افتتاح شد
ولادت امام هشتم حضرت امام رضا(علیه السلام) مبارک باد
+بنابه فرمایشات مقام معظم رهبری، سایت فانوس چهاردهم در ولادت امام رضا علیه السلام راه اندازی شد...
⚘⚘ فانوس چهاردهم ⚘⚘
#هدف
ما اگر تحقیق را جدی نگیریم، باز سالهای متمادی بایستی چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشه ی دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا از آثار تألیفی بر اساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم. این نمیشود؛ این وابستگی است؛ …(سید علی خامنه ای-۱۳۸۶)
+تشکیل کارگروه های علمی.
+آموزش روش های پژوهشی نوین برای پژوهشگران و افراد مبتدی.
+جذب پژوهشگران نخبه.
+و...
#آموزش
با مراجعه به سایت، شما میتوانید پژوهش و تحقیق را بصورت گام به گام فرا بگیرید.
*این مقاله برای پژوهشگران و همچنین افراد مبتدی توصیه می شود.
#به_جمع_ما_بپیوندید
جهت ثبت نام در این کارگروه پژوهشی، بروی لینک زیر کلیک نمایید:
http://fanoos14.ir/?page_id=853
*درصورت مواجهه با مشکل در فرایند ثبت نام، به این آیدی پیام بدهید.
@montazer313_14
سایت فانوس چهاردهم:
http://Www.Fanoos14.ir
کانال فانوس چهاردهم
@fanoos14_ir
جهت سهیم شدن در این پویش علمی، #منتشر نمایید
⚘⚘⚘
فقط #یک روز دیگر تا میلاد امام هشتم و #افتتاح سایت فانوس چهاردهم
⚘⚘⚘
#جذب_پژوهشگر
علاقه مندان به پژوهش، میتوانند عرصه پژوهشی خودرا انتخاب نمایند.
#آموزش
بزودی... آموزش کاربردی پژوهش و تحقیق
#به_جمع_ما_بپیوندید
جهت انتخاب "عرصه پژوهشی" بروی لینک زیر کلیک کنید:
https://docs.google.com/forms/d/14mRMBSgfli5WxMsUmtO7FC55YI9dzkozt8ho36AH62w/viewform?userstoinvite=navidq114@gmail.com&ts=5eeb5f11&actionButton=1&edit_requested=true
http://Www.Fanoos14.ir
گروه فرهنگی فانوس چهاردهم
لطفا #منتشر شود⚘
http://khamenei.ir
سردار بزرگ و پر افتخار اسلام آسمانی شد
انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
#سپهبد_قاسم_سلیمانی
با سلام و احترام
گروه ما در ایتا راه اندازی شده است...
لطفا در گروه واقع در برنامه #ایتا عضو شوید.
http://eitaa.com/anvare_vahy
موضوع: #رزق_رسانی_خدا_به_بندگان
سوره/آیه: #الذاریات /22
وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُون
و روزى شما با همه وعدهها كه به شما مىدهند در آسمان است.
بررسی آیه با علم : #صرف #نحو #کلام #لغت :
خداوند روزى شما را از آسمان براى شما فرود خواهد آورد، بدين صورت كه باران را بر شما فرود مىآورد، تا زمين انواع و اقسام خوراكيها و پوشاكيها، و اشياء مفيد را براى شما بروياند.
بعضى هم گفتهاند: منظور از رزق مذكور در آسمان، ساير اسباب رزق است، يعنى خورشيد و ماه و ستارگان و اختلافى كه در طول سال در نقطههاى طلوع و غروب آنها هست، كه همين اختلاف باعث پديد آمدن فصول چهارگانه و پشت سر هم قرار گرفتن شب و روز است، و همه اينها اسباب رزقند. (پس در آيه شريفه يا مضاف كلمه رزق حذف شده كه تقدير آن" و فى السماء اسباب رزقكم" است و يا مجاز گويى شده، بدين معنى كه وجود سبب رزق در آسمان را وجود خود رزق خوانده.)
+ممكن هم هست بگوييم اصلا منظور از آسمان معناى لغوى كلمه- كه جهت بالا باشد- نيست، بلكه منظور از آن، عالم غيب باشد، چون همه اشياء از عالم غيب به عالم شهود مىآيند، كه يكى از آنها رزق است كه از ناحيه خداى سبحان نازل مىشود. مؤيد اين معنا آيات زير است كه همه موجودات را نازل شده از ناحيه خدا مىداند:" وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ" و" وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ" ، و آيه" وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ" كه به طور كلى همه موجودات را نازل شده از ناحيه خدا مىداند.
+و مراد از رزق هم تمامى موجوداتى است كه انسان در بقائش بدانها محتاج و از آنها بهرهمند است، از خوردنيها و نوشيدنيها و پوشيدنيها و مصالح ساختمانى و همسران و فرزندان و علم و قوت و ساير اينها از فضائل نفسانى.
نکته های کاربردی آیه :
مراد از رزق تمامى موجوداتى است كه انسان در بقائش بدانها محتاج و از آنها بهرهمند است.
//باران و اقسام خوراکی ها و پوشیدنیها و مصالح ساختمانی و همسران و فرزندان و علم و قوت را خداوند رزق ما قرار داده.//
// خورشيد و ماه و ستارگان و اختلاف در نقطه طلوع و غروب (فصل های 4گانه) و شب و روز، سبب های رزق هستند.//
┏━━┓
@Anvare_vahy : آدرس کانال
┗━━┛
موضوع: #عبادت_خدا_هدف_آفرینش_جن_و_انس
سوره/آیه: #الذاریات / 56
وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون
و جن و انس را جز براى آنكه مرا بپرستند، نيافريدهام
بررسی آیه با علم : #نحو #فلسفه #کلام :
+ جمله" إِلَّا لِيَعْبُدُونِ" استثنايى است از نفى، و شكى نيست كه اين استثناء ظهور در اين دارد كه خلقت بدون غرض نبوده، و غرض از آن منحصرا عبادت بوده، يعنى غرض اين بوده كه خلق، عابد خدا باشند، نه اينكه او معبود خلق باشد، چون فرموده" الا ليعبدون" يعنى:
تا آنكه مرا بپرستند، و نفرموده: تا من پرستش شوم يا تا من معبودشان باشم.
علاوه بر اين، غرض هر چه باشد پيداست امرى است كه صاحب غرض به وسيله آن استكمال مىكند، و حاجتش را برمىآورد، در حالى كه خداى سبحان از هيچ جهت نقص و حاجتى ندارد. تا به وسيله آن غرض نقص خود را جبران نمايد و حاجت خود را تامين كند.
+از جهتى ديگر فعلى كه بالآخره منتهى به غرضى كه عايد فاعلش نشود لغو و سفيهانه است، لذا نتيجه مىگيريم كه خداى سبحان در كارهايى كه مىكند غرضى دارد، اما غرضش ذات خودش است، نه چيزى كه خارج از ذاتش باشد، و كارى كه مىكند از آن كار سود و غرضى در نظر دارد، ولى نه سودى كه عايد خودش گردد، بلكه سودى كه عايد فعلش شود.
+ اينجاست كه مىگوييم خداى تعالى انسان را آفريد تا پاداش دهد، و معلوم است كه ثواب و پاداش عايد انسان مىشود، و اين انسان است كه از آن پاداش منتفع و بهرهمند مىگردد، نه خود خدا، زيرا خداى عز و جل بى نياز از آن است. و اما غرضش از ثواب دادن خود ذات متعاليش مىباشد، انسان را بدين جهت خلق كرد تا پاداش دهد، و بدين جهت پاداش دهد كه اللَّه است.
+پس پاداش كمالى است براى فعل خدا، نه براى فاعل فعل كه خود خدا است، پس عبادت غرض از خلقت انسان است، و كمالى است كه عايد انسان مىشود، هم عبادت غرض است و هم توابع آن- كه رحمت و مغفرت و غيره باشد. و اگر براى عبادت غرضى از قبيل معرفت در كار باشد، معرفتى كه از راه عبادت و خلوص در آن حاصل مىشود در حقيقت غرض أقصى و بالاتر است، و عبادت غرض متوسط است.
نکته های کاربردی آیه :
خداى سبحان در كارهايى كه مىكند غرضى دارد
خلقت بدون غرض نبوده، و غرض از آن منحصرا عبادت بوده
خداى سبحان از هيچ جهت نقص و حاجتى ندارد
خداوند كارى كه مىكند از آن كار سود و غرضى در نظر دارد، ولى نه سودى كه عايد خودش گردد، بلكه سودى كه عايد فعلش شود.
آدرس کانال: @Anvare_Vahy
با سلام و احترام
گروه ما در ایتا راه اندازی شده است...
لطفا در گروه واقع در برنامه #ایتا عضو شوید.
http://eitaa.com/anvare_vahy
اجه با شكست گردد زبان اعتراض و ملامت و شماتت مردم بر او بسته است، زيرا كسى به نتيجه كار خودش اعتراض نمىكند، نه تنها اعتراض نخواهد كرد بلكه دلسوزى و غمخوارى نيز مىكند.
+كلمهى «شُوْر» در اصل به معنى مكيدن شيرهى گلها توسط زنبور است. در مشورت كردن نيز انسان بهترين نظريهها را جذب مىكند. مولوى مىگويد:
كاين خردها چون مصابيح، انور است بيست مصباح، از يكى روشنتر است.
نکته های کاربردی آیه :
نظام حكومتىاسلام، بر مبناى محبّت و ارتباط تنگاتنگ با مردماست. «حَوْلِكَ»
مشورت كردن، منافاتى با حاكميّت واحد و قاطعيّت ندارد. «وَ شاوِرْهُمْ ... فَإِذا عَزَمْتَ»
خطاكارانِ پشيمان و گنهكاران شرمنده را بپذيريدو جذب كنيد. «فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ»
پیامبر با اخلاق نرم و ملایم، اسلام رابا سرعت فوق العاده سریع، پیش بردند و اسلام به سرعت گسترش یافت.
یکی از روش های تربیتی این است که با دیگران خلق و خوی و رفتار نرم داشته باشیم.
افراد خشن و سختگير نمىتوانند مردمدارى كنند. «لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ»
اگر بجای اخلاق نرم و ملایم ، اخلاق خشن و درشتی داشته باشیم، مسلمانان از ما پراکنده می شوند.
(با استفاده از کتاب ،سیری در سیره نبوی از شهید مطهری، صفحه203 تا 207)
نرمش با مردم، يك هديهى الهى است. «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ»
اصولا مردمى كه كارهاى مهم خود را با مشورت و صلاحانديشى يكديگر انجام ميدهند و صاحبنظران آنها به مشورت مىنشينند، كمتر گرفتار لغزش مىشوند.
بعكس افرادى كه: گرفتار استبداد راى هستند و خود را بى نياز از افكار ديگران مىدانند- هر چند از نظر فكرى فوق العاده باشند- غالبا گرفتار اشتباهات خطرناك و دردناكى مىشوند.
آدرس کانال: @Anvare_Vahy
موضوع: #جنگ_روانی_افراد_سست_ایمان
سوره/آیه: #آل عمران / 159
فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلين+
رحمت خدا تو را با خلق، مهربان و خوش خوى گردانيد، و اگر تند خو و سخت دل بودى مردم از پيرامون تو متفرق مىشدند، پس چون امت به نادانى در باره تو بد كنند از آنان درگذر و از خدا بر آنها طلب آمرزش كن و براى دلجويى آنان در كار جنگ مشورت نما ليكن آنچه را كه خود تصميم گرفتى با توكل به خدا انجام ده كه خدا آنان را كه بر او اعتماد كنند دوست دارد و يارى مىكند
بررسی آیه با علم : #صرف #بلاغت #کلام #تاریخ #لغت :
+كلمه:" فظ" به معناى جفا كار بى رحم است و غليظ بودن قلب كنايه است از نداشتن رقت و رأفت.
+خطاب در اصل معنا در حقيقت باز به عموم مسلمين است و مىخواهد بفرمايد: رسول ما به رحمتى از ناحيه ما نسبت به شما مهربان شده است، و به همين جهت به او امر كرديم كه از شما عفو كند و برايتان استغفار نمايد و با شما در امور مشورت كند، و وقتى تصميمى گرفت بر ما توكل كند.
+ عبارت" اسْتَغْفِرْ لَهُمْ" هر چند مطلق است، و اختصاصى به مورد بحث آيه ندارد، و ليكن موارد حدود شرعى و امثال آن را شامل نمىشود، (و چنان مطلق نيست كه حتى اگر فردى مرتكب قتل شد او را هم ببخشايد و يا اگر زنا كرد تنها برايش طلب مغفرت كند و ديگر حد شرعى را بر او جارى نسازد) چون اگر اطلاق تا اين مقدار شمول داشته باشد باعث لغو شدن تشريع مىگردد.
+ موضوع مشاوره در اسلام با اهميت خاصى تلقى شده، پيغمبر اكرم ص با اين كه قطع نظر از وحى آسمانى آن چنان فكر نيرومندى داشت كه نيازى به مشاوره نداشت براى اينكه از يك سو مسلمانان را به اهميت مشورت متوجه سازد تا آن را جزء برنامههاى اساسى زندگى خود قرار دهند، و از سوى ديگر، نيروى فكر و انديشه را در افراد پرورش دهد، در امور عمومى مسلمانان كه جنبه اجراى قوانين الهى داشت (نه قانونگذارى) جلسه مشاوره تشكيل مىداد، و مخصوصا براى رأى افراد صاحب نظر ارزش خاصى قائل بود، تا آنجا كه گاهى از رأى خود براى احترام آنها، صرف نظر مينمود چنان كه نمونه آن را در جنگ" احد" مشاهده كرديم و مىتوان گفت: يكى از عوامل موفقيت پيامبر ص در پيشبرد اهداف اسلامى همين موضوع بود.
+از اين گذشته استبداد راى، شخصيت را در توده مردم مىكشد و افكار را متوقف مىسازد، و استعدادهاى آماده را نابود مىكند، و به اين ترتيب بزرگترين سرمايههاى انسانى يك ملت از دست مىرود.
+ بعلاوه كسى كه در انجام كارهاى خود با ديگران مشورت مىكند، اگر مواجه با پيروزى شود كمتر مورد حسد واقع مىگردد، زيرا ديگران پيروزى وى را از خودشان مىدانند و معمولا انسان نسبت به كارى كه خودش انجام داده حسد نمىورزد و اگر احيانا مو
موضوع: #صفات_بندگان_خدا
سوره/آیه: #الانسان / 9
إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُورا
و (گويند) ما فقط براى رضاى خدا به شما طعام مىدهيم و از شما هيچ پاداش و سپاسى هم نمىطلبيم.
بررسی آیه با علم : #صرف #بلاغت #کلام #تاریخ #لغت :
+اين آيه چهارمين عمل برجسته ابرار را اخلاص مىشمرد، و مىفرمايد: آنها مىگويند: «ما شما را تنها به خاطر خدا اطعام مىكنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمىخواهيم»
+منظور از" وجه اللَّه" همان ذات خدا است، و گرنه خدا" صورت" جسمانى ندارد.
+معناى اينكه عملى به خاطر وجه اللَّه انجام شود اين است كه در انجام عمل اين نتيجه منظور گردد كه رحمت خداى تعالى و خشنوديش جلب شود، منظور تنها و تنها اين باشد و ذرهاى از پاداشهايى كه در دست غير خداى تعالى است منظور نباشد
+ اصولا در اسلام ارزش عمل به خلوص نيت است، و گرنه اعمالى كه انگيزههاى غير الهى داشته باشد، خواه رياكارانه باشد، و يا به خاطر هواى نفس، و يا تشكر و قدردانى مردم، يا پاداش مادى، و هيچگونه ارزش معنوى و الهى ندارد.
+ خداى تعالى مىخواهد ايشان را به آن اخلاصى كه از باطن آنان خبر دارد بستايد، و بفهماند كه اين طايفه چنين مردمى بودند، و اطعامشان صرفا به خاطر خدا بود.
نکته های کاربردی آیه :
عمل انسان به اين انگيزه از انسان سر بزند كه باعث رضاى اوست، و او محبوب ما و رضايتش منظور ما است، براى اينكه او جميل على الاطلاق است، و به تعبير ديگر: برگشت چنين عملى به اين است كه انسان خداى را تنها به اين جهت عبادت كند كه او اهليت عبادت و استحقاق آن را دارد.
در اسلام ارزش عمل به خلوص نيّت است، و گر نه اعمالى كه انگيزههاى غير الهى داشته باشد، هيچ گونه ارزش معنوى و الهى ندارد.
آدرس کانال: @Anvare_Vahy
اختلاف، تغيير وتكامل، لازمهى نظريات انسان است. «لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً»
براى ابطال هر مكتبى، بهترين راه كشف و بيان تناقضهاى آن است.
/// او خدای واحد قهار است چراکه او از کسانی نیست که گذشت ایام و تحول و تکامل موجود در سراسر عالم، در او اثر بگذارد.///
آدرس کانال: @Anvare_Vahy
موضوع: #نام_موضوع
سوره/آیه: #النساء /82
أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيرا
آيا در قرآن از روى فكر و تأمل نمىنگرند؟ و اگر از جانب غير خدا بود در آن اختلافى بسيار مىيافتند.
بررسی آیه با علم : #بلاغت #منطق #کلام #تاریخ:
+و مراد آيه اين است كه مخالفين قرآن را تشويق كند به دقت و تدبر در آيات قرآنى و اينكه در هر حكمى كه نازل مىشود و يا هر حكمتى كه بيان مىگردد و يا هر داستانى كه حكايت مىشود و يا هر موعظه و اندرزى كه نازل مىگردد، آن نازل شده جديد را به همه آياتى كه مربوط به آن است عرضه بدارند چه آيات مكى و چه مدنى، چه محكم و چه متشابه، آن گاه همه را پهلوى هم قرار دهند تا كاملا بر ايشان روشن گردد كه هيچ اختلافى بين آنها نيست.
+كتابى است كه الفاظش شبيه به هم، هر جزء آن با جزء ديگر شبيه است، كتابى است كه از شنيدن آياتش پوست بدن جمع مىشود.
+همه اين معارف و اين مواعظ را به وسيله آياتى بيان فرموده كه در طول بيست و سه سال بتدريج نازل شده، آن هم در حالات مختلف، بعضى در شب و بعضى ديگر در روز، بعضى در سفر و بعضى در حضر، آياتى در حال جنگ و آياتى ديگر در حال صلح، قسمتى در حالت ضراء و قسمتى در حال سراء، بعضى در حال شدت و بعضى در حال رخاء و در عين حال وضع خود آيات از نظر بلاغت خارق العاده و معجزهآسا فرق نكرده، معارف عاليه و حكمتهاى ساميه و قوانين اجتماعى و فرديش دستخوش نوسان و تغيير نگشته، بلكه آنچه در آخر بيست و سه سال نازل شده به آنچه در اول نازل شده انعطاف و توجه دارد و جزئيات و شاخ و برگهايش همه به اصول و رگ و ريشههايش بر مىگردد، تفاصيل شرايعش با تجزيه و تحليل به حاق توحيد خالص
نکته های کاربردی آیه :
انديشه نكردن در قرآن، مورد توبيخ و سرزنش خداوند است. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ»
انديشه نكردن در قرآن، مورد توبيخ و سرزنش خداوند است. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ»
تدبّر در قرآن داروى شفابخش نفاق است. وَ يَقُولُونَ طاعَةٌ ... أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ ...
راه گرايش به اسلام و قرآن، "انديشه" و "تدبر" است نه تقليد. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ»
قرآن همه را به تدبّر فراخوانده است و فهم انسان به درك معارف آن مىرسد.
«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ»
پندار وجود تضاد و اختلاف در قرآن، نتيجهى نگرش سطحى و عدم تدبّر و دقّت است. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ»
قرآن، دليل حقّانيت رسالت پيامبر است. لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ ...
يكدستى و عدم اختلاف در آيات نشان آن است كه سرچشمهى آن، وجودى تغيير ناپذير است. «لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّه
هرچه از طرف خداست حقّ و ثابت و دور از تضاد و پراكندگى و تناقض است. لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا ...
در قوانين غير الهى همواره تضاد و تناقض به چشم مىخورد. لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا ...
...
موضوع: #دلایل_پیروی_از_قوانین_خدا_در_زندگی
سوره/آیه: #البقره / 163
وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيم
و خداى شما، خداى يكتاست، نيست خدايى مگر او كه بخشاينده و مهربان است.
بررسی آیه با علم : #فلسفه #کلام:
+[اقسام وحدت و نكتهاى كه در جمله" إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ" هست]
1- وحدت عددى كه در مقابل عدد دو و سه الخ است.
2- وحدت نوعى كه مىگوييم: انسان ايرانى و هندى از نوع واحدند.
3- وحدت جنسى كه مىگوييم: انسان و حيوان از يك جنسند (مترجم).
+اين آيه يكتايى خداوند را به طورى كه هر گونه انحراف و شرك را نفى مىكند بيان كرده است، گاه و بيگاه به موجوداتى كه داراى صفات منحصر به فرد و به اصطلاح يكتا هستند برخورد مىكنيم، اما ناگفته پيدا است كه همه آنها در يك يا چند صفت مخصوص به خود ممكن است منحصر به فرد و يكتا باشند، اما خداوند در ذات يكتا است، در صفات يكتاست، در افعال يكتاست، يكتايى خدا عقلا قابل تعدد نيست، او يكتايى است ازلى و ابدى يكتايى است كه حوادث در يگانگى او اثر نمىكند، يكتايى او هم در ذهن است و هم در بيرون ذهن، كوتاه سخن اينكه او در يكتايى خود هم يكتاست!
نکته های کاربردی آیه :
شناخت طبيعت، يكى از راههاى خداشناسى است كه شناخت آن، قدرت، حكمت و يكتايى او را در بر دارد. «إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ ... فِي خَلْقِ السَّماواتِ ... لَآياتٍ»
خداوند، نظير و شبيه ندارد و مركب از اجزا نيست. «إِلهٌ واحِدٌ»
آدرس کانال: @Anvare_Vahy
موضوع: #چرا_مسلمانان_قبله_خود_را_تغییر_دادند؟
سوره/آیه: #البقره / 149
وَ مِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون
از هر جا (و از هر شهر و نقطهاى) خارج شدى، (به هنگام نماز،) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» كن! اين دستور حقى از طرف پروردگار توست! و خداوند، از آنچه انجام مىدهيد، غافل نيست!
بررسی آیه با علم #کلام #تاریخ:
+چون مدتى بيت المقدس قبله مسلمانان بود و بآن عادت كرده بودند لذا نسخ آن احتياج بتأكيد و تكرار داشت تا مردم بطور يقين از حالت اوّلى صرفنظر كنند و «كعبه» را مورد توجّه و استقبال خود قرار بدهند از اين جهت اين حكم كه ناسخ قبله اول است تكرار گرديده است.
+در آيات قبل، توجّه به مسجدالحرام، مربوط به شهر مدينه بود كه مسلمانان در آن سكونت داشتند، ولى اين آيه مىفرمايد: در سفر نيز به هنگام نماز رو به سوى مسجدالحرام نماييد.
+خداوند از آنچه انجام ميدهيد مسلماً غافل نيست معناى اين جمله در اينجا تهديد است همانطور كه سلطان ببندگان خود ميگويد اعمال شما بر من مخفى نيست و مانند اين جمله است گفتار خداوند «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصاد»
نکته های کاربردی آیه :
بايد حق را دريابند و خود را مظهر و مجرى ربوبيت دانند و بتربيت خلق بپردازند.
خداوند مراقب سمتگيرى و حق جويى و سرپرستى شما ملت اسلام است و از آن هيچ غافل نيست و اگر انحراف و ستمگرى و سلطه يابى پيش گرفتيد، چشم نمىپوشد.
آدرس کانال: @Anvare_Vahy
... و ستمگران به زبان آيد و تكلّم نمايد همچنانكه قرآن بيان فرموده است:
الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (سوره 36، آيه 65)
همينطور جائز است سر حسين عليه السّلام سخن بگويد و قرآن تلاوت كند. زيرا وى خليفة الله و إمام المسلمين است و از شباب أهل الجنّة و آقا و سرور بهشتيان است،
+و نواده پيغمبر اكرم صلّى الله عليه و آله و پسر وصىّ اوست، و مادرش فاطمه زهراء سيّده نساء عالمين است صلوات الله عليهم أجمعين. بلكه انكار اين مطلب بالمال به انكار قدرت خدا و فضيلت رسول خدا صلّى الله عليه و آله برمىگردد.
+و چقدر شگفت است از كسى كه انكار صدور امثال اين امور را مىنمايد درباره كسى كه ملائكه در مصيبت او گريستند، و در آن رزيّه از آسمان خون چكيد، و گروه جنّ با صداهاى خود نوحهسرائى كردند. و كسى كه منكر اين اخبار و خوارق عادات شود با اينكه صحيح مىباشند، مىتواند منكر جميع شرايع و معجزات صادره از پيامبر و ائمّه عليهم السّلام گردد. بلكه همه ضروريّات دينيّه و دنيويّه را منكر شود؛ چرا كه آنها نيز قويّة السّند و صحيحة الطّرق هستند كه براى ما علم به صحّت مضامينشان حاصل شده است.»
نکته های کاربردی آیه :
انسانها هم وقتى روز موعود را مىبينند خيال مىكنند يك روز و يا پارهاى از يك روز در دنيا مكث كردهاند، و چنانچه از اصحاب كهف سؤال شد" كَمْ لَبِثْتُمْ" و آنها گفتند:" لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ"
آيت اصحاب كهف در بين ساير آيات الهى پيشامدى نوظهور و عجيب نيست، بلكه داستانى است كه همه روزه، و تا شب و روزى هست، تكرار مىگردد.
آدرس کانال: @Anvare_Vahy
موضوع: #عجیب_بودن_داستان_اصحاب_کهف
سوره/آیه: #الکهف / 9
أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كانُوا مِنْ آياتِنا عَجَبا
آيا گمان كردى اصحاب كهف و رقيم از آيات عجيب ما بودند؟!
بررسی آیه با علم : #کلام #تاریخ :
+شيخ مفيد، و أمين الإسلام طبرسى هر دو روايت كردهاند كه: «پس از آنكه سر حضرت را به كوفه نزد عبيد الله بن زياد آوردند و زينب سلام الله عليها و اسراء را با حضرت سجّاد عليهم السّلام وارد كردند، و آن گفتگوى عجيب و محاجّه لطيف از حضرت زينب صورت گرفت؛ چون صبح شد عبيد الله بن زياد دستور داد تا سر حضرت را بر سر نى زده و در طرق و شوارع كوفه و در ميان قبائل گردانيدند.
+از زيد بن أرقم روايت است كه إنّه قال: مرّ به علىّ و هو على رمح، و أنا فى غرفة لى. فلمّا حاذانى، سمعته يقرأ:
أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كانُوا مِنْ آياتِنا عَجَباً. فقفّ و الله شعرى، و ناديت: رأسك و الله يا ابن رسول الله أعجب و أعجب!»
+ «گفت: من در غرفهام بودم كه آن سر را كه بر سر نيزهاى زده بودند از جلوى غرفه من عبور دادند. چون سر در برابر و محاذى من شد، شنيدم كه اينآيه را مىخواند:
آيا اى پيغمبر تو گمان دارى كه قصّه اصحاب كهف و رقيم، از آيات شگفتآور ما است؟! سوگند به خدا كه موهاى بدنم راست شد، و به او صدا زدم: سر تو سوگند به خدا اى پسر رسول خدا، شگفتانگيزتر است؛ شگفتانگيزتر است!»
+آيه مىگويد: مهمتر از خواب كردن چند نفر در غار و سپس بيدار كردن آنها، ايجاد زيبايىهاى متعدد و فراوان در روى زمين و سپس محو كردن آنهاست. زيرا ماجراى اصحاب كهف، در برابر قدرت الهى چندان شگفت انگيز نيست.
+ماجراى اصحاب كهف، بعد از زمان حضرت عيسى و قبل از بعثت پيامبر اسلام و در سرزمين روم و شهر افسوس بوده و طاغوتشان دقيانوس نام داشته است. درس عبرتى كه از اين حادثه مىتوان گرفت، درسِ هجرت و پايمردى و امدادهاى الهى است و نبايد كارى به مكان وزمان و تعداد و ... داشت.
+در برخى تفاسير، اصحاب رقيم را آن سه نفرى دانستهاند كه براى كسب و كار و زندگى، از خانه بيرون رفتند، در راه باران گرفت و به غارى پناهنده شدند. با ريزش قطعه سنگى از كوه، دَرِ غار بسته شد و آنان زندانى شدند. آنان هر يك كار خير و خالصانهاى را كه انجام داده بودند يادآور شدند و از خدا خواستند به خاطر آن عمل، آنان را نجات دهد.
در هر نوبت، كمى سنگ كنار مىرفت، تا سرانجام نجات يافتند. پيامبر صلى الله عليه و آله پس از نقل اين داستان فرمودند: هركه با خدا باشد نجات مىيابد.
+شيخ صدوق (ره) در جواب نوشت: اين روايت حكايت شده است از آنكسىكه خودش از سر مطهّر آن حضرت شنيد كه آياتى چند از سوره كهف را تلاوت مىكند؛ إلّا اينكه اين مطلب از احدى از ائمّه معصومين عليهم السّلام نقل نشده است. معذلك ما آن را انكار نمىنمائيم بلكه راست و درست مىدانيم؛ بعلّت آنكه وقتى ما جائز بدانيم در روز حشر دستها و پاهاى گنهكاران...
موضوع: #آفرینش_آدم_و_اجتناب_ابلیس_از_سجده_به_او
سوره/آیه: #الاعراف / 14
قالَ أَنْظِرْنِي إِلى يَوْمِ يُبْعَثُون
گفت: «مرا تا روزى كه (مردم) برانگيخته مىشوند مهلت ده (و زنده بگذار!)»
بررسی آیه با علم :#کلام :
+ قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ" از اين آيه برمىآيد كه ابليس بطور مطلق از خدا مهلت خواسته، و ليكن خداوند او را تا زمانى معين مهلت داده است... .
+از اينكه ابليس از خدا خواست تا روز قيامت مهلتش دهد استفاده مىشود كه وى در اين صدد بوده كه جنس بشر را هم در دنيا و هم در عالم برزخ گمراه كند، و ليكن خداوند دعايش را به اجابت نرسانيد، و شايد خداوند خواسته باشد كه او را تنها در زندگى دنيا بر بندگانش مسلط كند، و ديگر در عالم برزخ قدرت بر اغواى آنان نداشته باشد... .
نکته های کاربردی آیه :
ابليس هم از خواستهى خود مأيوس نبود. «قالَ أَنْظِرْنِي»
شيطان نيز مىداند كه عمر، به اراده و به خواست خداست. «قالَ أَنْظِرْنِي»
هر عمر طولانى ارزشمند نيست، شيطان هم عمر طولانى دارد. «أَنْظِرْنِي إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»
ابليس، هم آفريدگار را مىشناخت، «خَلَقْتَنِي» هم معاد را قبول داشت. «يَوْمِ يُبْعَثُونَ»
گاهى خواستهى كافران هم پذيرفته مىشود. «قالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ»
آدرس کانال: @Anvare_Vahy
دوستانی که علاقمند به نویسندگی در کانال هستند به حقیر پیام دهند.
@montazer313_14
بسم الله الرحمن الرحیم
فعالیت کانال،تا چندروز به تاخیر خواهد افتاد
ان شاءالله دوباره شروع خواهد شد
موضوع: #تولید_عسل_از_زنبور
سوره/آیه: #النحل / 68
وَ أَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُون
و خدايت به زنبور عسل وحى كرد كه از كوهها و درختان و سقفهاى رفيع، منزل گير.
بررسی آیه با علم : #صرف #نحو #بلاغت #منطق #فلسفه #کلام #تاریخ #لغت :
+كلمه" وحى" بطورى كه راغب گفته: به معناى اشاره سريع است، كه البته همواره از جنس كلام و از باب رمزگويى و يا به صورت صوت و مجرد از تركيب و يا به اشاره و امثال آن است.
+و از موارد استعمالش بدست مىآيد كه از باب القاى معنا به نحو پوشيده از اغيار است، پس الهام به معناى القاى معنا در فهم حيوان از طريق غريزه هم از وحى است، هم چنان كه ورود معنا در نفس انسان از طريق رؤيا و همچنين از طريق وسوسه و يا اشاره، همه از وحى است، در كلام خداى تعالى هم در همه اين معانى استعمال شده يك جا در القاء در فهم حيوان از راه غريزه استعمال كرده و فرموده:" وَ أَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ" و در القاء از باب رؤيا استعمال كرده و فرموده:" وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى" و در وسوسه استعمال كرده فرموده:" إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ إِلى أَوْلِيائِهِمْ" و در القاء از باب اشاره استعمال كرده و فرموده:" فَأَوْحى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا"
+قسم ديگرى از وحى الهى با تكلم با انبياء و رسل است هم چنان كه فرموده" وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً" «5» چيزى كه هست ادب دينى چنين رسم كرده كه وحى جز به كلامى كه بر انبياء و رسل القاء مىشود اطلاق نگردد.
نکته های کاربردی آیه :
///وحی از طرق مختلفی صورت می گیرد :
1. وحی از طريق غريزه
2. وحی از طریق رویا
3. وحی از طریق وسوسه
4. وحی از طریق اشاره
5. از طریق تکلم با انبیاء و رسل
تلاش و حركت حيوانات و انتخاب مسكن آنها بر اساس غريزهاى است كه خداوند در نهاد آنها قرار داده است. أَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ ...
بهترين نوع عسل، عسلِ زنبورهاى كوهستان است كه از گل و گياه كوهى استفاده مىكنند. (نه مواد قندى مصنوعى كه در نزديكى كندو قرار دهند!) اتَّخِذِي مِنَ الْجِبالِ ... وَ مِنَ الشَّجَرِ .
آدرس کانال: @Anvare_Vahy