن با اعتماد به نفس فراوان پیانو می‌نواخت و بدون وقفه بر دکمه‌های سرتاسر آن انگشت می‌گذاشت. بر اثر هنرنمایی او این ساز کهنه چنان به صدا درمی‌آمد و آهنگ دلنوازی از آن شنیده می‌شد که هرگاه پنجره باز بود صدای آن از آن سوی دهکده شنیده می‌شد و غالب اوقات منشی دادگاه که با سربرهنه و دمپایی از خیابان می‌گذشت، با همان پرونده‌های زیر بغلش، می‌ایستاد تا به صدای آن گوش کند.»


هر چه بیشتر به این جملات نگاه کنید، بیشتر چیز یاد می‌گیرید. در یک طرف این جملات اما را می‌بینیم و ابزار جامد موسیقی او یعنی پیانو را که آهنگ دلنوازی از آن شنیده می‌شود و در آن طرف آن، در آن سوی روستا هیکل ملموس منشی و دمپایی که به پا کرده است. شاید فکر کنیم با توجه به اتفاقاتی که در جاهای دیگر رمان برای اما می‌افتد آهنگ دلنواز پیانو و دمپایی‌های منشی دادگاه و پرونده‌هایی که در دست دارد چندان مهم نیست، اما فلوبر مجبور است ابتدا روستایی باور کردنی خلق کند، بعد اما را در آن قرار دهد. یادمان نرود که اژ نظر داستان ‌نویس‌ها پرداختن به افکار والا و احساسات مهیج ضرورت کمتری دارد تا پرداختن به دمپایی منشیان دادگاه. اگر چه نباید به محض آموختن این نکته از آن سواستفاده شود.


📚فن داستان‌نویسی
ویرایش شد

http://dastannevis.com

29 January 2023 | 09:09